Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Parabol huvuden

  1. #11
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Med 1m så ska det inte vara några som helst problem att få in Astra4A.
    Har du rätt elevationsvinkel?
    Annars är det väl bara att testa med det andra lnb:t och se vad som händer med signalen.

  2. #12
    Seniormedlem SnaBel@s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    735
    Tackad
    9 gånger
    Tycker jag testat allt, men får väl ta hit någon installatör som kan kolla på den.
    DM500S, DM500HD, DM800SE,
    Allt är Klon

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Snabel, då tror jag det är träden som är ett hinder, även fast man inte tror det. Du kan kolla själv genom att montera ihop (en triangel), av träbitar, vinkeln ut från parabolen (eller in mot den) är cirka 20-22 grader i Sverige, sedan om Viasat är sidmatat så kan det ju vara lite problem att se exakt vart satelliten är, men det bör gå att se om träden är i närheten eller risk för att det utgör ett hinder. Jag skulle flytta parabolen så man har garanterat fri sikt för att undvika eventuella problem. När det regnar är det värst, för träden blir blöta och signalen fastnar delvis där, vilket gör att man får ännu sämre vid parabolen osv.

    Själva flytten, monteringen osv, allt detta kan du göra själv, sedan kan du ta dit en parabol nisse, som kan kolla med instrument att du har bästa mottagningen. Ska du sedan vid senare tillfälle skaffa ytterligare mottagning, skaffa en till parabol istället för att meka med den du har fått fixad. Det är alltid bra ha någon form av mottagning som fungerar (t.ex. boxer osv) ifall man får problem med sin parabol, boxar, kort osv, så man alltid har något att titta på. Det är lite trist att vara helt utan TV för att man själv skruvat och donat med något och så har det blivit fel.

  4. #14
    Medlem Nightrides avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    78
    Tackad
    11 gånger
    Testa denna https://play.google.com/store/apps/d...der.lite&hl=sv så vet du vad parabolen "ser".
    Funkade för mig och jag kunde placera min parabol på rätt ställe i förhållande till skogen.
    Det blev lite mer kabeldragning, men nu funkar det i alla fall...
    DM800HDse OpenPli 3.0
    incertum est converti ad certitudinem
    ovisshet är till för att övergå till visshet

  5. #15
    Hur optimerar man en lnb? Finns det några inställningar man kan göra i menyn?

  6. #16
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nej, det är ingen inställning i menyn utan man skruvar på själva parabolen och LNB.
    Först ställer man in parabolskålen för maximal signalstyrka. Sedan kan man finjustera på själva LNB:s fastsättning, vrida på det eller flytta det in/ut nån centimeter för att ytterligare försöka maximera signalstyrkan.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #17
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av SnaBel@ Visa inlägg
    efter jag fixat en 1m parabol och monterar mina quad huvuden
    Tänk på att du inte ska ha samma avstånd mellan huvudena som på din gamla parabol om den var mindre.

    Citat Ursprungligen postat av SnaBel@ Visa inlägg
    kanske ena huvudet börjar ge sig.
    Prova att byta plats på huvudena, så vet du om ena är dåligt.
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2013-10-01 klockan 22:16. Anledning: stanving

Liknande ämnen

  1. Parabol med 4 huvuden
    Av maur i forum Vu+
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 19:56
  2. hittar ingen lnb hållare för två huvuden
    Av MrStek i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 11:26
  3. Canal digitals parabol med två huvuden
    Av lordarcane i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 08:10
  4. Flera huvuden?
    Av Scorpi0 i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-25, 20:39
  5. Bra LNB huvuden?
    Av NiQ i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-16, 10:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss