Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 49

Ämne: Stream från Dm via tuxbox?

  1. #11
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Börja med att byta till OpenPLi och kör trådat direkt till dator.
    Mer info här:
    How to stream video and audio from my DM box to my computer

    Om det fortfarande är otittbart så gör kondensatormodden.
    DM500 Mod

    Funkar det sen så för all del lägg till trådlöst, 100m kabel, hallonpaj osv.

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Precis, som Rolsten säger, prova att streama till en PC med VLC först för att se om det är några problem med DM500 eller nätverket.
    Jag streamar regelbundet från en DM500 till min PC. Det funkar till 99% utan problem, men då har jag OpenPLI på DM500:an.

    En annan sak jag kom att tänka på är att det kanske är bra att ha ett snabbt SD-kort i hallonpajen ifall den behöver mellanlagra mpeg2-strömmen på disk innan den visar den. Jag kör alltid med class 10 SD-kort i mina Raspberry Pi, tycker att de känns rätt mycket kvickare då.

    Edit:
    Ändrat mpeg4 till mpeg2 då jag skrivit fel...
    Senast redigerad av atomized den 2013-05-21 klockan 09:55.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Tack för länken

    Vad är det för skillnad på mpeg 2 resp. 4 ??


    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Varsågod!
    Licensen handlar som sagt var bara om mpeg2-formatet. De andra formaten du spelar upp kräver ingen licens. Licensen kostar c:a 25:- så det är ingen "big deal".

    http://www.makeuseof.com/tag/how-to-...-media-centre/

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Precis, som Rolsten säger, prova att streama till en PC med VLC först för att se om det är några problem med DM500 eller nätverket.
    Jag streamar regelbundet från en DM500 till min PC. Det funkar till 99% utan problem, men då har jag OpenPLI på DM500:an.

    En annan sak jag kom att tänka på är att det kanske är bra att ha ett snabbt SD-kort i hallonpajen ifall den behöver mellanlagra mpeg4-strömmen på disk innan den visar den. Jag kör alltid med class 10 SD-kort i mina Raspberry Pi, tycker att de känns rätt mycket kvickare då.

  4. #14
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ooops! Där har jag skrivit fel ser jag...
    Jag menar mpeg2 i båda fallen!

    Rent generellt så är mpeg4 en hårdare komprimering än mpeg2. De första digitala TV-sändingarna var i mpeg2 och de flesta SD-kanaler sänds fortfarnade i mpeg2. Sedan när HD-kanalerna kom behövdes en hårdare komprimering som inte tog så mycket bandbredd som annars hade krävts så då införde man mpeg4.
    De flesta filformat man tankar ner från nätet som .avi .mkv m.fl är också varianter av mpeg4. D.v.s. de är hårt komprimerade.
    Mpeg2 är jämförelsevis ganska "löst" komprimerade.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    109
    Tackad
    2 gånger
    Alltså jag får samma problem när jag kör dreambox live o streamar till min ipad. Men när jag kör airplay från ipad till rasberry så flyter det fint. Jag får prova med openpli men har lite frågor om det.Finns det nån clone bomb som man ska akta sig? Kan jag bara lägga in mina kanallistor? Går det att installera mgcam från addons? Har kört bara gemini så jag är inte bekant me nåt annat

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Jo jag vet skulle kanske uttryckt det tydligare, svårt med ironier och sarkasmer i text (för mig)

    Förövrigt är det någon av herrarna som använder en dator eller laptop äldre än typ 7 år fortfarande
    och lägger tid och pengar på dem ??





    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Ooops! Där har jag skrivit fel ser jag...
    Jag menar mpeg2 i båda fallen!

    Rent generellt så är mpeg4 en hårdare komprimering än mpeg2. De första digitala TV-sändingarna var i mpeg2 och de flesta SD-kanaler sänds fortfarnade i mpeg2. Sedan när HD-kanalerna kom behövdes en hårdare komprimering som inte tog så mycket bandbredd som annars hade krävts så då införde man mpeg4.
    De flesta filformat man tankar ner från nätet som .avi .mkv m.fl är också varianter av mpeg4. D.v.s. de är hårt komprimerade.
    Mpeg2 är jämförelsevis ganska "löst" komprimerade.

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kurdsson Visa inlägg
    Alltså jag får samma problem när jag kör dreambox live o streamar till min ipad. Men när jag kör airplay från ipad till rasberry så flyter det fint. Jag får prova med openpli men har lite frågor om det.Finns det nån clone bomb som man ska akta sig? Kan jag bara lägga in mina kanallistor? Går det att installera mgcam från addons? Har kört bara gemini så jag är inte bekant me nåt annat
    PLI har inga cloneboms så det behöver du inte vara rädd för.

    Om du har sparat dina kanallistor i t.ex. DreamBoxEdit så borde det gå att lägga in dem på PLi igen men jag kan inte garantera det. I värsta fall får du vara beredd att skapa upp dem igen.

    PLI har inbyggd nedladdning av mgcamd från Plugins-menyn. Om du sparar din newcamd.list och mg_cfg från gamla installationen så ska det bara vara att lägga in dem igen efter att du installerat mgcamd i PLI.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    109
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    PLI har inga cloneboms så det behöver du inte vara rädd för.

    Om du har sparat dina kanallistor i t.ex. DreamBoxEdit så borde det gå att lägga in dem på PLi igen men jag kan inte garantera det. I värsta fall får du vara beredd att skapa upp dem igen.

    PLI har inbyggd nedladdning av mgcamd från Plugins-menyn. Om du sparar din newcamd.list och mg_cfg från gamla installationen så ska det bara vara att lägga in dem igen efter att du installerat mgcamd i PLI.
    Tack för infon. Ikväll ska det pillas. Hoppas att det löser mitt problem

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    109
    Tackad
    2 gånger
    OpenPLi-beta-dm500-20130505-305.zip

    Kan det här vara rätt för att lägga i min dm500?

  10. #20
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kurdsson Visa inlägg
    OpenPLi-beta-dm500-20130505-305.zip

    Kan det här vara rätt för att lägga i min dm500?
    Jag antar att du hämtat den från denna sidan http://openpli.org/download/dm500/ ?

    I så fall är det alldeles rätt!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Ta upp stream från annan Dreambox
    Av pelle_ag i forum Dreambox
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-01-06, 12:20
  2. problem med stream från db till pc
    Av LancelotSweden i forum Dreambox
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 21:44
  3. stream från db dör regelbundet
    Av nachochips81 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 18:24
  4. Stream FRÅN DB till Dator med text.
    Av oddball i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 17:50
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 21:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss