jippe, ok, men det gör ju inget, det låter bara bättre och bättre. Då har ni alla förutsättningar för att stå utanför själva kabel-TV nätet, så länge som dessa skåp är låsbara. Då får man anse det vara tillräckligt att koppla bort folk som inte vill vara med och sedan är den saken klar.

Det är ju lite märkligt att man (som jag gissar på) fortfarande har analoga kanaler, det bör räcka med FTA kanalerna analogt, resten kan man plocka ner från boxer, och köra med utrustning som skickar ut DVB-T i kabel-nätet, där man flyttar ner muxarna så att dom lättare kommer fram i kabeln, kan kräva att man då byter underförstärkare osv. Men sådan utrustning är inte så dyrt och är mer fördelaktigt då man inte behöver betala onödiga pengar för ett analogt utbud man inte vill ha. Då kan dem som önskar använda parabol istället eller annan lösning, och resten köra med betalkort mot boxer. Fast det kan ju vara så att nätet inte klarar av det, bättre lägga ner skiten.

ELLER som i ditt fall att ni kan välja stå utanför, det bör vara mycket enkelt att ordna anser jag utan att blanda in lantmäteriet. Det är ju bara för dem som vill ha kvar nätet att fixa det, för det är ju deras ansvar, resten vill ju lämna och behöver då inte bry sig så att säga, även om man är MED i en samfällighet, så kan man ha "andelstall noll" vilket innebär att man inte är med i själva "gemensamhetsanläggningen" som i detta fall är TV-nätet. Då behöver man inte betala för eventuellt underhåll av det nätet och framtida kostnader. Fast jag antar att pajar nätet för mycket och det blir för dyrt att reparera så kanske man skiter i det.

Jag anser ändå att ni ska börja prata med folk i området om fiber, eller att lägga ner det gamla TV-nätet, min erfarenhet är att man kommer längst, snabbast om man pratar med folk individuellt så dom får ställa (dumma) frågor osv, plus man kan känna sig för hur det är, hur det ligger till, vilka kanaler pensionärerna tittar på osv.

Sedan om ni måste, då får man ta i med hårdhandskarna och välja in sig själv plus andra till styrelsen, så kan man ta hjälp av en "fastighetsbildare" eller annat juridiskt folk som kan se till att allt går rätt till så man slipper problem med minoriteten som vill ha kvar TV-nätet. Men att skaffa fiber för 14000kr är ju ett "icke problem". Billigt pris, så det är bara skaffa direkt anser jag. Ju fler som skaffar desto bättre, och kan man få med hela området på att få fiber. Plus att man inte behöver en samfällighet osv, det är kommunen som fixar allt. JÄTTEBRA, då slipper man allt det där i framtiden då kommunala bolaget som sköter allt fixa om det blir problem osv. Alltid värt pengarna med dessa lösningar, precis som med vatten / avlopp osv.

Hoppas det går bra att lägga ner skrotet.