Jag har suttit här länge nu och funderat på hur jag skulle kunna förklara detta enklare eller bättre...
Men jag kan inte komma på en bättre förklaring än den som redan finns i guiden. Den är korrekt och säger allt, men tydligen inte så lätt att förstå.
Att bara bocka ur DHCP i inställningarna i boxen är inte en bra lösning. Boxen kommer då att köra vidare på den IP-adress den en gång fått av routern, vilket antagligen funkar ett tag. Men efter en omstart av routern löper man stor risk att routern delar ut samma IP-adress till en annan enhet och då blir det adress-kollisioner. INTE bra...
Man får skilja på att reservera en IP-adress för boxen i routern och att sätta en IP-adress manuellt i boxen.
I första fallet kan IP-adressen inte ligga utanför DHCP-poolen, och i det fallet går det bra eftersom routern har delat ut den och därmed inte ger samma IP-adress till en annan enhet.
I det andra fallet ska man välja en IP-adress som ligger utanför DHCP-poolen för att undvika adress-kollisioner och det är det fallet jag talar om i guiden.
Det bästa alternativet för den som ändå inte riktigt förstår vad jag pratar om:
Det bästa är att du knyter MAC-adressen på din box mot en IP-adress i routern. På så vis kommer din box alltid att få samma IP-adress. Om du väljer detta alternativ ska du fortfarande ha DHCP ikryssat i boxen.