Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Dreambox dm600s hänger sig?

  1. #1

    Dreambox dm600s hänger sig?

    Hej!

    Hoppas det inte redan finns en tråd för detta men jag kunde inte hitta något.

    Jag har idag följande uppsättning.
    2 paraboler med total 4 twin LNB:er. Från varje LNB går det 4 kablar till 2 switchar. Varje switch är sedan kopplad till en varsin mottagare Dreambox DM600s och en gammal Nokia box.

    I dreamboxen så har kör jag med cardsharing via internet (har fiber internet som funkar klockrent).

    Mit problem är att dreamboxen har börjat hänga sig när jag ska försöka använda fjärren. Ibland går det ibland inte och ibland får man vänta några minuter tills den reagerar på fjärren. Boxen är kopplad till en Samsung 51" plasma tv. Det konstiga är att det har fungerat bra förut. Jag får samma problem om jag kopplar bort boxen från internet. Om jag flyttar boxen till en annan tv så verkar den fungerar, tror inte det är fel på själva boxen.

    Jag har även provat att byta ut diseqc switchen utan resultat. Jag har kopplat om så att dreamboxen tar från nokia boxens switch istället och även det utan resultat.
    Boxen verkar hänga sig när den får in signal alltså när jag har bild på tv:en. Om det är svart på rutan då kan jag bläddra i boxen dvs gå in i menyer och så men så fort jag får bild då börjar den krångla.

    Jag fattar inte vad det är fel. Verkar inte vara boxen, LNB:erna eller switchen. Vet någon vad det kan vara?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Prova att separera boxen från plasma-TV:n så gott det går. Ljuset från plasma-skärmarna kan störa fjärrkontrollen på Dreambox. Prova med att sätta någon form av skiva emellan TV:n och boxen eller flytta boxen djupare in i ev. TV-bänk eller liknande.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Kan det verkligen vara plasman som stör, då detta fungerade förut? Boxen har stått nära tv:en från första början. Om det är så kan det vara så att tv:en börjar gå sönder.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Provat med en annan PSU ??
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Menar du PSU (power supply) på dreamboxen? Om det är den då borde den väl inte fungera på andra tv:n?

  6. #6

    Problemet löst

    Efter många om och men så visade det sig att felet var på TV:n. Jag testade med att skärma av tv:n med kartong mot dreamboxen och det fungerade lite bättre så jag plockade ner 51 tums plasman och kopplade dit 21 tums lcd:en istället och då fungerade boxen och fjärren klockrent. Så nu är det bara att konstatera att det var plasman som störde boxen om det är mangetfält eller elektriskfält låter jag det vara osagt.

    Min tv är den 51 tums Samsung plasma cirka 3 år gammal och boxen är en orginal dreambox dm600s (ingen klon).

    Jag skriver detta i hopp om att det kan vara till nytta för andra som råkar ut för liknande problem.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Som jag förstått det (med reservation för att jag aldrig ägt en plasma-TV själv) så är det själva ljuset från plasma-skärmen som stör Dreamboxens fjärrkontroll. Det blir väl någon slags "flimmer" från plasma-skärmen som stör det IR-känsliga "ögat" på boxen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Vad tror du är enklast att lösa detta på?
    Man vill ju inte byta ut tv:n bara för detta plus att det blir jobbigt att dra scart eller rca tvärs över rummet bara för att boxen ska stå en bit ifrån.

    Kan man "tejpa" eller skydda ögat på något sätt så att den inte blir störd?

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Eftersom jag inte haft detta problemet själv utan bara läst om det i forumet så kan jag inte säga säkert.
    Men de som jag läst om har antingen löst det genom att flytta boxen längre från TV:n eller ha i boxen i någon möbel under TV:n där de kunnat skjuta in boxen en bit så att den inte påverkas så mycket av ljuset från skärmen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Har ingen plasma men frågan har varit uppe många gånger tidigare. Svarade här:
    http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post208372


    IR-interference

Liknande ämnen

  1. Dreambox 500 hänger sig
    Av Pz007 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 16:52
  2. Dreambox 500 hänger sig?
    Av wizz i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 23:20
  3. Dreambox HD 800 hänger sig vid uppstarten
    Av mirrrem i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 17:38
  4. dreambox hänger sig i uppstart eller
    Av Piratkungen i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 10:14
  5. DM600S: dreambox not found
    Av urbanlarsson i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 15:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss