Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Svarta linjer i bilden vid streaming från DM800SE?

  1. #1

    Svarta linjer i bilden vid streaming från DM800SE?

    Tjenare alla!

    Det är så att jag har ett problem med vissa sändningar när jag kollar på min box via webinterface. Det blir svarta lodräta streck på framförallt rörliga objekt.
    Är det någon som vet varför detta uppstår? det blir ju aldrig om jag tittar på min box vanligt?

    Lägger upp en bild som visar hur jag menar.


  2. #2
    Seniormedlem nauleems avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    353
    Tackad
    12 gånger
    Citat Ursprungligen postat av amZor_ Visa inlägg
    Tjenare alla!

    Det är så att jag har ett problem med vissa sändningar när jag kollar på min box via webinterface. Det blir svarta lodräta streck på framförallt rörliga objekt.
    Är det någon som vet varför detta uppstår? det blir ju aldrig om jag tittar på min box vanligt?

    Lägger upp en bild som visar hur jag menar.

    Kan du lägga upp en bild med de LODRÄTA strecken istället, så kanske någon kan hjälpa dig att felsöka...

    Om du vill ha bort de VÅGRÄTA linjerna som visas på den bild du lagt upp här, så tror jag att du ska stänga av något som heter typ transcoding.

  3. #3
    Hahaha trött som jag är så har jag skrivit fel. Givetvis menar jag de VÅGRÄTA linjerna Okej tack så mkt, ska kika om ja hittar något strax.

  4. #4
    Hittar inte vart jag stänger av detta, jag kör ju via Web interfacet, vart finns inställningen? vet du?

  5. #5
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Vad jag vet så går inte detta att lösa direkt i webinterfacet.

    Anledningen till att bilden ser ut som den gör är väl att TV-sändningen är interlaced, läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video
    För att bilden ska visas utan streck krävs att strömmen "deinterlace:as": http://en.wikipedia.org/wiki/Deinterlacing

    Webinterfacet har ingen deinterlacing-fuktion utan visar strömmen "som-den-är", därav får du strecken i bilden.

    Om du däremot ser på streamen i VLC så finns det flera olika deinterlacing-metoder du kan använda dig av (i svenska VLC-versionen heter funktionen "avflätning").

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Exakt som Jicarala skriver!
    Normala SD-sändningar sänds "interlaced". D.v.s. att man först ritar upp hela bilden men bara varannan linje, sedan ritar man upp hela bilden igen fast med de linjer man inte sände förra gången. Man sänder alltså två "halvbilder" efter varandra med varannan linje utritad. Tillsammans blir de en "hel" bild.

    Detta gör att snabba rörelser i bilden hinner flytta sig emellan de två halvbilderna och du får de här typiskt taggiga konturerna.

    Enda lösningen är att slå på någon typ av "de-interlace" och i VLC kan man göra det som Jicarala beskriver.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Tack så oerhört mycket för hjälpen

    En annan fråga min kanske kan svara på är varför min stream dör hela tiden? Om jag kör den via VLC från Webinterface så dör den efter några sekunder. Även om jag sitter på samma nätverk och har 100/10 lina. Tycker att den inte borde dö när jag ändå är på samma nät? Eller är det min box (en klon) som inte orkar skicka ut bilden?

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Mycket svårt att svara på. Troligen har du något problem i ditt nätverk eller ev. om din klon är av sämre kvalitet.
    Själv har jag streamat från ett antal olika burkar på nätet hemma, allt från billiga DM500-kloner till den Vu+ Duo jag har nu, men aldrig haft problem med att streamen dör. Någon gång har jag fått pixelleringar i bilden om det varit störningar eller om kapaciteten inte riktigt räckt till p.g.a. att jag kört trådlöst.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Citat Ursprungligen postat av amZor_ Visa inlägg
    Tack så oerhört mycket för hjälpen

    En annan fråga min kanske kan svara på är varför min stream dör hela tiden? Om jag kör den via VLC från Webinterface så dör den efter några sekunder. Även om jag sitter på samma nätverk och har 100/10 lina. Tycker att den inte borde dö när jag ändå är på samma nät? Eller är det min box (en klon) som inte orkar skicka ut bilden?
    Testa dreamstream kolla om det är likadan.
    http://www.dream-multimedia-tv.de/dr...x.php?subcat=8
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  10. #10
    Jag satte i en TP för att testa om det var WIFI enheten på boxen som var problemet och så var fallet. Nu är det inga problem med streamsen längre Vill bara tacka alla som hjälpt mig. Nu har jag även fått till avflätningen så strecken är borta.

Liknande ämnen

  1. Lösenordsskydd för streaming DM800se
    Av carlfred82 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 10:31
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 22:19
  3. streaming DM800se
    Av deep007 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 18:27
  4. Linjer tvärs över bilden
    Av laban18 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 07:16
  5. Linjer i bilden, Zapstream
    Av Sprinter i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 17:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss