Tack Minime ..
Jag har kört Newcs de senaste .. va kan de vara .. svårt att säga typ men länge. Har haft Canal digital via parabol de sista kanske 5-6 åren och innan dess Viasat (såg att jag gick med i detta forumet för 6 år sedan så har i alla fall haft bekymmer jag behövt hjälp med något sedan dess . Brukade inte fråga förr.. bara trial and error typ och en massa googlande. Själv är bäste dräng men ju äldre man blir desto antingen klokare eller latare- vet inte vilket.. parantes slut. . Köpte nog första parabolen när det där med parabol kom tror jag teknikidiot som man är. Allt ska provas.. Idiotiskt att skaffa saker och ting när de är nya speciellt när man som jag inte kan ett dyft om programmerig. Pelletsbrännaren med PCL styrning - samma där. Tog lång tid innan varmvattnet funkade ordentligt.. många bulor i huvudet med andra ord.
.
Osacm kördes ett tag när Newcs strulade förra gången när jag tvunget skulle få det stabila systemet att autouppdatera cd kortet så jag slapp stoppa det i Fiedtv:n en gång i månaden. Jag TROR allt handlade om en simpel etta i acamd istället för en nolla men det är vad jag tror ... eller är ganska säker på.. Autouppdatering har i alla fall funkat länge.
Naturligtvis har systmet med DVB viewers recordingsservice kompletterats med Bubbleupnp och en del annat mixtrande så när saker och ting ballar ur vet man inte riktigt vad det är som orsakat det.. speciellt om det som i mitt fall fungerar perfekt iblnd och ibland bara lite och ibland inte alls.. Vansinnigt jobbigt att felsöka.. som en motor.. samma sak. Kan tex vara en jordkabel till fördelaren som ger ett typiskt förgasarfel ..o det blir bara värre desto mer man sjusterar och pillar med förgasaren såklart.. Jordkabeln var edt ju..och samma sak vad det nu än kan vara.. datorer fungerar likadant.. Ett fel på ett minne kan göra så man tror att det är ett program som spökar typ eller ja och så vidare.
Men Åter till ämnet. Linux.. jo jag skulle nog kunna tänka mig att börja köra lite mer på detta systemet vid sidan om windows som ändå måste användas för ex mina ritprogram jag använder för att rita hus och kontruktioner några gånger om året..och dessa program finns inte för linux.
Har några gamla datore stående som pajat med förmodade "förgasarfel". Inte alltför gamla men kasserade. Äldsta har iaf Intel dubbelkärna men startar inte upp. Ström på strömaggregat men kanske inte tillräckligt. har inte orkat ta mig tiden för att kolla djupare. Raspberry har jag två och det kunde vara sjyst att köra en newcs på den ena tänkte jag men samma där. Hur får jag in Newcs på en Raspberry (jo få dit den kanske jag får men att få den att funka är inte samma sak) med Phoenix från AD. Såg att det kommit drivisar nu när jag försökte få till det med Oscam i lördags men just att kunna se på Newcs filen när den rullar och se de olika användarna- har varit bra när man är osäker på om allt funkar. Startar man Oscam ser man ju inte hur det rullar på.. Acamd som plugin måste jag väl ha i och funktionen för denna är klar för mig när det gäller Newcs men fattar inte den på Oscam.. trots att jag fick det at fungera för något eller några år sedan.