Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Kass upload med Netgear Prosafe FVS338 router

  1. #1
    Medlem pettan_69s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Småland
    Inlägg
    124
    Tackad
    5 gånger

    Kass upload med Netgear Prosafe FVS338 router

    Hej,

    Har ett problem som inte är så relaterad till cardsharing, men det finns ju mycket allmän kunskap här på forumet som kanske kan hjälpa mig.
    Jag har en Netgear Prosafe FVS338 router som jag är väldigt möjd med, förutom att den har väldigt dålig "throughput" vid upload.
    När jag mäter mot bredbandskollen.se och speedtest.net, så får min 2.0Mbit ADSL upload bara 0.3Mbit i resultat.
    Kör jag med en dator direkt mot mitt ADSL får jag exakt 2.0Mbit upload, men så fort jag sätter routern emellan sjunker det direkt till 0.3Mbit.
    Jag har laddat in senaste firmware i routern och gjort en "factory default", men med samma resultat.
    Mest besviken blev jag när jag mailat Netgear supporten om hjälp. De svarar att man får förvänta sig en säkning av "throuhput" när en NAT används.
    Vad tycker ni? Är detta rimligt att hastigheten sänks så mycket?
    Min download är nästan helt oförändrad med routern, så problemet visar sig bara för upload.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du kan prova med TCP Optimizer och se om du har något problem med dina MTU inställningar:
    http://www.speedguide.net/tcpoptimizer.php

    Routern bör inte påverka hastigheten nämnvärt och i.o.m. att det bara är upstream hastigheten som krånglar så skulle du kunna ha någon missmatch i dina MTU inställningar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Medlem pettan_69s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Småland
    Inlägg
    124
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du kan prova med TCP Optimizer och se om du har något problem med dina MTU inställningar:
    http://www.speedguide.net/tcpoptimizer.php

    Routern bör inte påverka hastigheten nämnvärt och i.o.m. att det bara är upstream hastigheten som krånglar så skulle du kunna ha någon missmatch i dina MTU inställningar.
    Tack för tipset. Blir till att testa imorgon. :-)

  4. #4
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Uteslutningsmetoden:

    Samma dåliga hastighet oavsett LAN port?
    Testat med annat modem?

    Om inte ny nätdel till routern löser problemet så är dåliga kondensatorer ett klassiskt fel.
    En snabb googling säger att lådan har livstidsgaranti? så du ska inte behöva löda själv.

    Hur supporten kan hävda att 0.3Mbit är normalt kan man ju fråga sig.

  5. #5
    Medlem pettan_69s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Småland
    Inlägg
    124
    Tackad
    5 gånger
    Efter lite mailande med supporten så gick Netgear med på att byta ut min router.
    UPS plockade upp paketet dagen efter och jag väntar nu på att en ny router skall anlända. :-)
    Bra service med livstids garanti, Netgear!

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Ok, så du måste alltså lämna ifrån dig den gamla routern först? Berätta gärna hur det går med den nya...

  7. #7
    Medlem pettan_69s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Småland
    Inlägg
    124
    Tackad
    5 gånger
    Har nu fått tillbaks en sprillans ny router från Netgear. Bra service!
    MEN, skiten fungerar lika dåligt och jag har tappat allt mitt självförtroende!!
    Har ju faktiskt hållt på med detta ganska många år privat och konfigurerat routers både hemma och åt bekantar. :-(

    Samma problem:
    Dator direkt i ADSL modemet Zyxel 660H ger 12Mbit DL och 2.0Mbit UL.
    Sätter jag min sprillans nya Netgear Prosafe FVS338 emellan med samma dator så har jag fortfarande ca 11Mbit DL, men <0.3Mbit UL.
    Jag har bytt alla kablar o.s.v.

    Denna router skall ju vara ganska avancerad och kunna användas till mindre kontor med 20-50 användare.
    Vad gör jag för fel?
    Jag har ju inte gjort någon konfigurering i routern, så jag tycker inte jag kan ställt till något där.
    Behöver man kanske konfigurera trafiken på något sätt för att få ut kapacitet genom routern?
    Någon som har kunskap om detta?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    57
    Tackad
    2 gånger
    Prova det här:
    1. Sätt ADSL modemet i "Bridge mode" och stäng av DHCP i modemet.
    2. Låt routern logga in på ditt ADSL abonemang. En del behöver lösenord en del inte. Aktivera DHCP i routern.
    3. I lan inställningarna i routern ändra login IP till ex: 192.168.0.98 Sätt lan IP range från 192.168.0.100 till 192.168.0.150
    4. Ge din dator en fast IP adress i egenskaperna på IPV4 ex: 192.168.0.130 subnet 255.255.255.0 och gateway samt DNS till 192.168.0.98.
    Om det inte fungerar så är det lätt att ändra tillbaka. Glöm inte att ändra datorns IPV4 till aut. till-delning i så fall.
    Senast redigerad av seti den 2013-05-25 klockan 15:16.
    End of Line:

  9. #9
    Medlem pettan_69s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Småland
    Inlägg
    124
    Tackad
    5 gånger
    Hej Seti,

    ADSL modemet är typen Zyxel P-660H från Telia. Det silverfärgade.
    Är detta möjligt att konfigurera alls?? Trodde bara den fungerade som en brygga.......
    Jag får testa detta senare idag i så fall......

    Netgear routern är från början satt till 192.168.1.1/255.255.255.0, men jag har ändrat den till 192.168.0.1 och mask 255.255.255.0.
    IP-range DHCP mellan 192.168.0.10 - 192.168.0.175
    Mina datorer och servrar har fasta IP-adresser 192.168.0.100 - 192.168.0.199
    Detta borde väl inte vara något konstigt!?

  10. #10
    Medlem pettan_69s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Småland
    Inlägg
    124
    Tackad
    5 gånger
    Äntligen!

    Fick tag på ett annat likadant modem Zyxel P-660H-D1 och nu fungerar allt perfekt!
    Konstigt dock tycker jag det är att en ren dator mot modemet tidigare fungerade bra, men strulade med routern emellan.

Liknande ämnen

  1. Kass diseqc switch?
    Av chester11 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 23:38
  2. DSF Sport-Kass mottagning
    Av babba i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 22:08
  3. kass mottagning
    Av goranholm i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-09-15, 17:41
  4. Är mitt kort kass???
    Av isso38 i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-09, 21:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss