Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: DM 7020HD - Dubbla Tuners - ComHem - OpenPli

  1. #1

    DM 7020HD - Dubbla Tuners - ComHem - OpenPli

    Hej,

    Har jag någon egentlig användning av att ha dubbla DVB-C tuners till min 7020 HD(1)? Kan jag nyttja detta till att fritt kunna titta och spela in på kanaler samtidigt, eller blir den extra tunern direkt överflödig iom att jag sitter i ett ComHem-hus och inte har mer än en antennkabel att stoppa i valfri tuner(2)(vilket jag skulle ha haft vid händelse av parabol med två st huvuden)?

    Är, inte helt oväntat, totalt färsk på DreamBox. Finns det några lättsmälta guider som någon kan länka till, skulle behöva någon form av lots här(3)?

    I en perfekt värld skulle jag alltså vilja kunna titta på valfritt program, och spela in minst ett annat valfritt program. Utöver detta, skulle jag vilja kunna streama program från box till dator/padda etc. Hjälper min extra tuner mig här, om jag vill streama valfri kanal när annan kanal är inställd på boxen(4)? Och om jag kan få någon hjälp av tuner no.2, hur kopplar jag isf denna(5)? Eller samarbetar dessa tuners ändå, utan direkt signalingång från vägg->tuner till båda två(5)?

    Ok, så det blev 5-ish frågor av detta. Svar på valfri alt samtliga frågor mottages med stor tacksamhet..

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Kort svar, Ja.
    Om du ska kunna titta på en kanal på tvn som dreamboxen är ansluten till så använder boxen den ena tunern.
    Om du sedan vill spela in något samtidigt på någon annan kanal eller streama något till ex. dator eller padda så använder boxen den andra tunern.

    För att koppla dessa samman så kopplar du bara en antenn-kabel från tuner A till tuner B.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Så det är alltså inte svårare än att jag kopplar från vägg->tuner A, och därefter tuner A ut->tuner B in?

  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Nop...int svårare än så :-)

    Dock gäller detta enbart SD Kanalerna.
    Tips att kolla i Wikin [wiki=SD-kanaler, HD-kanaler och TV-leverantörer][/wiki]
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #5
    Perfekt så, tack och bock!

  6. #6
    Jag har precis samma uppsättning (DM 7020HD - Dubbla Tuners - ComHem - OpenPli) som du och kan intyga att alla dina önskemål är uppfyllda. Tips om DreamBox Live som app till iOS...
    DM 7020 HD - AXBox HD Premium+ - Alex - Qnap TS-219P, Popcorn Hour C-200 & A-300, Onkyo TX-SR607 - Panasonic Viera VT-20 - PS3 - Wii

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    62
    Tackad
    1 gånger
    Lånar denna tråden lite istället för att starta en ny. Min bror köpte sig nyligen en DM7020HD och han har en parabol med två huvuden. Hur kopplar man för att man ska kunna titta på tv och spela in samtidigt? Den har ju bara en ingång för antennkabel.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Axan Visa inlägg
    Lånar denna tråden lite istället för att starta en ny. Min bror köpte sig nyligen en DM7020HD och han har en parabol med två huvuden. Hur kopplar man för att man ska kunna titta på tv och spela in samtidigt? Den har ju bara en ingång för antennkabel.
    DM7020HD kan bestyckas på olika sätt. För att kunna se två satellitkanaler oberoende av varandra behöver den ha två DVB-S2 tuners.
    Sedan kopplar man så här:
    http://www.satlex.eu/sv/2participant...onf_2p_2s.html
    Men istället för två boxar är det alltså två tuners i samma box.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    62
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    DM7020HD kan bestyckas på olika sätt. För att kunna se två satellitkanaler oberoende av varandra behöver den ha två DVB-S2 tuners.
    Sedan kopplar man så här:
    http://www.satlex.eu/sv/2participant...onf_2p_2s.html
    Men istället för två boxar är det alltså två tuners i samma box.
    Ok, men då behöver jag köpa en till tuner då eller, och sätta in den i 7020HD?

    Om det är så, då kanske VU+ Solo2 är än bättre box för denna situation?
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1583524

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Axan Visa inlägg
    Ok, men då behöver jag köpa en till tuner då eller, och sätta in den i 7020HD?

    Om det är så, då kanske VU+ Solo2 är än bättre box för denna situation?
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1583524
    Ja, det behövs två tuners i DM7020HD för att kunna se eller spela in två kanaler oberoende av varandra.
    Vu+ Solo2 är en utmärkt box med dubbla tuners! Jag hade hellre valt den än DM7020HD.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Har jag dubbla tuners ?
    Av jobr i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 21:05
  2. [LÖST] 7020HD Comhem Openpli 2.1
    Av ginoware i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 07:06
  3. Mgcamd i 7020HD med 2 tuners
    Av dohan4ever i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 18:54
  4. Comhem, HDTV, Dubbla tuners, Hårddisk
    Av X3MKing i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 20:19
  5. dubbla tuners?
    Av reecord i forum Övriga mottagare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-09, 13:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss