Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 52

Ämne: Köpt ny router och nu hittar inte längre serverboxen mina övriga dreamboxar

  1. #21
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    1. Du behöver inte öppna någon port i routern. Utan 34000 ska stämma med vad det står som <newcamd_port> i newcs.xml på serverboxen. Enklare kanske att kolla så att det är samma portnummer som står i newcamd.list filen på de andra boxarna som fungerar.

    2. DES-koden står som <deskey> i newcs.xml på serverboxen. Den finns också i newcamd.list filen på de andra boxarna som fungerar.

    3. Inloggningen till operativsystemet Linux (root/dreambox) är inte detsamma som inloggningen till kortservern. Under <user> i newcs.xml på serverboxen har du name och password för de användare som har rätt att logga in på kortservern. Det skall stämma med vad du anger i newcamd.list på DM800.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    dcc har telnet, men puttytel är smidigare
    Försökte ladda hem puttytel för X86 (har 32-bitars W7), men ingenting händer. :-(
    Brandvägg som måste stängas av, eller?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    1. Du behöver inte öppna någon port i routern. Utan 34000 ska stämma med vad det står som <newcamd_port> i newcs.xml på serverboxen. Enklare kanske att kolla så att det är samma portnummer som står i newcamd.list filen på de andra boxarna som fungerar.
    Svar: Ja, sen stämmer. 34000.

    2. DES-koden står som <deskey> i newcs.xml på serverboxen. Den finns också i newcamd.list filen på de andra boxarna som fungerar.
    Svar: Ja, nu vet jag. 01 o s v. Det vet jag också stämmer

    3. Inloggningen till operativsystemet Linux (root/dreambox) är inte detsamma som inloggningen till kortservern. Under <user> i newcs.xml på serverboxen har du name och password för de användare som har rätt att logga in på kortservern. Det skall stämma med vad du anger i newcamd.list på DM800.
    Har inget passwword angivet i newcamd.list. Här står bara:
    CWS_KEEPALIVE = 300 (= password kanske)
    CWS = 192.168.0.5 34000 DM_108 local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

    där IP-adressen är serverns IP-adress och "DM_800" är den här boxens beteckning i newcs.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #24
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    DM_108 är din user till servern. local är ditt password till DM_108

    Det borde du ju iofs ha koll på om du har servern själv!
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    men vad är detta Log:6:192.168.1.1
    öppna telnet till boxen skriv killall mgcamd
    sedan skriv mgcamd och enter
    och se om du får samma siffror
    Gjorde som du sa, men då fick jag upp et mgcamd not found.

    Så nu får jag föra över en ny mgcamd till DM800-boxen. Men då gäller det ju att denna är rätt konfigurerad. :-)
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  6. #26
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hexantrop Visa inlägg
    Gjorde som du sa, men då fick jag upp et mgcamd not found.

    Så nu får jag föra över en ny mgcamd till DM800-boxen. Men då gäller det ju att denna är rätt konfigurerad. :-)
    MgCamd är aldrig konfigurerad för att ansluta mot servern utan det måste du göra själv genom att skriva in samma uppgifter som atomized pratar om i newcamd.list

    Det är a&o att det är exakt lika på server och klient. Ett extra mellanslag kan rendera i flera timmars felsökning!
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  7. #27
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av LumberJack Visa inlägg
    DM_108 är din user till servern. local är ditt password till DM_108

    Det borde du ju iofs ha koll på om du har servern själv!
    LumberJack, jag lärde mig för några år sedan vad som skulle stå i newcamd.list för resp. box. Sedan dess har allt fungerat jättebra, så jag har inte tänkt mer på den biten och var nu alltså helt ovetande :-( Har bara ett eget litet hemnätverk och längre än så lär jag inte komma. :-( :-)
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av LumberJack Visa inlägg
    MgCamd är aldrig konfigurerad för att ansluta mot servern utan det måste du göra själv genom att skriva in samma uppgifter som atomized pratar om i newcamd.list

    Det är a&o att det är exakt lika på server och klient. Ett extra mellanslag kan rendera i flera timmars felsökning!
    Det där med att allt är helt korrekt skrivet, har jag verkligen fått lära mig. Därför har jag lusläst , utan att finna fel. Har även testat med att kopierat newcamd.list från den av mina DM500S-boxar som funger, till den andra, icke fungeerande och då enbart ändra aktuell box namn och ip-adress. Den ena DM500S fungerar alltså - men inte den andra ... Plus att min DM800, den vi nu diskuterar, inte vill komma igång efter modem-router bytet.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  9. #29
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    men ip till server ska va samma I alla boxar ?
    mgcamd kan inte försvinna bara för att du byter router ?

    men I telnet skriv
    cd /usr/bin enter
    ls och enter
    då borde du se och kunna starta mgcamd

  10. #30
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    men ip till server ska va samma I alla boxar ?
    mgcamd kan inte försvinna bara för att du byter router ?

    men I telnet skriv
    cd /usr/bin enter
    ls och enter
    då borde du se och kunna starta mgcamd
    När jag skriver cd /usr/bin och tar enter, så kommer detta upp:
    cd: 3: can't cd to usr/bin

    Kommer jag inte in nu?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 09:27
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 16:25
  3. Routern hittar inte mina dreamboxar
    Av Hexantrop i forum Dreambox
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 13:28
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 05:07
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 00:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss