Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Fiber till huset?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Vad väntar du på?!?!
    Jag har inte ens möjlighet att ansluta min villa med fiber, utan att få med minst 20 grannar på samma upplägg.
    Då pratar vi dock om 30000:- + bundet avtal i 7 år!!!!!

    Alla som ens funderar på ett sådant erbjudande borde skämmas!
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Jag har ju haft tur så jag behöver bara betala 10000 för inkoppling i stadsnätet, och det är inte en sekunds eftertanke att hoppa på det.

    Installationskostnaden kan man ju aldrig räkna med att tjäna in, det är en investering och ingenting annat. Sen hur mycket den investeringen är värd får framtiden utvisa. Här räknar de med att indraget fiber höjer värdet på huset med ca 20000 kr.

    Jag skulle personligen inte tveka men så är jag en nörd också.....flest prylar när man dör, vinner.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    535
    Tackad
    41 gånger
    Hehe ok alla här verkar hyffsat överrens... är helt med på resonemanget om att jag får tillbaka pengarna när jag säljer, och jag har ju redan anmält intresse, de skulle hålla ett informationsmöte för intresserade senare, datum ej bestämmt. Men jag är fortfarande lite kluven. Man borde kunna få ROT-avdrag på arbetskostnaden väl? Frågan är ju också om tillräckligt många grannar kommer att hoppa på, det är mest pensionärer som bor här, det är en liten "ö" med ett 50tal äldre hus byggda på 60talet, och runt området finns ett hundratal nybyggda hus som redan har fiber indraget (vissa har stadsnätet och vissa har Telia). Här finns en liten kabel-tv samfällighet som vi i de äldre husen är med i (analogt, coax funkar skitkasst och jag vill gå ur den, men jag misstänker att många av grannarna är nöjda med denna)

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Om ni har ett gammal CTV-nät så är det ofta billigare att dra in fiber än att rusta koax-nätet.
    ROT får du dra på arbetskostnad som utförs på den egna tomten (anslutningen till huset från tomtgräns).
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    535
    Tackad
    41 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Om ni har ett gammal CTV-nät så är det ofta billigare att dra in fiber än att rusta koax-nätet.
    ROT får du dra på arbetskostnad som utförs på den egna tomten (anslutningen till huset från tomtgräns).
    Jo jag vet, för min del får gärna det gamla analoga coaxnätet läggas ner, jag har det inte ens inkopplat i alla tvorna eftersom det är så kass bild och jag satte upp egen parabol när jag flyttade in. Men jag vet inte om mina pensionärsgrannar håller med, vi får se. Det är ju en samfällighet så alla måste vara med och betala eländet.

  6. #6
    Jag fick indraget fiber nu i somras och är supernöjd. Fin och stabil lina, kabel-TV via fiber (både analog och digital) och telefonin har aldrig varit så stabil som nu, trots att jag hade kopparlina innan. Prislappen var ungefär som hos dig och vore jag dig skulle jag hoppa på tåget. Vad du än gör välj inte Bredband2 eller Alltele. Grannar som valt dem klagar över instabil hastighet och usel kundtjänst. Själv kör jag Bahnhof och kan inte bli mer nöjd.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jippe, va, 14000kr, RENA FYNDET, det är ju bra billigt jämfört med många andra. Dessutom om det är ett området med många boende (låter som det), då ska man köra lobbying mot andra också. Ju flera som ansluter sig desto bättre, plus man brukar kunna då ännu billigare då.

    CATV (smatv) samfällighet, jo du jag har mycket erfarenhet av detta, vi lyckades tillslut lägga ner det nätet vi hade här. Det var gammalt, dålig bild och kablarna i gatan gick dessutom sönder de näst sista året så det låg kablar över folks tomter tillfälligt för att dom skulle få TV. Det är inge fel på kabel-TV men problemet är underhåll, utrustning är DYRT. Däremot om man har ett sådant nät för att distribuera ut boxers MUXAR via någon stor fet mast, för att man annars själv har usel mottagning, då är det inte så farligt, den utrustningen är inte så dyr.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    535
    Tackad
    41 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jippe, va, 14000kr, RENA FYNDET, det är ju bra billigt jämfört med många andra. Dessutom om det är ett området med många boende (låter som det), då ska man köra lobbying mot andra också. Ju flera som ansluter sig desto bättre, plus man brukar kunna då ännu billigare då.

    CATV (smatv) samfällighet, jo du jag har mycket erfarenhet av detta, vi lyckades tillslut lägga ner det nätet vi hade här. Det var gammalt, dålig bild och kablarna i gatan gick dessutom sönder de näst sista året så det låg kablar över folks tomter tillfälligt för att dom skulle få TV. Det är inge fel på kabel-TV men problemet är underhåll, utrustning är DYRT. Däremot om man har ett sådant nät för att distribuera ut boxers MUXAR via någon stor fet mast, för att man annars själv har usel mottagning, då är det inte så farligt, den utrustningen är inte så dyr.
    Har egentligen inget emot kabelnätet förutom att det drivs som en samfällighet här (=alla måste vara med och betala) men jag och ett tiotal andra har anmält utträde ur samfälligheten, får se vad som händer när lantmäteriet får tummarna loss. Kanske är där fler som vill gå ur nu när kommunen ska dra fiber. Det bästa vore ju givetvis om samfälligheten lades ner helt.
    Ang lobbying och pris så tror jag inte det spelar roll, priset är samma för alla villor inom de områden som kommunen bestämmt att det ska byggas ut fiber till (fast risken är ju att de hoppar över min gata om inga av grannarna vill ha fiber. (bara pensionärer som säkert är jättenöjda med analogt kabelnät)
    Att plocka tv via fiber har jag (de närmaste åren) inget intresse av, sitter med parabol som jag satte upp när vi flyttade in och har dubbla koax dragna till alla mina tv, (cs internt i huset). Kabelnätet har jag förövrigt bara inkopplat till tvn i storarummet (orkade inte dra ännu en koax till alla rummen), tittar ändå inte på det eftersom jag har alla kanalerna via parabol ändå (med perfekt bild, detsamma kan man inte säga om bilden i kabelnätet...)

Liknande ämnen

  1. Comhem fiber
    Av rosch i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 17:13
  2. Webinterface utanför huset
    Av tomaten68 i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 13:35
  3. CD i hela huset
    Av Linzoar i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 23:06
  4. Ska ni bygga ut huset?
    Av Thåström i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 11:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss