Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: CS via serieport dreambox?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger

    CS via serieport dreambox?

    Finns det någon möjlighet att köra något seriellt cardsharingprotokoll via serieporten på en dreambox?
    Det jag letar efter är framförallt till DM600pvr.

    Jag vill alltså kunna ansluta via serieporten precis som ett seasoninterface.

    MVH
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Menar du att boxen ska vara klient? Och ansluta till en server via serieporten?
    Hur som helst så tror jag att det finns vissa konfigurationsmöjligheter för serieportar i oscam, men jag har inte grävt ner mig närmare i det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Precis boxen ska vara client, men tanken är att den ska ansluta som om det var en kabel till en dator med en klient för ett seasoninterface...tex fausto eller lincardemu.

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Menar du att boxen ska vara klient? Och ansluta till en server via serieporten?
    Hur som helst så tror jag att det finns vissa konfigurationsmöjligheter för serieportar i oscam, men jag har inte grävt ner mig närmare i det.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag förstår inte riktigt fördelen med arrangemanget...?
    Om jag ändå redan har en DM600 så verkar det väldigt mycket enklare att bara använda nätverket för att ansluta till en server m.h.a. mgcamd t.ex.

    Eller menar du att få klienten att funka utan nätverk? Då kan jag se en mening i det hela.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Jo utan nätverk, tror du det är möjligt på en DM600pvr?

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt fördelen med arrangemanget...?
    Om jag ändå redan har en DM600 så verkar det väldigt mycket enklare att bara använda nätverket för att ansluta till en server m.h.a. mgcamd t.ex.

    Eller menar du att få klienten att funka utan nätverk? Då kan jag se en mening i det hela.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ursäkta om jag låter din tråd spåra ur lite, men jag ser ingen större vits med arrangemanget att använda serieporten istället för nätverket.
    Om vi antar att du på något sätt kunde använda serieporten så innebär det att du måste ha en dator med serieport inom 15 meters avstånd för att kommunicera med.

    Och om du ändå har en dator i närheten så har den med alla sannolikhet ethernet-port och då kan du lika gärna koppla ethernet emellan burkarna vilket gör det hela så mycket enklare eftersom alla programvaror finns färdiga. Och inte skiljer det något i kostnad för en seriekabel och en ethernet-kabel? Snarare är väl då ethernet-kabeln billigare? Och skulle det hänga på att du behöver fler ethernetportar i form av en switch så får du en bra 100Mb/s switch för under hundralappen. Ska du börja bygga speciella serie-kablar och kanske lite annan hårdvara så har du snart ätit upp den hundralappen.

    Enda anledningen som jag kan tänka att vilja använda serieporten på Dreamboxen är om ethernet-porten av någon anledning är kass, kanske utslagen av åska. Men det skulle vara intressant att veta hur du tänker när du ser en fördel i att använda serieporten?

    En annan variant för att använda serieporten är ju att köra IP över serieporten med hjälp av SLIP eller PPP som man gjorde över modem i internets barndom. Det är förmodligen lättare att få till och du skulle kunna använda mgcamd och alla andra nätverksbaserade program precis som vanligt i.o.m. att Dreamboxen får en IP-adress och ett IP-interface på det viset. Visserligen går det långsamt men kortdelningen kräver mycket lite så det skulle säkert räcka till det.

    Men återigen ursäkta om jag ledde tråden åt ett annat håll än du tänkt, men jag har svårt att hitta motivationen till att göra som du vill om jag inte förstår behovet.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Tanken har också slagit mig att ha tex en dreambox i tvbänken för att sedan via serieporten på boxen få ut koder till tvns pcmcia slot. Detta för att kunna använda tvns inbyggda mottagare och minimera antalet fjärrkontroller. Men var ju då enklare med tex alexcs.

    Serie kommunikation kan man köra upp till 150 meter.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jo, men _com_bort_ vill ju köra åt andra hållet, att ha Dreamboxen som klient.

    RS-232 är spec:at för 15 meter. Jag har själv kört upp till 50 meter. 150 meter kanske kan fungera under goda omständigheter, men det är inget jag skulle räkna med. Kommer man upp på de längderna är det protokoll som RS-485 m.fl. som gäller.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Ja varför...det var mer bara för att jag vill

    Undrar mest bara om det finns möjligheter överhuvudtaget att använda serieporten på baksidan av dreamboxen till att ansluta mot en dator som kör fausto eller Lincardemu och få koder den vägen.
    Fausto och Lincardemu är alltså själva klienten och sedan ansluter man via serieporten på Dreamboxen.

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jo, men _com_bort_ vill ju köra åt andra hållet, att ha Dreamboxen som klient.

    RS-232 är spec:at för 15 meter. Jag har själv kört upp till 50 meter. 150 meter kanske kan fungera under goda omständigheter, men det är inget jag skulle räkna med. Kommer man upp på de längderna är det protokoll som RS-485 m.fl. som gäller.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, det kräver ju speciell mjukvara på Dreamboxen som tar signalerna från serieporten och skickar vidare till någon slags softvarucam. Jag har googlat lite efter nåt liknande men inte kunnat hitta nåt än så länge, så jag vet inte om det finns. Verkar inte vara speciellt vanligt i alla fall.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 12:49
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 22:29
  3. Streama från dreambox till dreambox
    Av Butcher76 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 11:12
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 17:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss