Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: NFS-mount i /etc/fstab, hur?

  1. #1
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger

    NFS-mount i /etc/fstab, hur?

    Hej!

    Jag har en 800SE som för tillfället mountar en utdelad mapp på en Windows XP-burk genom Samba/cifs med följande kommando i /etc/fstab:
    //192.168.0.2/dreambox /media/dreambox cifs user=Administratör,password=censur 0 0

    Har alltid fungerat kanon. Jag har även en Linux-låda och skulle vilja flytta min mount till den istället och använda NFS. Har förberett med en katalog på Linux-burken (Ubuntu 11.10) som heter:
    /home/glenn/Backup/Filmer/DreamBox/

    Fråga #1: Behöver man aktivera NFS på något sätt i Ubuntu eller är det aktiverat som "standard"? Behöver man även dela ut katalogen på något vis i Ubuntu?
    Fråga #2: Hur ska /etc/fstab-raden se ut i 800SE:n för att få NFS att fungera mot Ubuntu-burken? IP-adressen är 192.168.0.3 istället.

    Ligger OpenPLi 2.1 på den.

    Tack!

  2. #2
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    OK, kan erkänna att jag inte läst min läxa (Googlat) ordentligt innan jag postade tråden. Har nu försökt följa denna guide:
    http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Nfs

    Har kommit en bra bit på vägen. Installerat NFS och delar ut min katalog i /etc/exports-filen på Linux-lådan. Efter att jag kör...
    mount -t nfs 192.168.0.3:/home/glenn/Backup/Filmer/DreamBox /media/dreambox

    ...på 800SE:n så kan jag spela in och använda timeshift på boxen, men följande /etc/fstab-rad vill inte "automounta" ordentligt:
    192.168.0.3:/home/glenn/Backup/Filmer/DreamBox /media/dreambox nfs _netdev,auto,user 0 0

    Den raden kanske bara gäller för Ubuntu-klienter (copy-pastat från Ubuntu-guiden jag följde) och ev. behöver ändras på DreamBoxen?



    Edit: bytte ut /etc/fstab-raden till:
    192.168.0.3:/home/glenn/Backup/Filmer/DreamBox /media/dreambox nfs defaults 0 0

    ...så fungerade det perfekt! Var för ivrig att skapa en tråd och ber om ursäkt för detta, någon admin får gärna ta bort den!
    Senast redigerad av Jicarala den 2013-09-16 klockan 21:16.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Bra gjort av dig att klara ut detta själv!

    Sådana här trådar ska inte tas bort tycker jag utan kan ligga kvar och tjäna som guide för andra som får samma problem.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-26, 14:42
  2. mount rec problem...
    Av pl1sk3n i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 04:30
  3. fstab och mount
    Av Thumas i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 21:12
  4. CF + mount
    Av kärri i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 19:22
  5. mount manager?
    Av jaysan i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 18:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss