Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: PCSC reader på DM800SE

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger

    PCSC reader på DM800SE

    Jag testade att ansluta en Omnikey PCSC reader till min DM800SE men får det inte att fungera med newcs, har skrivit in <type>pcsc</type> och <node>0</node> i configen. Det fungerar med den interna läsaren ja alltså inte pcsc och nod 0 men jag menar att konfigen fungerar annars.

    Jag läste på nätet att man ska installera fyra ipk filer för att få stöd i imagen för pcsc reader men jag får nån error på nån av dessa fyra.

    Nån som kör newcs i boxen med pcsc reader som har det fungerande och har lite tips på vad som ska installeras för att få pcsc stödet...

    Tackar ni som orkar engagera er

  2. #2
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Vilka filer kör du och vilket fel blir det?

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Boxen är en Sunray 4 med trippeltuner, alltså en 800SE med Sim 2.10 OE 1.6. Kör följande image TSimage1.1-Sunray sr4- Combo-by sat4fun.nfi
    Det är ett rar paket med fyra olika ipk filer.
    Dom här är det, ccid_1.3.11-r0_mipsel.ipk, libpcsclite1_1.5.5-r0_mipsel.ipk, libusb_0.1.12-r0_mipsel.ipk, pcsc-lite_1.5.5-r0_mipsel.ipk

    Jag har kört i denna ordning enligt beskrivning på nätet.

    ipkg install /tmp/libusb_0.1.12-r0_mipsel.ipk
    Det står då så här:
    Configuring libusb
    och så får jag följande felmeddelande, ldconfig: /usr/lib/libversion.so is not an ELF file - it has the wrong magic bytes at the start.

    Kör sen ipkg install /tmp/pcsc-lite_1.5.5-r0_mipsel.ipk och det verkar ok.

    kör sen ipkg install /tmp/libpcsclite1_1.5.5-r0_mipsel.ipk
    Det står då så här:
    Configuring libusb
    och så får jag följande felmeddelande, ldconfig: /usr/lib/libversion.so is not an ELF file - it has the wrong magic bytes at the start.

    kör sen ipkg install /tmp/ccid_1.3.11-r0_mipsel.ipk

    Det står så här

    configuring ccid

    och allt verkar ok.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Ingen som har kört en PCSC läsare direkt på en Dreambox?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Jag har aldrig kört pcsc läsare på en box men när man skall använda en på en linux burk så kan man installera pcsc-tools och sedan köra commandot pcsc_scan för att se om den har hittat läsaren riktigt. Man måste även ha pcscd installerat.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Jag har ju även en smargo läsare men fick heller inte igång den, har för mig att jag valde phoenix i configen då

  7. #7
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    Måste gå att lösa problemet om du söker på felmeddelandet som du får när du försöker installera paketen. Kanske något lib eller något som inte är med i din image jämfört med imagen som finns i exempel.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 23:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss