Citat Ursprungligen postat av michaelis Visa inlägg
Min fråga är hur jag tar reda på vad dessa två huvuden innebär. Har jag med dessa huvuden per automatik stöd för Astra 5°E och Thor 1°W
Vad menar du exakt med stöd? Är de inte väldigt gamla fungerar de nog. Kolla vad det står på dom. Menar du inställningen så är det nog ganska troligt att de är riktade antingen mot Astra5/Thor1 eller Astra19.2/Hotbird13.

Är den svåråtkomlig och du kan få tag på en box kan du ju göra en kanalsökning för att se hur parabolen är riktad. Annars får du kolla med kompass och jämföra vinkel mot dina värden härifrån.

och därmed franska och svenska kanaler eller finns det andra faktorer att ta hänsyn till? Jag är medveten om att de svenska kanalerna är kodade och kräver kort.
Svenska kanaler har du bara på Astra5/Thor1. På Thor finns bara en fransk kanal, men desto fler på Astra19.2 och Hotbird13. Klicka dig in på positionerna på t.ex. KingOfSat så ser du vilka kanaler som finns.

Och vilken typ av satellitmottagare rekommenderar ni? En med kortplats förstås men vad mer?
Vilka funktioner vill du ha?