Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Tips på switch med wlan repeater

  1. #1
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger

    Tips på switch med wlan repeater

    Hej

    Är ute efter att utöka mitt nätverk där hemma, den enkla vägen är ju en switch med några uttag men har tanken att jag gärna skulle vilja få bättre räckvidd på mitt trådlösa samtidigt som jag utökar möjligheten till trådanslutningar

    är det en router i accespoint läge som är bästa och mest prisvärda alternativet, fungerar det med både tråd och trådlös utökning/förstärkning då eller kan någon ge bra tips på någon produkt som är prisvärd som löser både och så att säga

    hoppas jag är tydlig nog :=)
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    337
    Tackad
    35 gånger
    Ska du koppla med sladd till befintlig anslutning eller vill du ansluta trådlöst till den och sedan skicka vidare signalen?
    Vad har du idag? Trådlöst router eller bara ett jack i väggen?

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4

  3. #3
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    jag har idag en Linksys WRT 54GL, skulle kunna ansluta till den trådlöst också såklart, men det spelar ingen roll då tråd redan är draget till platsen jag tänkt ansluta nya utrustningen till.

    Där är kravet att kunna ansluta minst 3 enheter via trådbundet och gärna öka min räckvidd på trådlösa ifrån linksys routern i källaren som fin bonus om det finns prisvärda alternativ
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du ska ha klart för dig att den bästa lösningen är att förbinda båda routrarna med kabel sig emellan.
    Det går att konfigurera upp "slavroutern" så att den både tar emot och sänder vidare trådlöst, men du ska ha klart för dig att kapaciteten halveras då eftersom den måste ta emot halva tiden och sända vidare halva tiden.

    Den bästa lösningen både tekniskt och ekonomiskt men som kräver en del pill är att köpa någon prisvärd TP-link router som är kompatibel med OpenWRT eller DD-wrt och installera den mjukvaran på routern. Du har sedan alla inställningsmöjligheter att göra precis det du vill.

    Fördelen är också att du får fyra-fem lokala ethernet-anslutningar som du ville ha. De flesta färdiga accesspunkter som säljs har bara en.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Sorry,
    Läste inte ditt sista inlägg tillräckligt noga.

    Du kan också göra exakt det jag beskrev ovan med din WRT54GL.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    337
    Tackad
    35 gånger
    Enklaste och billigaste alternativet:
    Koppla från din linksys till WAN porten på en sådan:
    http://www.net2world.se/tp-link-tr%C...-n150/35/80318
    Ställ in den som en egen trådlös router men stäng av DHCP, då sköter din linksys allt med ipadresser och brandvägg m.m.
    Glöm inte att ändra ip-adress på den nya routern så den inte är samma som din linksys.

    Kanske inte bästa routern, men ska du ha den som extra router i källaren så duger den utmärkt

    Edit: Detta går att åstadkomma med vilken router som helst, men jag har utökat mitt nätverk med en sådan och är nöjd.
    Senast redigerad av rodak den 2013-09-16 klockan 14:22.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    114
    Tackad
    1 gånger
    Jag hade tidigare två Linksys med dd-wrt och körde WDS mellan routrarna, funkade helt perfekt!
    http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php...router_network

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det säkraste alternativen är AP, eller Trådlös klient. Att köra annat med trådlösa produkter är INTE att rekommendera, funkar inte bra. Tänker då speciellt på repeater osv. Utan kan TS välja kabellösning och köra med två stycken APs för att få bättre täckning är det att föredra.

  9. #9
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    482
    Tackad
    11 gånger
    tack för era tips, TP linken är ju verkligen privärd, kan bli sådan
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    charlieX77, de flesta produkter funkar bra eller OK, så länge man kör dom som ren AP eller använder som "wireless client", det är lägena som fungerar bäst. Jag har provat olika produkter för just köra repeater och andra funktioner, det funkar inte bra. Inte ens med ubiquiti eller dyrare produkter. Antagligen för att de funktioner som fanns från början och man använda var just AP och "wireless client".

    Så kan man undvika udda lösningar eller specialgrejer, gör det, brukar fungera bättre. Plus går prylar sönder eller man behöver byta så kan man bara skaffa en annan då det inte krävs något speciellt.

    Lycka till.

Liknande ämnen

  1. Ny Switch köpes och önskar tips!
    Av eagle.hotak i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 00:24
  2. DM600 USB-Wlan
    Av Grippen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 15:04
  3. wlan
    Av shalle i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 12:20
  4. Wlan med usb Dm 800
    Av Appen i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 17:44
  5. wifi och wlan
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 11:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss