Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Köpa antenn

  1. #11
    Färsking
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    9
    Tackad
    1 gånger
    Strömmatar du antennen så du får förstärkningen ? Är den värkligen riktad rätt gradvis ?

  2. #12
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av hagge123 Visa inlägg
    Strömmatar du antennen så du får förstärkningen ? Är den värkligen riktad rätt gradvis ?
    Tack så mycket nu blev det mycket bättre signal på HD kanalerna

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    med vilket instrument då ? och hur gjorde du när du rikta in den

  4. #14
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    med vilket instrument då ? och hur gjorde du när du rikta in den
    Inget alls jag kopplade bara på en antennförstärkare
    Senast redigerad av joakim95 den 2013-08-01 klockan 22:06.

  5. #15
    Färsking
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    9
    Tackad
    1 gånger
    Det räcker med att gå in på http://www.teracom.se/ för att se vilken riktning från adress och sen använda en kompass (Jag använda min iPhone)

    Jag får in 100 Signal/100 Kvalitet samt 98-100 Signal/92-98 Kvalitet på DVB-T2 sändningarna (Enligt min Humax BXR-HD2)

    Bor i Solna och har 3km till Stockholm/Marieberg masten.

    Utrustning monterad på inglasad balkong:
    Antenn
    Förstärkare
    Senast redigerad av hagge123 den 2013-08-01 klockan 23:56.

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    TS, kan montera t.ex. en DAT45 eller liknande på vägg. Har man bara 1.6km till en mast som har alla muxar så behöver man INTE en jättestor antenn, då räcker det med mellanstor eller tvättbräda (galler).

    hagge123 precis, man kollar teracoms karta och sedan vet man ungefär vilken riktning, sedan bara peka antennen dit. Jag har en DAT75 pekar åt rätt håll, får bara 45db på muxen längst ner (tror det är SVT kanalerna), och med di-polförstärkaren får jag 55db. Med andra ord är det värdelös signal här (nackamasten), så det är canal digital via parabol som jag använder. Har det andra som backup ifall något blir knas med parabolen. Kanalerna längre upp från boxer, går inte att titta på för dålig mottagning.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-08-02 klockan 13:54.

  7. #17
    Färsking
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    9
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    TS, kan montera t.ex. en DAT45 eller liknande på vägg. Har man bara 1.6km till en mast som har alla muxar så behöver man INTE en jättestor antenn, då räcker det med mellanstor eller tvättbräda (galler).

    hagge123 precis, man kollar teracoms karta och sedan vet man ungefär vilken riktning, sedan bara peka antennen dit. Jag har en DAT75 pekar åt rätt håll, får bara 45db på muxen längst ner (tror det är SVT kanalerna), och med di-polförstärkaren får jag 55db. Med andra ord är det värdelös signal här (nackamasten), så det är canal digital via parabol som jag använder. Har det andra som backup ifall något blir knas med parabolen. Kanalerna längre upp från boxer, går inte att titta på för dålig mottagning.
    Hur långt har du till Nacka ? är det mycke störningar och hinder i ditt område ??

    Dat75 är en riktigt ''stark'' antenn... har läst tester där folk får in marksänt ändå från Danmark med en sån antenn. dock står dom givetvis vid gränsen och har helt fri sikt över vattnet


    Nu funkar allt prima för mig men innan hade jag själv lite problem med SVT muxen på Marieberg (Nät 1 UHF Kanal 23 (490 MHz) innan jag finjusterade riktningen och placeringen

    jag trodde först att det var någonting i mitt område som orsakade störning på just den frekvensen men tydligen så kunde 1cm vridningar av min lilla gitter antenn avgöra om signalen på Mux1 skulle droppa till 0 ca var 10 sek

    jag fick in samma signal/kvalitet som på resterande icke T2 muxar men den kunde som sagt sten dö lite då och då
    Senast redigerad av hagge123 den 2013-08-02 klockan 22:08.

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    hagge123, det är alltid bättre ha lite större marginal, pga väder osv, därav bör man inte ha för liten antenn osv. Men bra att det nu fungerar för dig.

    Det är radioskugga här, cirka 6mil till masten i nacka, stockholm. Har provat antennen på en högre punkt i närområdet, då fick jag (utan dipolen), direkt från antennen 78-80db på alla muxarna, mätt med en emitor digiair (eller något sådant var det). Men på taket får man usel signal, alla har typ samma problem här i området.

    Men det gör inget, jag kör ändå med parabol och är inte intresserad av boxer, som tur är funkar i alla fall den muxen som ligger lägst, som har SVT kanalerna osv, är det riktigt dåligt väder funkar det inte så bra. Men det duger som backup lösning. Det är bara några få som har boxer här, resten kör med telias IPTV samt parabol. Har även varit firmor här (har jag sett) tidigare som hjälpt folk montera antenner, men dom har också sagt att signalen är urusel här, men skit samma det är pga radioskugga, stora berg och annat som stör signalen. Iom att jag haft Canal Digital så länge nu vill jag inte byta till boxer för dom har inte de kanalerna jag titta på ändå.

    Bra det fungerar för dig nu.

Liknande ämnen

  1. antenn
    Av Castro i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 23:14
  2. Val av antenn
    Av Kid i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 14:57
  3. Antenn
    Av bustabusta i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 12:26
  4. Ang DB och ny antenn
    Av mdredfox8 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 14:49
  5. Antenn
    Av Salami i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 05:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss