Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Dra fiber egen ca 500m

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Kabeln du ska välja ska vara "singel mode" typ. "multimode" klarar inte den längden (kommer inte ihåg exakt var gränsen går).
    När du ändå drar kabeln, ta med några extra par fiber i kabeln för säkerhets skull.
    Man behäver inte svetsa fiber heller, utan det går bra att crimpa fiberkontakter direkt. Jag tror att svetsning är det bästa sättet, men jag vet att crimpning funkar bra det också.
    Det svåra med fiber är att få till en bra ände på fibern, till detta krävs en fin fiberkap. Sen ska även fibern skalas så att endast fiberkärnan finns kvar.

    Jag har hört exempel på fiberinstallationer där man la ner en kopparkabel ihop med fibern i marken, bara för att kunna spåra var fibern ligger. Det som hände var att åskan/blixten slog ner i denna kopparkabel med fiberskada som följd. Så mitt råd är att märka ut noga var man gräver ner fibern, men dra inte med nån kopparkabel samtidigt.
    Det kan vara bra att veta exakt var fibern ligger om det kommer nån grävmaskinist i framtiden osv. Utan kopparkabel är det omöjligt att spåra var fibern ligger med något mätinstrument tyvärr.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    När jag fick fiber använde de märkband med "invävd" metall, som plöjdes ner samtidigt som slangen, denna hamnade då kanske på 25cm djup och slangen på c:a det dubbla.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Att dra egen fiber är inte nödvändigt, om du INTE har behov av stora hastigheter. Jag skulle föreslå en annan teknik, telefonkabel eller koaxialkabel. Det kan du göra precis helt själv. Visst går det att låna fibersvets osv, men det kostar nog en del, plus du måste köpa fiberkabeln, och det är inte så billig, eller inte så stora skillnader jämfört med de andra kablarna.

    http://www.direktronik.se/

    WAN (lan-till-lan) -> Ethernet förlängare

    Där finns länk över VDSL (telefontråd, koaxialkabel), och även ethernet repeater.

    Ett alternativ på 125meters kabel är ju, om möjligt att du monterar en switch efter 90meter eller något sådant, då agerar den repeater och då har du löst problemet med den sträckan. Men vill pepparkakan absolut dra fiber så går ju det också bra. Det finns utrustning där man kör punkt-till-punkt förbindelse över fiber, SM och MM fiber, inte dyrt. Men som sagts tidigare i tråden, det svåra är just dra in fibern, skarva den osv. Det problemet har man inte med de andra typer av kablarna, plus dom tål hårdare hantering, så svårare att ha sönder kabeln.

    Dessutom finns även utrustning som tår utomhus montering, härdade prylar, kostar lite mer men kan också vara ett alternativ beroende på hur förhållanden ser ut, vad man behöver osv.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-09-21 klockan 09:13.

Liknande ämnen

  1. Comhem fiber
    Av rosch i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 17:13
  2. comhem fiber tv
    Av Pane i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 22:12
  3. Dreambox med Fiber
    Av mikimaus i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 14:49
  4. Telia fiber och Dreambox ??
    Av wizz i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 12:54
  5. Elgato + fiber
    Av petercom i forum Mac OS X
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 17:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss