Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Internetställningar (koppla boxen till routern)

  1. #21
    Lånar tråden ist för att starta en ny.
    Har bytt router och efter det så byter min Vu+ men openpli ip lite då och då, jobbigt. Så hur ska jag gå tillväga för att få en "fast" ip adress?

  2. #22
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nixxz Visa inlägg
    Lånar tråden ist för att starta en ny.
    Har bytt router och efter det så byter min Vu+ men openpli ip lite då och då, jobbigt. Så hur ska jag gå tillväga för att få en "fast" ip adress?
    Välj nej dhcp under nätverk på boxen så får du fast ip
    Senast redigerad av Ibrahim den 2014-02-13 klockan 16:58.

  3. #23

  4. #24
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nixxz Visa inlägg
    Okej så behöver inte göra detta: http://www.comhit.net/showthread.php...ta-IP-adresser



    Du behöver inte göra nåt.

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    Har inte lusläst allt i tråden men "hypotetiskt" så kanske du måste göra en portforward i din router av någon port till din Dreambox...

  6. #26
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nixxz Visa inlägg
    Okej så behöver inte göra detta: http://www.comhit.net/showthread.php...ta-IP-adresser
    Ibrahims tips fungerar i de flesta fall, men det är inte helt säkert. Det är att rekommendera att tilldela en statisk IP i routern och inte i klienten. Om routern är oförsiktig kan den dela ut samma IP även till en annan enhet. Hur man gör är dock router-specifikt, och atomized guide kanske kan tyckas överdrivet försiktig. Ibland kan man inte heller tilldela en adress utanför poolen som det står är att föredra.

    Citat Ursprungligen postat av von_skunck Visa inlägg
    Har inte lusläst allt i tråden men "hypotetiskt" så kanske du måste göra en portforward i din router av någon port till din Dreambox...
    Det var hans första inlägg i tråden, och vidarebefordra portar har man ju ingen glädje av om inte den interna IP:n redan är statisk

  7. #27
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har suttit här länge nu och funderat på hur jag skulle kunna förklara detta enklare eller bättre...
    Men jag kan inte komma på en bättre förklaring än den som redan finns i guiden. Den är korrekt och säger allt, men tydligen inte så lätt att förstå.

    Att bara bocka ur DHCP i inställningarna i boxen är inte en bra lösning. Boxen kommer då att köra vidare på den IP-adress den en gång fått av routern, vilket antagligen funkar ett tag. Men efter en omstart av routern löper man stor risk att routern delar ut samma IP-adress till en annan enhet och då blir det adress-kollisioner. INTE bra...

    Man får skilja på att reservera en IP-adress för boxen i routern och att sätta en IP-adress manuellt i boxen.
    I första fallet kan IP-adressen inte ligga utanför DHCP-poolen, och i det fallet går det bra eftersom routern har delat ut den och därmed inte ger samma IP-adress till en annan enhet.
    I det andra fallet ska man välja en IP-adress som ligger utanför DHCP-poolen för att undvika adress-kollisioner och det är det fallet jag talar om i guiden.

    Det bästa alternativet för den som ändå inte riktigt förstår vad jag pratar om:
    Det bästa är att du knyter MAC-adressen på din box mot en IP-adress i routern. På så vis kommer din box alltid att få samma IP-adress. Om du väljer detta alternativ ska du fortfarande ha DHCP ikryssat i boxen.
    Senast redigerad av atomized den 2014-02-14 klockan 00:12.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    taget ur verkligheten...
    kund ringer och säger "svart i rutan", jag behöver hjälp.
    det visar sig snart att...att han fått nytt modem/router av isp'n...och är ansluten till fulserver.
    summa summarum...vid byte av modem/router fick han ny extern ip...vilket resulterade i att servern blockerade anslutningen och det blev "svart i rutan"...
    innan ni snillen börjar gapa...läs igen...jag berättar bara om ett fall från verkliga livet och jag anklagar inte ts för något...
    meeen...om ts satt upp en fungerande cs-server hemma och inte vet hur man startar om softcam, så gör det iaf mig misstänksam...

  9. #29
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Hur vanligt är egentligen då reversing på cardservers ???



    ja reversa IP alltså inte hacka

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 16:38
  2. koppla hdd till DM800
    Av föllinge i forum Dreambox
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 23:32
  3. Går det koppla digital-boxen till hdd tv!
    Av man i forum Övriga mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 18:59
  4. [LÖST] koppla in stereon till comhem boxen
    Av byz i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-10, 10:24
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-29, 18:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss