Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Tips på switch med wlan repeater

  1. #11
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Hmm det tog tid innan jag slog till verket med detta problem men har nu inhandlat ett stycke TP-LINK TL-WR841N

    Har lite problem att få det att lira som jag vill, kör efter instruktioner hur jag skall installera den men når inte riktigt i mål, svårt att förklara bättre just nu, skall jobba mera men ville märka tråden som olåst igen för att ta del av er expertis :=)

    Min installation:
    Linksys WRT54GL med DDWRT tråd till TP-Linken därifrån tråd till DB, Apple TV, med flera, provade med laptop i den änden och det gick fint men får ingen IP Adress i dreamboxen, provade en massa olika nätverksinställningar i den utan framgång, vill ju att hela uppställningen skall plocka IP ifrån Linksys rutern och att TP skall fungera som acces för förbättrad wlan räckvidd samt som switch till trådbunda enheter samtididgt, verkar inte vara så det är tänkt i instruktionerna utan mer att TPn skall vara ansluten trådlöst bara?

    Nåja surrigt nu, kommer mera men tar gärna tipps om nån fattar mitt newbie surrande.........
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Stäng av DHCP-server samt UPNP i TP-linken. Ge den en IP-adress som inte kolliderar med något annat på nätet. Sedan ansluter du en kabel från WRT54GL till en LAN-port (OBS! LAN-port) på TP-Linken. WAN-porten på TP-Linken ska du alltså inte använda till något.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    aha även UPNP alltså, det har jag missat, fick tips om att stänga av NAS också? stämmer det?

    LAN istället för WAN uppfattat, blir till att ställa nån fin Ale på kylning inför nattens arbete tänker jag tack så länge
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  4. #14
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Tusen tack atomized det gjorde tricket! fick det att lira nu och nästan enligt planen, enda lite konstiga är att wi-fi från min linksys inte riktigt verade lira utan denna tp-link, alltså när jag gjorde fel och kopplade ut TPn var jag utan wi-fi när jag nu fått TPn att fungera kan jag endast få wi-fi via den och inte min linksys i källarn? lite konstigt men förmodligen klarar jag mig som det är, även fast jag gärna ser att allt fungerar såklart...
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Nej, du ska ha två WIFI nät igång, då är det något som inte stämmer. I övrigt är det rätt, att allt ska skötas av Linksys prylen, som DHCP, DNS osv. Det enda TP-linken gör är att agera som en AP, som sköter det trådlösa och sedan bara förmedlar trafiken till linksys produkten.

    Är du verkligen säker på att du inte ser nätet, det brukar man göra, sedan kanske man inte kan ansluta till den om signalen är för svag.

  6. #16
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du kan ha wlan igång på båda burkarna. Antingen kan du välja att ha olika SSID på dem och då får du byta över manuellt från det ena till det andra.
    Eller också har du samma SSID och lösenord på båda och då borde dina datorer automatiskt väja den router som ger starkast signal. Notera dock att alla får sin IP-adress från Linksys-burken så det kan vara lite svårt att avgöra vilken router man är uppkopplad mot.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Så kör jag
    Men många rekommenderar att man inta ska göra så på sådana här SOHO "burkar".
    Oavsett om det gäller olika "burkar" eller samma "burk" och olika band.
    -"received packet on eth1 with own address as source address"
    så det kan slöa upp en hel del......


    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    ..................Eller också har du samma SSID och lösenord på båda .......

  8. #18
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    Hm måste ha hoppat ur något i min linksys, har inte ändrat något i den men slår jag av TPn finns inget wi-fi!

    Eller så vart nå annat galet i TPn för SSID satte jag samma och även lösen, men sen var det original lösen enligt routern trots detta, men SSID är samma...

    Nåja det fungerar men skall pillas mera för att få det optimalt, tusen tack för utbildningen

  9. #19
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det kan vara idé att ställa in kanalerna manuellt. T.ex. kanal 1 på den ena och kanal 6 på den andra. Annars finns viss risk att de stör varandra eller byter frekvens om de står i auto-läge.
    Det finns egentligen bara tre "riktiga" kanaler om vi pratar 2.4 GHz wifi. Kanalerna 1, 6 och 11. Så du bör välja två av dessa och ställa in den ena på ena routerns wifi och den andra på den andra routerns wifi.

    Alla andra "kanaler" är bara overlap på de tre "riktiga kanalerna".
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    himla bra och pedagogisk bild, den stjäl jag, tack.

Liknande ämnen

  1. Ny Switch köpes och önskar tips!
    Av eagle.hotak i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 01:24
  2. DM600 USB-Wlan
    Av Grippen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 16:04
  3. wlan
    Av shalle i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 13:20
  4. Wlan med usb Dm 800
    Av Appen i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 18:44
  5. wifi och wlan
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 12:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss