Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: 4G modem

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av MrPotatoHead Visa inlägg
    Varför stoppar du inte in stickan direkt i routern?
    Jo, det har jag provat nu i helgen.
    Förutsättningarna i stugan är dessa;
    Finns bara edge mobiltäckning
    Har en DB500HD som kopplar upp mot min CSP hemma
    Den är ansluten till en router TL-MR3420 med tråd
    Efter ett tag kopplar boxen upp mot CSP, men bilden fryser rätt ofta.
    Ser också att modemet byter IP nr rätt så ofta, kan vara 10-15 min.
    När jag loggar in på Routern ser jag att modemet verkar försöka logga in rätt så ofta ibland bara några sek emellan.
    Och då blir CSP:n sur och tillåter inte samma client att logga på "multiple"
    Kod:
    2013-09-14 22:47:42 - WARNING: NewcamdSession[2051:cd] - User 'Stugan' (90.232.75.101) login denied, session from different source ip exists, denying multiple
    2013-09-14 22:47:38 - WARNING: NewcamdSession[2050:cd] - User 'Stugan' (90.232.75.101) login denied, session from different source ip exists, denying multiple
    2013-09-14 22:47:35 - WARNING: NewcamdSession[2049:cd] - User 'Stugan' (90.232.75.101) login denied, session from different source ip exists, denying multiple
    Kanske bara nån inställning i CSP?

    Men en annan reflektion var att så länge vi var uppkopplade enl neden beskrivning fick vi ö.h.t. ingen bild alls, bara sporadiskt.
    Vi var fyra personer i stugan med varsin mobil + två surfplattor och en dator.
    Surfplattorna + en telefon var anslutna med wifi, 2 telefoner ansluta till internet via mobilnätet, en telefon enbart mobil (ej datatrafik). (Just denna dag var det inte så många grannar i stugorna, endast 3st inom 250m)
    När vi stängde av alla mobiler och plattor så kunde vi se utan frysning.

    Kan man inte få modemet att "hålla kvar" sin uppkoppling när den väl fått tag i en? Prioritera den?
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Ändra i csp så du tillåter multipel inloggning?
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  3. #13
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Anledning till att jag inte vill ha USB-donglar är enkelt: Routern har ingen USB-ingång, USB-donglarna har dålig eller ingen extern antennanslutning, jag måste ha extern antenn för att få någon fart. Tänkte inte sätta upp en egen dator bara för att få ett modem.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #14
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Anledning till att jag inte vill ha USB-donglar är enkelt: Routern har ingen USB-ingång, USB-donglarna har dålig eller ingen extern antennanslutning, jag måste ha extern antenn för att få någon fart. Tänkte inte sätta upp en egen dator bara för att få ett modem.
    Fast då missförstod du ju förslaget. Du "bygger" ju en 3G/4G router mha en dongel+router. WR703N är en mindre och billigare kinesisk variant av TP-Link MR3020. Flera donglar har extern antennanslutning, det handlar bara om att välja rätt. Kolla t.ex. vilka som är kompatibla med ROOter. Huawei E392 som plutten125 rekommenderade fungerar och har även stöd för extern antenn.

  5. #15
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    OK jag missförstod er, MEN vill ändå inte ha en sådan lösning, känns väldigt "Kalle Anka", har noll förtroende för USB. Och dessutom blir det ytterligare en till sak att hålla reda på. Jag vill ha ett enkelt modem typ som dlinks adsl-modem, stendumt & gör inget annat än mediakonverterar.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #16

  7. #17
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    "Huawei B593 - http://www.lohelectronics.se/tele2-h...ter-p-627.html
    och kompakt riktantenn - http://www.lohelectronics.se/poyntin...enn-p-892.html

    Funkar kanon! "


    Det är precis det det inte gör, jag vill ha ett rent modem som levererar ut den yttre adressen till en TP-kontakt, för att slippa dubbel nat.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #18
    Medlem zoos avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger
    Jo, det gör det, hur kommer det sig att jag får ut "den yttre adressen" till en tp kontakt då? (och kan nå mina security cams etc) ?
    Kör enbart på 93:An så skall du se att det funkar fint

  9. #19
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    De adresser som jag får ut på B593 är i spannet 192.168.1.2-254 & det är inte den yttre TELE2-adressen, jag slår ju ihop mitt ADSL med 4G för att öka redudans och hastighet. Och den routern (Cisco RV042) som gör det tycker inte om NAT-adresser. Det går (mig veterligt) inte att brygga B593 i ett rent "modemläge", utan det jag har gjort är:

    - Stängt av wifi
    - Slagit på DMZ
    - Lagt in min domän i ddns
    - Slagit på externa antenner
    - Låst routern till 4G
    - Stängt av upnp
    - Stängt av DHCP, och ger min RV042 en statisk adress inom 192.168.1.x-nätet
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #20
    Medlem zoos avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger
    Nä, jag har länge grejat med dubbla NAT fram o tillbaka o insett ett och annat..
    Slutade med att jag enbart kör med 93:an nu, sa upp mitt adsl och köpte den antennen jag posta url till.
    Så om jag var dig skulle jag skippa redudansen o hastigheten/ adsl o enbart köra 4G.
    Jag kommer iaf upp i en högre hastighet med den nya antennen än mitt förra adsl 24 mb.

Liknande ämnen

  1. Modem kabel
    Av Husse67 i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 22:45
  2. 3G USB modem Router
    Av Deas i forum Hårdvara
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 08:45
  3. BBB modem + dm
    Av SnaBel@ i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 21:25
  4. Modem och modem
    Av jaka i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 22:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss