Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Möjlig satellitmottagning?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger

    Möjlig satellitmottagning?

    Hej!

    Jag bor i norra Sverige och undrar ifall det är rent av möjligt att ta emot satelliten Yamal 402 54.9 east på beamen Europe? Det rör sig då om Irib kanalerna på 10983 H...
    Tack för svar!

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    jo jag kollade där och som man ser finn Sverige kartan med i Europa, men hos satbeams så är det tvärtom... Ifall det går, hur stor bör antennen vara?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    hittar inget där om det...

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ja, du kan ta emot satelliten. Parabolstorleken är svårare att bestämma. Om du bor vid treriksröset kan det bli jobbigt.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Ifall du bor nära Svensk-Finska gränsen, så borde satellitens EIRP vara ca 40dBW. Då räknade jag ut du kan klara dig med minst 1,2m parabol.
    Ifall EIRP på är ca 35dBW då behöver du ca 2-2,2m parabol för den satelliten. Då är det beräknat till acceptabel nivå på signalen (dvs på marginalen). För att få god marginal eller utmärkt signal så bör man ha lite större parabol.
    Avstånden är approximerade ifrån den befintliga EIRP-kartan som finns på Lyngsat (Europa Beam) och eftersom vi inte riktigt vet vart du bor så blir det svårare, men generellt kan man säga: vill du ha den satelliten, skaffa en parabol som är så stor som möjligt, typ 1,8-2,2m, då har du högst förstärkning och även störst chans att få in kanalerna.
    Detta förutsätter 0,1-0,2dB brusfaktor på LNB.
    Lycka till.
    PS1. Se ett av mina tidigare inlägg på hur du beräknar ut parabolstorlek med hjälp av satellitens EIRP.
    http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post205007
    DS1.
    PS2. man kan även slå i olika tabeller för vad EIRP innebär för storlek:
    http://www.hansa-electronic.com/manu...hsize_eirp.pdf
    DS2.
    Senast redigerad av viairdeto den 2013-08-15 klockan 19:31.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    200
    Tackad
    3 gånger
    Tack för bra svar... Jag bor i Umeå och har tillgång till både en 80 cm och 1 meters parabol, finns det chans att det går med någon av dessa?

  9. #9
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Kianian Visa inlägg
    Tack för bra svar... Jag bor i Umeå och har tillgång till både en 80 cm och 1 meters parabol, finns det chans att det går med någon av dessa?
    Tveksamt men detta kanske kan vara ett alternativ? Då slipper du parabol i alla fall.

    http://www.tvtoyz.com/iptv/GLbox_HD60_arbic.htm

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kianian, nja. Om man ska ta emot svaga, eller mycket svaga satelliter, bör man räkna med 1.2-2.4m storlek på parabolen. Om man behöver ännu större är det nästan ingen ide för det är orealistiskt att använda sig av en så stor parabol för de flesta, plus att priset blir hutlöst. Det säljs en del begagnad större paraboler som man ibland kan få tag på billigt.

Liknande ämnen

  1. Satellitmottagning i Moskva
    Av Moskovitch i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 07:59
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-26, 17:41
  3. möjlig key 20?
    Av trollhattan i forum Canal Digital
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 18:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss