Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Nubörjare på Linux- Många frågor- kanske finns det svar här på detta forum

  1. #1

    Nubörjare på Linux- Många frågor- kanske finns det svar här på detta forum

    Den långa varianten:
    Har haft dator sedan min första atari musikdator som sedan följts av en 286DX 20Mhz år 1988. Windows har alltid varit mitt operativsystem och har gått igenom alla varia ter från det första till nu (nästan) det sista- har bara snusat lite på win 8 men windows 7 är arbetsredskapet numera. Har många gånger dessa 25 åren provat att lära mig programmera men tiden och tålamodet har trytit.

    Har varit och är medlem i en motorcykelklubb sedan 1978 och förrsta kontakten med datorer var när en av medlemmarna totalt snöade in på en sinclair en gång när han brutit benet och var fast på klubben 6 månader när vi andra körde. Enda nyttan vi hade av kraken var när han med hjälp av en massa skrivande lyckades göra ett program där man kunde räkna ut hur de olika framgaffelvinklarna skulle göras.

    Vi byggde och bygger fortfarande alltså om Harley Davidson (mestadels i alla fall - datorsnubben hade en ombyggd Honda 450 men snöade in så pass att han aldrig på dessa 25 åren kom att börja på sitt importerade polisharley projekt från Holland han köpte för försäkringspengarna på benkraschen därav min avoghet mot själva programmerandet ) och tid för att verkligen gå in och lära mer än de enklaste dos kommandona har aldrig funnits.

    Idag har man familj 7 barn (jaja knu__andet tar sin tid det med om ni ursäktar men men) 4 till 22 år och det finns datorer överallt - minst 8-10 stycken som rullar - och den enda som kan något är jag som byggt de flesta av dom. Som sagt- där är jag nu.. Ska det bli något med lärandet av Linux..provade lite för något år sedan när jag ville ha in Newcs på min NAS men utan noggranna beskrivningar för dumhuvud hade det aldrig funkat så är det nu när nuvarande tv system strular en del. En Fru med basebollträ färdigt att svingas tvingar mig att ha system som fungerar enkelt och det är inte just enkelt som ni nog alla håller med om..

    Korta varianten:
    har installerat Ubunto på min arbetsdator med hjälp av Virtualbox men utan winspc och putty är jag lost (lika lost som man var förr i tiden innan Norton Commander upptäcktes -inte motorcykeln alltså utan programmet) samt noggranna instruktioner på alla dessa helt obegripliga kommandon man ska skriva. Frågan är- kan man få winspc att fungera på samma maskin eller kanske skulle man kunna logga in på den datorns IP adress och komma åt ubuntun där från någon annan. Vill nämligen köra Newcs då jag gillar detta programmet väldigt mycket mer än Oscam som inte är så tydligt för mig i alla fall.
    Newcs på Ubuntu i Virtualbox alltså..
    Projketet med att få sista Raspberryn att funka som server fortskrider men även där. Newcs med AD Tekniks oranga (eller gula spelar ingen roll) som läsare är det som gäller där med men får jag bara kläm på programmerandet av Ubuntun kanske det blir mer Linux så småningom om jag lyckas gömma bollträet (se långa varianten) haha lite till.

    Ska bli kul att se OM det finns någon som dels orkar ta sig igenom vad jag skrivet men kanske även kan komma med konstruktiva svar eller ideér.
    Tack på förhand.

    MVH
    Anders
    Woodstock DDC, Sweden

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Val av OS är väl rätt väsentligt, men känner du att Wintendo är det enklare så kan du köra både NewCS och/eller lika så OSCam under detta system.
    Guider finns på båda för både Windows och Linux om du tittar under sektionen "Guider".

    Frågan är väl lite vad det är för system och leverantör du använder för tvn idag?
    Kör du ex. Viasat så är det antingen OSCam eller CCcam så du måste köra.
    Däremot är det Com Hem, Boxer eller Canal Digital så kan du fortfarande köra NewCS.

    Alternativt så sätter du upp en separat CS Server som din Winspc ansluter till.
    Smidigare här är kanske att du kör Linux på denna för stabilitetens skull och sedan du en gång konfigurerat och installerat en CS server på denna så kan den stå och tuffa på i ett skåp eller något och att ingen kan med eller kommer åt den (Mindre risk att någon kvaddar din CS-Server).
    Den ska ju bara stå där och sända och ta emot informationen till och från din media pc.
    Senast redigerad av Minime den 2013-09-16 klockan 08:15.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    59
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Val av OS är väl rätt väsentligt, men känner du att Wintendo är det enklare så kan du köra både NewCS och/eller lika så OSCam under detta system.
    Guider finns på båda för både Windows och Linux om du tittar under sektionen "Guider".

    Frågan är väl lite vad det är för system och leverantör du använder för tvn idag?
    Kör du ex. Viasat så är det antingen OSCam eller CCcam så du måste köra.
    Däremot är det Com Hem, Boxer eller Canal Digital så kan du fortfarande köra NewCS.

    Alternativt så sätter du upp en separat CS Server som din Winspc ansluter till.
    Smidigare här är kanske att du kör Linux på denna för stabilitetens skull och sedan du en gång konfigurerat och installerat en CS server på denna så kan den stå och tuffa på i ett skåp eller något och att ingen kan med eller kommer åt den (Mindre risk att någon kvaddar din CS-Server).
    Den ska ju bara stå där och sända och ta emot informationen till och från din media pc.
    Varför inte newcs med både via och CD?
    Funkar fint för mig. Har iofs ett gammalt viakort. Är det problem med de nya korten?

  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    På gammla kort funkar NewCS, men inte på nyare viasat kort.
    Då är det som sagt CCCam eller OSCam som gäller.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #5
    Tack Minime ..
    Jag har kört Newcs de senaste .. va kan de vara .. svårt att säga typ men länge. Har haft Canal digital via parabol de sista kanske 5-6 åren och innan dess Viasat (såg att jag gick med i detta forumet för 6 år sedan så har i alla fall haft bekymmer jag behövt hjälp med något sedan dess . Brukade inte fråga förr.. bara trial and error typ och en massa googlande. Själv är bäste dräng men ju äldre man blir desto antingen klokare eller latare- vet inte vilket.. parantes slut. . Köpte nog första parabolen när det där med parabol kom tror jag teknikidiot som man är. Allt ska provas.. Idiotiskt att skaffa saker och ting när de är nya speciellt när man som jag inte kan ett dyft om programmerig. Pelletsbrännaren med PCL styrning - samma där. Tog lång tid innan varmvattnet funkade ordentligt.. många bulor i huvudet med andra ord.
    .
    Osacm kördes ett tag när Newcs strulade förra gången när jag tvunget skulle få det stabila systemet att autouppdatera cd kortet så jag slapp stoppa det i Fiedtv:n en gång i månaden. Jag TROR allt handlade om en simpel etta i acamd istället för en nolla men det är vad jag tror ... eller är ganska säker på.. Autouppdatering har i alla fall funkat länge.

    Naturligtvis har systmet med DVB viewers recordingsservice kompletterats med Bubbleupnp och en del annat mixtrande så när saker och ting ballar ur vet man inte riktigt vad det är som orsakat det.. speciellt om det som i mitt fall fungerar perfekt iblnd och ibland bara lite och ibland inte alls.. Vansinnigt jobbigt att felsöka.. som en motor.. samma sak. Kan tex vara en jordkabel till fördelaren som ger ett typiskt förgasarfel ..o det blir bara värre desto mer man sjusterar och pillar med förgasaren såklart.. Jordkabeln var edt ju..och samma sak vad det nu än kan vara.. datorer fungerar likadant.. Ett fel på ett minne kan göra så man tror att det är ett program som spökar typ eller ja och så vidare.

    Men Åter till ämnet. Linux.. jo jag skulle nog kunna tänka mig att börja köra lite mer på detta systemet vid sidan om windows som ändå måste användas för ex mina ritprogram jag använder för att rita hus och kontruktioner några gånger om året..och dessa program finns inte för linux.

    Har några gamla datore stående som pajat med förmodade "förgasarfel". Inte alltför gamla men kasserade. Äldsta har iaf Intel dubbelkärna men startar inte upp. Ström på strömaggregat men kanske inte tillräckligt. har inte orkat ta mig tiden för att kolla djupare. Raspberry har jag två och det kunde vara sjyst att köra en newcs på den ena tänkte jag men samma där. Hur får jag in Newcs på en Raspberry (jo få dit den kanske jag får men att få den att funka är inte samma sak) med Phoenix från AD. Såg att det kommit drivisar nu när jag försökte få till det med Oscam i lördags men just att kunna se på Newcs filen när den rullar och se de olika användarna- har varit bra när man är osäker på om allt funkar. Startar man Oscam ser man ju inte hur det rullar på.. Acamd som plugin måste jag väl ha i och funktionen för denna är klar för mig när det gäller Newcs men fattar inte den på Oscam.. trots att jag fick det at fungera för något eller några år sedan.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    På gammla kort funkar NewCS, men inte på nyare viasat kort.
    Då är det som sagt CCCam eller OSCam som gäller.
    Om sanningen ska fram så körde jag "vita kort" så länge det gick förr i tiden.. så första viasat med betalning var nog när det inte gick längre.. när det nu var. och detta funkade bra det med med de plugins som gjordes då.. Att skriva in kortets kod var man så småningom tvungen till oxå tror jag men när HD tv kom blev det CD..
    Red edit.. och som sagt.. aldrig på Linux.. bara många försök som strandade..
    slut edit
    Senast redigerad av Stroker den 2013-09-16 klockan 08:57. Anledning: slut kommentar

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Guider finns på båda för både Windows och Linux om du tittar under sektionen "Guider".
    har gått igenom alla guidrna men ingen som jag kan använda rakt av typ.. tyvärr. Men fina guider .. kunnigt folk och allt de där så tacka alla berörda men.. nu är det källaren igen för trial and error testing igen någon timme till..

  8. #8
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Om du tänker köra Raspberry Pi och NewCS eller OSCam så rekomenderar jag dig att kolla på dessa trådar:
    http://www.comhit.net/showthread.php...erry+och+NewCS
    http://www.comhit.net/showthread.php...erry+och+OSCam
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  9. #9
    Okej. Har läst dessa flera gånger men om man inte förstår vad ett alfabet är typ så är det svårt och just allt som har med Linux att göra är svårt just nu...IGEN men jag ska prova. Tack ialla fall
    har kört denna http://tekreaders.com/blog/2012/10/0...-pi-and-oscam/ tillsammans med denna http://linuxsat-support.com/raspberr...i-scratch.html.. och blandat ihop alla tre så en formatering av kortet och att börja om är väl vad som gäller antar jag
    Senast redigerad av Stroker1580 den 2013-09-16 klockan 09:23. Anledning: tillägg

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det borde gå att installera en standard Raspbian på Raspberry Pi och sedan följa denna lathunden:
    http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post180202

    Är det en nivå du skulle klara tror du? Eller behöver du ännu mer detaljerade instruktioner?
    Om jag får tid kan jag prova att köra lathunden på en Raspberry Pi, jag har ett par sådana liggande.
    Har länge funderat på att skriva något liknande för Raspberry Pi som jag skrev för Seagate Dockstar men kan inte lova om det blir av eller hur snart det kan bli. Men det är klart att om folk tjatar så går det väl lite fortare...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Nya ComHem Korten *Frågor & Svar*
    Av pressvempa i forum Com Hem
    Svar: 135
    Senaste inlägg: 2004-01-18, 13:41
  2. Kanske ett bättre svar
    Av smatt i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-10-01, 14:18
  3. Kanske fel fråga i detta forum?
    Av Carina i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-09-12, 11:56
  4. Detta forum.....
    Av pressvempa i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-03, 23:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss