Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Var ska jag börja?

  1. #1

    Var ska jag börja?

    Hej,

    Jag vet inte ens om jag har kommit rätt men min fru vill se på fransk TV och jag kan tänka mig att utöka det svenska standardutbudet av kanaler framöver.

    Vi har en parabol som den förra husägaren lämnade kvar. Jag tror att det är en s.k. nordenparabol och på den sitter en offsetantenn med två huvuden.

    Min fråga är hur jag tar reda på vad dessa två huvuden innebär. Har jag med dessa huvuden per automatik stöd för Astra 5°E och Thor 1°W och därmed franska och svenska kanaler eller finns det andra faktorer att ta hänsyn till? Jag är medveten om att de svenska kanalerna är kodade och kräver kort.

    Och vilken typ av satellitmottagare rekommenderar ni? En med kortplats förstås men vad mer?

    Tack på förhand.

    /Michael

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det är hela klumpen som är antennen, men nåväl.

    De flesta franska kanalerna finns på satelliten Eutelsat på 5 grader väst. (http://www.lyngsat.com/Eutelsat-5-West-A.html)
    Alltså fyra grader väster om THOR. På HOTBIRD (13Ö) och ASTRA 19Ö finns också några kanaler,

    På Eutelsat 5 W finns det både fria och krypterade franska kanaler, De krypterade ingår i FRANSAT (http://www.fransat.fr/)

    Eutelsat 5W är en stark satellit, Prova att se om du kan få insatelliten vid sidan av THOR. Fungerar det inte, kan du kanske prova en "europaparabol", eller att sätta upp en parabol enbart för 5W.

    Vill ni ha HD-kanaler från både VIASAT, Canal Digital och FRANSAT så krävs det tre mottagare, en för varjeprogramleverantör, (CD är den som har lägst "kfrav" på mottagaren och där duger en AZBOX eller Dreambox, eller Opticum, eller... (med HD och CI-modul), Med VIASAT krävs originalmiottagaren om ni skall se på HD-upplöst material (OM det finns vägar runt detta så kostar de väldigt mycket pengar)- Fransat använder sin egen sorts mottagare.

  3. #3
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av michaelis Visa inlägg
    Min fråga är hur jag tar reda på vad dessa två huvuden innebär. Har jag med dessa huvuden per automatik stöd för Astra 5°E och Thor 1°W
    Vad menar du exakt med stöd? Är de inte väldigt gamla fungerar de nog. Kolla vad det står på dom. Menar du inställningen så är det nog ganska troligt att de är riktade antingen mot Astra5/Thor1 eller Astra19.2/Hotbird13.

    Är den svåråtkomlig och du kan få tag på en box kan du ju göra en kanalsökning för att se hur parabolen är riktad. Annars får du kolla med kompass och jämföra vinkel mot dina värden härifrån.

    Citat Ursprungligen postat av michaelis Visa inlägg
    och därmed franska och svenska kanaler eller finns det andra faktorer att ta hänsyn till? Jag är medveten om att de svenska kanalerna är kodade och kräver kort.
    Svenska kanaler har du bara på Astra5/Thor1. På Thor finns bara en fransk kanal, men desto fler på Astra19.2 och Hotbird13. Klicka dig in på positionerna på t.ex. KingOfSat så ser du vilka kanaler som finns.

    Citat Ursprungligen postat av michaelis Visa inlägg
    Och vilken typ av satellitmottagare rekommenderar ni? En med kortplats förstås men vad mer?
    Vilka funktioner vill du ha?

  4. #4
    Tack för snabba och intressanta svar.

    @Schwede
    Om jag enbart vill ha de fria franska kanalerna till att börja med, krävs det någon speciell mottagare då? Är Eutelsat på fem grader detsamma som Astra 5? Och jag vet inte om jag bryr mig så mycket om HD, men det kanske är det enda som kommer att finnas i framtiden varför man bör vara förberedd på detta?

    @MrPotatoHead
    Parabolen sitter inte uppe längre men jag funderar på att sätta upp den igen. Utifrån dina svar och frågor så undrar jag om det är enbart parabolen jag riktar eller måste också LNB-huvudena sitta på ett särskilt sätt i förhållande till parabolen?
    Och måste jag ha en mottagare för varje LNB-huvud?

    Vad gäller funktionerna så vet jag inte ens vad som finns. Vad bör man tänka på vid köp av mottagare? Vad skulle du säga är minimikraven?

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Eutelsat på 5 grader VÄST är inte detsamma som Astra (f.d. Sirius) på 5 grader ÖST. På denna länken kan du se alla kanaler på Eutelsat 5W och ifalla de är krypterade eller inte:
    http://www.lyngsat.com/Eutelsat-5-West-A.html

    Jag rekommenderar att bläddra runt på sidor som lyngsat.com och kingofsat.net för att se vilka satelliter som finns och vilka kanaler som ligger på dem.

    Icke HD-kanaler (SD-kanaler) kommer säkert att finnas kvar länge än och är oftast enklare att ta emot med valfri mottagare. Vad gäller HD-kanalerna så har leverantörerna börjat med att hårdvarumässigt låsa dessa till sina egna boxar.

    En parabol skall riktas in och finjusteras. I finjusteringen ingår att man kan justera LNB lite i förhållande till parabol-tallriken. Oftast handlar det om att "vrida" LNB lite. För att göra justeringen behövs någon typ av instrument t.ex. en satbeeper. Ibland är mottagaren utrustad med en skala som visar signalstyrkan då kan man använda den för att justera parabolen. Har man en Dreambox eller liknande finns det appar så man kan koppla upp sig mot mottagaren från mobilen när man står på taket och se värdena samtidigt som man justerar.

    Genom att använda en s.k. DiseqC-switch kan man koppla ihop flera LNB till en mottagare. Mottagaren styr sedan DiseqC-switchen så att den kopplar om och väljer LNB.

    Hur många mottagare och vilka typer man behöver styrs av vilken kryptering kanalerna har som man tänker titta på. Okodade kanaler kan som regel tas emot med alla mottagare (utom vissa låsta "originalboxar" från Canal Digital eller Viasat). Vad gäller kodade kanaler måste man dels ha rätt typ av mottagare som klarar krypteringssystemet kanalen sänds i samt ett programkort från programföretaget.

    Som svensk kan det vara svårt att få tag i programkort från operatörer i andra länder. Oftast vill programföretagen bara sälja kort till invånarna i det land sändningarna är avsedda för. I Sverige är det Canal Digital och Viasat som gäller till 99%. Vill man se kanaler från andra länder så får man titta på okodade kanaler eller ha kontakt med en person i rätt land som kan skaffa ett kort. Ibland kan det också finnas programkort att få tag på från olika mer eller mindre skumma firmor på internet men då till ett mycket högre pris. Vad gäller möjligheten att få tag på ett kort för franska kanaler så vet jag inget om det.

    Slutligen vad gäller att välja mottagare så finns det många saker att beakta. Vill man ha en enkel och säker lösning med support så måste man använda originalboxar från t.ex. Viasat och Canal Digital. Är man å andra sidan teknikintresserad och gillar att greja själv så kan man använda en Linux-box som Dreambox och konfigurera upp den som man vill. Fördelen är då att man t.ex. kan få Viasat och Canal Digital i samma box + ev. ytterligare leverantör (beroende på krypteringssystem). Nackdelen är att man får stå för supporten själv och att leverantörerna när som helst kan ändra de tekniska förutsättningarna så att lösningen kanske inte fungerar längre.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    1. Nej 2. Nej 3. Det är mycket lämpligt att ha en mottagare som kan klara HD även om du inte kommer att använda det.

    Dessa kanaler produceras i Frankrike och är okrypterade; http://www.lyngsat.com/freetv/France.html
    (Det är inte detsamma som att de talar franska i programmen då det exempelvis kan vara program för mioritetsgrupper eller religiösa program.) Kanaler där det talas franska, men är producerade i andra länder är inte med i listan.

  7. #7
    Så här ligger det till. Jag har en triax parabol, 80 cm i diameter (enbart mätt på ett ställe), med två stycken triax usl 02 universal single lnb 0.7dB. Det ena huvudet är vridet ca 45 grader.
    Jag har en DiSEqC 2/1 Level 1.1 med två ingångar (LNB A och LNB B), en för varje huvud misstänker jag, och en utgång.

    Om HD är framtiden så får jag väl köpa en DreamBox DM-500 HD. Fast jag var mer sugen på en DM-7025S Plus för den har mer "features".

    Är jag fit för fight därefter?

    @Schwede30
    Utifrån länken du postade så är det svårt att veta vilken satellit som är lämpligast men du nämnde tidigare Eutelsat på 5 grader väst så jag tar och börjar med denna. Skulle jag testa med THOR också? Vad jag inte förstår är hur jag kan få in flera satelliter eftersom jag enbart kan rikta parabolen åt ett (1) håll. Ursäkta min okunskap.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Parabolen fungerar genom att den riktas mot en satellit. Parabolens form gär att all strålning från den satelliten som parabolen tar emot reflekteras samman till en punkt. I den punkten sitter LNBt. När flera LNB används på samma parabol är det enbart LNBt i mitten som har optimal signalstyrka. Vid mottagning av flera satelliter är det enbart den i mitten som tas emot optimalt. De övriga satelliternas signaler behandlas inte optimalt av parabolen. Julängre bort från parabolens centra, ju mindre yta på parabolen tar emot signal från satelliten. Om mäjligt skall därför den svagaste satelliten sättas i mitten. Det finns olika parabolkonstruktioner som kan kompensera för detta problem och en högre signalstyrka kan nås över ett betydligt större himmelssegment. De koster lita mer osså...

    Du kommer att hata Dremboxen från djupet av ditt hjärta de första veckorna. Det är inte för att du köpt en dreambox, utan för att sådana mottagare har en riktigt häg tröskel innan man börjaf förstå hur den fungerar. Detta är inte speciellt för Dreambox, utan samma sak gäller för AZBOX, VU+ och alla övriga fabrikat med.

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Parabolen räcker till, men byt ut LNB 0.7 db är alldeles för dåligt, se till att köpa LNB med max 0.1 db dämpning. Det gör enorm skillnad.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Vad gäller LNB så finns det single, twin, quad med mera. Vad menas med detta?

    Och hur tar jag reda på vilka satelliter som finns var? Om jag nu väljer Eutelsat på 5 grader väst vilka övriga satelliter kan jag då få in? Och hur placerar jag LNB:na? Finns det tabeller för detta?

    Vad gäller Dreambox:en så är jag en Linuxnörd varför jag inte oroar mig så mycket för den. Värre är dessa satelliter...

Liknande ämnen

  1. Börja med cardsharing
    Av kallekula88 i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 20:14
  2. Dreambox, var skall jag börja??
    Av Idiom i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 21:28
  3. [LÖST] Börja bränna
    Av bn i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-08-05, 16:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss