Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Hej ! vill ha hjälp med att få igång min gamla dreambox 7000S ! Tack på förhand !

  1. #1

    Cool Hej ! vill ha hjälp med att få igång min gamla dreambox 7000S ! Tack på förhand !

    Hej !

    Jag har en gammal DB-7000S som jag nu vill få igång på lagligt vis med ett viasat kort.
    Den köptes då den var ny för en jä... massa år sedan då jag var en ung grabb
    På den tiden var vi några som mixtrade och donade med detta.

    Men allt är glömt så jag skulle vilja ha en programvara som är färdig och klar för att jag skall kunna stoppa i mitt viasat-kort i boxen ( alltså, det skall inte vara någon delning eller något sådant ! ).

    Tror mig minnas att man skulle skriva in något box-id någonstans för att kortet skall fungera ? skulle vilja veta hur och var man gjorde detta ( det får gärna vara färgmarkerat där det skall skrivas in ).
    Jag har nämligen blivit en gammal och dum man nu när jag kommit till åren .

    Sedan behövde man väll något program på datorn också för att få in programmet på boxen och dessutom kunna skriva in detta box.nr som jag pratade om tidigare ?

    Är det någon snäll skäl som kan hjälpa mig med detta så vore jag oerhört tacksam !!!!!
    Med vänliga hälsningar och ett stort tack på förhand !
    Noddan.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Alla dina frågor är redan besvarade 1000 ggr, så om du bara bemödar dig att använda SÖK, så ska du se att du hittar svaren.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Tack för ditt svar matkoh, men tyvärr hjälpte det inte mig något efter som jag redan har letat efter denna hjälpen redan på SÖK & och även på andra SÖK sidor ! hade jag hittat det jag velat så hade jag inte bett om hjälpen här !

    Men tack i alla fall för att du bemödade dig att skriva till mig !
    Med vänliga hälsningar !
    Noddan.

    Väntar fortfarande på att någon skall kunna hjälpa mig med mina önskemål !
    Senast redigerad av Noddan60 den 2013-08-05 klockan 13:48.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm,.

    1. Börja med att välja lämplig image, ex. från openpli.org.
    2. Införskaffa dig en nollmodemkabel.
    3. Leta reda på lämplig serieport i datorn.
    4. Hämta hem programmet dreamup från ex. www.dream-multimedia-tv.de
    5. Anslut nollmodemkabeln till boxen & starta programmet dreamup. Klicka på connect & slå på boxen.
    6. Flasha in din valda image.
    7 Starta om boxen & konfa den färdigt, kanalsök osv. Efter det så gå till plugins & ladda ner oscam.
    8 Hur du konfigurerar oscam finns det massor av info om.
    9 Starta om boxen -> BILD.

    Enkelt
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag är ingen expert på just DB7000 men proceduren borde vara likartad för alla Dreamboxar.
    Först får du ladda en modern image, jag rekommenderar OpenPLI http://openpli.org/download/dm7000/

    Sedan när du har OpenPLI på boxen och har gjort dina inställningar för parabol och sökt in kanalerna så kan du gå på Plugins-menyn och installera oscam. Det är sedan i config-filerna till oscam du ställer in ditt boxid som behövs för ditt Viasatkort.

    Om du söker på 'oscam' i forumet så hittar du säkert många inlägg om hur man gör dessa inställningar. Det finns också tre guider att läsa om oscam http://www.comhit.net/list.php/category/57-Oscam

    Även om du bara ska köra ditt kort lokalt i boxen måste du ändå sätta upp cardsharing internt i boxen. Oscam sköter detta åt dig och kan vara både server och klient så det är det enda du behöver installera. Dock kan det vara lite meckigt att sätta upp men det finns som sagt många inlägg om detta.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    2. Införskaffa dig en nollmodemkabel.
    3. Leta reda på lämplig serieport i datorn.
    4. Hämta hem programmet dreamup från ex. www.dream-multimedia-tv.de
    5. Anslut nollmodemkabeln till boxen & starta programmet dreamup. Klicka på connect & slå på boxen.
    Ska väl inte behövas? Jag kunde flasha in senaste OpenPLi via nätverk på min DM7000. Men där låg Hydra Olympia innan, så kanske beror på vilken image den har.

    Citat Ursprungligen postat av Noddan60 Visa inlägg
    massa år sedan då jag var en ung grabb
    /.../
    Jag har nämligen blivit en gammal och dum man nu när jag kommit till åren .
    Hehe, från ung grabb till gammal och dum på max 10 år. Låter obehagligt
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2013-08-06 klockan 10:29.

  7. #7
    Tack för era svar !

    Men det vore suveränt om någon som har en fungerande image för viasat ! med en liten text där box-id skall skrivas in, gärna med en annan färg på texten så att det är lätt att hitta !
    Om det är någon som har detta vore det otroligt bra om denna personen kunde ladda upp denna image så att vi dummerjönsar kan ladda ner den och använda våra boxar.

    Skulle tro att det vore många som skulle uppskatta detta ! Tror inte ni det också som läser det här ?

    Tack på förhand !
    Med vänliga hälsningar !
    Noddan.

  8. #8
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Noddan60 Visa inlägg
    Men det vore suveränt om någon som har en fungerande image för viasat ! med en liten text där box-id skall skrivas in, gärna med en annan färg på texten så att det är lätt att hitta !
    Om det är någon som har detta vore det otroligt bra om denna personen kunde ladda upp denna image så att vi dummerjönsar kan ladda ner den och använda våra boxar.
    Kanske lite onödigt med en hel image enbart konfad för viasat. Kör in senaste OpenPLi som atomized länkade till, sen har du färdiga konfig-filer bl.a. i den här tråden:

    http://www.comhit.net/showthread.php...med-Viasatkort

  9. #9
    okej, tack för att ni försöker att hjälpa mig !

    nu har jag installerat imagen, omvandlat boxidn till en hex serie, letat som en galning efter denna oscam som jag tydligen skall kunna ladda ner via boxen ? jag hittar en massa att ladda ner, men inte denna oscam ! hur hittar jag den ???

    Tack på förhand !
    Noddan.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om det är OpenPLI:
    Meny -> Plugins -> Grön knapp -> softcams -> oscam
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Dream Box 7000s vill inte starta.
    Av roshni0225 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 09:28
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 20:29
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 07:29
  4. Dreambox 7000s
    Av Gusten68 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 11:36
  5. [LÖST] Nokia 212.... Vill ha igång den!!!!!
    Av [KC]magic i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-03-03, 06:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss