Okej det var det jag anade... Vi är 14 (har jag för mig) som gemensamt begärt utträde, där är 40 andelar totalt. Har inte fått nån räkning från samfälligheten hittils i år (borde ha kommit), men jag har heller ännu inte blivit bortkopplad. Bortkoppling är enkelt eftersom det finns ett litet skåp i hörnet på allas tomter dit ens egen kabel (som man själva ansvarar för) går, det är bara att koppla ur denna ju. Just nu är det väl lite "väck inte den björn som sover" från oss som vill gå ur, vi blev ej kallade till senaste stämman (vilket är felaktigt) heller. Ett alternativ vi funderade på innan om styrelsen inte skulle godkänna vårt utträde är att vi alla skulle gå på nästa stämma och rösta bort styrelsen och rösta in oss själva (vilket ej borde vara något problem eftersom det brukar komma styrelsen + 3-4 pers på mötena) och därefter helt enkelt besluta att endast svts kanaler skulle distribureras, visst det hade nog blivit en hel del liv på pensionärerna sedan, men antagligen hade så pass många tvingats skaffa egen utrustning att intresset för nedläggning hade ökat till majoritet. Fibererbjudandet kommer från ett kommunalt bolag och vad jag förstått så behöver man bara betala installationsavgiften sen ägs och driftas fibern av det kommunala bolaget via skattepengar eller avgifter som tas ut från tjänsteoperatörerna i nätet, om det däremot ska drivas som en samfällighet eller om obligatorisk årsavgift för underhåll av nätet ska utgå så är jag helt ointresserad för då är man fast och då blir det samma skit som med kabelnätet om 20-25 år. (jag tolkar det som att det är gratis efter installationskostnaden på 14000 om man väljer att inte köpa tjänster från någon av tjänsteoperatörerna i nätet).