Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 69

Ämne: Installera extern hdd på duo box

  1. #51
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det kan hända att monteringen försvinner vid omstart av boxen. I så fall får du kolla och återställa m.h.a. kommandona i denna tråden. Orkar inte repetera dem här nu då jag skriver detta på en surfplatta...
    Det stämde bra. Sen försvann men var bara att göra om allt feån ruta 1. Dock så formaterar man ju hdd vid installation och då försvinner ju allt som jag spelat in.

    Det måste ju gå att installera den så att sen finns kvar vid omstart eller strömavbrott. En polare snackade om att ändra sökvägen, detta skulle man tydligen kunna göra med fjärkontrollen. Han satte iofs in en intern hdd, om det spelar roll.


    Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

  2. #52
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du ska inte behöva köra om alla kommandona efter omstart och definitivt inte behöva formatera disken en gång till.
    Det borde räcka med:
    mount -t ext3 /dev/sda1 /media/hdd

    Ev. kanske du får köra:
    umount /dev/sda1
    först om systemet fått för sig att montera disken någon annanstans.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #53
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har inte satt mig in i exakt hur OpenPLi sköter monteringen av hårddisken men här är två grejer du kan pröva för att få den att monteras direkt vid omstart.

    1. Jag läste i ett forum att om man sätter en label 'hdd' på disken så ska den monteras automatiskt på /media/hdd. Du kan prova med kommandot:
    e2label /dev/sda1 hdd

    2. Om inte ovanstående fungerar så kan du göra en montering enl. ren Linux-standard. Då editerar du filen /etc/fstab och lägger till en rad för hårddisken. För att inte riskera att skada filen är det kanske säkrast att göra det i form av ett kommando. Klipp och klistra exakt detta:
    echo "/dev/sda1 /media/hdd ext3 defaults 0 0" >> /etc/fstab

    Ovanstående kommando lägger till en rad i filen /etc/fstab. Det skall alltså bara köras en gång och måste skrivas in korrekt (klipp och klistra). Kör man kommandot fler gånger läggs det till en ny rad varje gång, det är inte bra. Skriver man fel blir det fel i filen och det är inte heller bra.

    Du kan kolla att det blev rätt genom att köra:
    cat /etc/fstab
    så får du se hur filen ser ut. Sista raden ska stämma med det som står inom " " i kommandot.

    Ovanstående saker ska alltså bara göras en gång. Prova sedan om disken monteras efter en omstart. Prova först nummer 1 och gör en omstart. Funkar det så behöver du inte göra nummer 2. Funkar inte nummer 1 så gör du nummer 2.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #54
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Bara en liten kommentar till...

    Jag roade mig i kväll med att läsa i PLi forum hur de egentligen har tänkt sig att montering av hårddisk ska gå till?
    Jag fick inte svaret på den frågan men signaturen MiLo i Pli forum som verkar vara den som konstruerar mount-scripten ondgjorde sig gång på gång över TS-Panel och menade på att den sabbar saker i PLi som har med diskmonteringen att göra. Enligt MiLo ska det funka automagiskt om man inte har installerat TS-Panel. Har man installerat TS-Panel så räcker det inte med att avinstallera den utan man måste flasha om boxen för att den ska bli riktig.

    Skulle vara kul att veta om de som har problem med diskmontering här har installerat TS-Panel...?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #55
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Ja, hoppa över TSpanel om ni tänker köra Openpli eller BH, det fungerar säkert om man kör Prinsens image.
    Men de två förstnämnde teamen anser att de håller på med reversing, och reversar tillbaka liksom misstänker jag.
    Jag har fått clean flasha både Openpli och BH för att få bort den, det känns länge sedan jag hade den iaf.
    Det var väl en "vanlig" användare som startade upp debatten att TSpanel skulle bort från Openpli feeden.
    Hos BH är det förbjudet att ställa frågor om den öht.

  6. #56
    Seniormedlem nauleems avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    353
    Tackad
    12 gånger
    Har aldrig haft problem med att ansluta externa diskar till mina VU+ Duo. Började med att formatera diskarna med filsystemet ext3 på en linux-burk. Skapade då också en mapp för inspelning. När jag sedan anslöt disken till boxen, så var det bara att ställa in sökvägarna för inspelning mha fjärren. Behövde aldrig initiera och självklart inte heller formatera dem då.
    Senast redigerad av nauleem den 2013-09-01 klockan 09:19.

  7. #57
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    På min Vu+ Duo fungerar det också automatiskt.
    Jag roade mig häromdagen med att installera några olika images och alla hittade hårddisken utan problem. Men jag har heller aldrig använt TS-panel.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #58
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag har inte satt mig in i exakt hur OpenPLi sköter monteringen av hårddisken men här är två grejer du kan pröva för att få den att monteras direkt vid omstart.

    1. Jag läste i ett forum att om man sätter en label 'hdd' på disken så ska den monteras automatiskt på /media/hdd. Du kan prova med kommandot:
    e2label /dev/sda1 hdd

    2. Om inte ovanstående fungerar så kan du göra en montering enl. ren Linux-standard. Då editerar du filen /etc/fstab och lägger till en rad för hårddisken. För att inte riskera att skada filen är det kanske säkrast att göra det i form av ett kommando. Klipp och klistra exakt detta:
    echo "/dev/sda1 /media/hdd ext3 defaults 0 0" >> /etc/fstab

    Ovanstående kommando lägger till en rad i filen /etc/fstab. Det skall alltså bara köras en gång och måste skrivas in korrekt (klipp och klistra). Kör man kommandot fler gånger läggs det till en ny rad varje gång, det är inte bra. Skriver man fel blir det fel i filen och det är inte heller bra.

    Du kan kolla att det blev rätt genom att köra:
    cat /etc/fstab
    så får du se hur filen ser ut. Sista raden ska stämma med det som står inom " " i kommandot.

    Ovanstående saker ska alltså bara göras en gång. Prova sedan om disken monteras efter en omstart. Prova först nummer 1 och gör en omstart. Funkar det så behöver du inte göra nummer 2. Funkar inte nummer 1 så gör du nummer 2.


    haha ser nu att jag glömde posta min fråga, därför jag inte får några svar

    Nu är hdd inte installerad och nu tänkte jag pröva steg 1 som du skrivit till mig. Men ska jag göra något utav det du skrivit tidigare innan jag börjar med steg 1 och kanske steg 2 ?

  9. #59
    root@vuduo:~# mount -t ext3 /dev/sda1 /media/hdd
    mount: mounting /dev/sda1 on /media/hdd failed: No such file or directory
    root@vuduo:~# umount /dev/sda1
    umount: can't umount /dev/sda1: Invalid argument
    root@vuduo:~# mount -t ext3 /dev/sda1 /media/hdd
    mount: mounting /dev/sda1 on /media/hdd failed: No such file or directory
    root@vuduo:~#

  10. #60
    root@vuduo:~# mkdir /media/hdd
    root@vuduo:~# mount -t ext3 /dev/sda1 /media/hdd
    root@vuduo:~# df -h
    Filesystem Size Used Available Use% Mounted on
    ubi0:rootfs 102.4M 48.5M 53.8M 47% /
    tmpfs 64.0K 0 64.0K 0% /media
    tmpfs 64.0K 4.0K 60.0K 6% /dev
    tmpfs 67.5M 604.0K 66.9M 1% /var/volatile
    /dev/sda1 458.5G 8.8G 426.4G 2% /media/hdd


    ska jag köra steg 1 nu direkt ?

Liknande ämnen

  1. Extern hd
    Av SnaBel@ i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 08:09
  2. Extern hd
    Av SnaBel@ i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 23:46
  3. Extern HD med operativsystem
    Av s70t5 i forum Mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 23:37
  4. Extern hårddisk
    Av klas i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-08, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss