Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Hjälp med config av parabol motor

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    So, jag skrev skall den sättas upp med mittpunkt (0) rakt i söder. För oss som bor i Malmö/Lund+omret (och alla övriga som bor på samma longitud i landet) lyckligt lottade. Vi har en stark satellit (HOTBIRD) RAKT i söder. OM du bor EXAKT på longituden 13 grader öst, har stolpe och parabol i lod och PERFEKT inställda skall HOTBIRD hamna på 0.

    Rakt i söder är den punkt på Clarkebältet ("himlen") där en satellit, oberoende om det finns någon satellit där eller inte i verkligheten, skulle ha haft sin högsta punkt.

    I verkligen blir det aldrig 0.

    Tittar man på en karta över Sverige så är vårt land utspritt över mer än 12 grader. Det gör att "satelliten i söder" varierar från HOTBIRD till ASTRA 23,5 grader. I de flesta fall finns det ingen satellit RAKT i söder utan höjdpunkten måste ställas in lite på chans och justeras efter hand.

    Ju fler grader motorn skall klara, desto viktigare är det att få ovanstående rätt. Ibrahim, bild ovan, har bra mottagning inom ett svep på 40 grader. Då han kan ta emot Turksat som är 30 grader öster om hans nollpunkt skulle han troligen också kunna ta emot satellitern på 12 - 15 grader väst också. Åtminstone om inget fysiskt hinder är i vägen.

  2. #22
    Nej det e inte Nokias Motor Det är en Stab-Usal motor hh100 med Diseqc 1.2
    Problem är antingen får jag igång motor men då får jag varning finns ingen LMB
    Eller får igång LMB då låser sig Motor

  3. #23
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    O.B.S.....Vissa motor funkar inte med vilken LNB som helst.....testa köra utan LNB så får vi se om motorn kan vrida på sig
    testa endast med en kabel från motorn till boxen koppla inte andra kabeln till LNB.
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  4. #24
    Hej och Tack all
    För all hjälp med vägledning och tips inget fungerar oavsett kunskap eller ej
    När motor er död ,Jag lämnade in Motor der jag köpte denna
    Motor Modellen som detta handlar om er följande
    Rotor sat
    HH100-HH120
    Stab- Usals Universal satellit Automatic location system Diseqc 1,2

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
    O.B.S.....Vissa motor funkar inte med vilken LNB som helst.....testa köra utan LNB så får vi se om motorn kan vrida på sig
    testa endast med en kabel från motorn till boxen koppla inte andra kabeln till LNB.
    Tack Ibrahim för all hjälp

  6. #26
    Någon som kanske laddat ner klippet från den länken Ibrahim gav..för den finns inte längre på youtube?
    Senast redigerad av marko1999 den 2014-04-03 klockan 13:18.

Liknande ämnen

  1. TeVii S660 DVB-S2 med parabol - motor
    Av camane007 i forum HTPC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 16:02
  2. Hur funkar en Parabol motor?
    Av Dizzy_dan i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 05:53
  3. Parabol motor
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 19:20
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 18:19
  5. köp av parabol motor!
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-14, 14:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss