Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Fiber till huset?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger

    Fiber till huset?

    Hej Kommunen ska bygga ut sitt stadsnät (öppet stadsnät med 9 olika operatörer varar 6 erbjuder iptv). Runt 14000 kr ska det kosta att få sitt hus inkopplat, det jag nu funderar på är om det är lönt, men visst man kan se det som en investering. Jag är ju bara intresserad av bredband på mellan 5 o 10mbps. Tv får jag via parabol (kör cs internt i huset). Jag kan inte se att det skulle bli billigare att ta tv via iptv och fast telefon har jag ingen idag så det är ointressant. Har mobilt bredband idag. Samtidigt så kan det ju bli så att hoppar jag inte på tåget nu så blir det ännu dyrare i framtiden att dra in fiber om alla grannarna redan hoppat på. Funderingar från er andra?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Fiber alla dagar i veckan. Se det som en investering & 5-10 mbps är inte lönt ta 100 mbps, så kan du livestreama film oxå.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger
    Jo men varför ska jag livestreama film? Jag tittar ju knappt på tv och parabol duger för det jag tittar, 5-10 Mbit bredband räcker långt det är därför jag funderar på om det är lönt, annars hade jag hoppat på direkt :-)

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Vadå lönt?
    Det finns 100 olika sätt att räkna på.
    1. De 14000 kommer aldrig att löna sig i rena surfkostnader.
    2. Du får lätt igen de 14000 när du en gång säljer huset och därför surfar du billigt under tiden.
    3. Jag är inte nöjd med att bara få igen de 14000 när jag säljer, jag vill ha ränta på pengarna under tiden också.
    o.s.v. o.s.v.

    Bara du kan avgöra om du har behovet och tycker det är värt det.
    För min egen del så hade jag hoppat på direkt om det fanns en möjlighet för mig att få fiber indraget i min villa för 14000:-!
    Men jag bor i ett äldre villaområde med glest mellan kåkarna och ingen operatör kommer troligen att tycka det är lönt att dra in fiber här...

    P.S. Mobilt bredband kommer bara att bli dyrare och dyrare. Alla operatörer har redan börjat skruva upp priserna och justera ner trafikkvoterna...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Medlem zoos avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    65
    Tackad
    1 gånger
    Skall du bara köra på 5 - 10mbps så är det nog bättre med 4G uppkoppling... Låter rätt onödigt att dra in fiber för så låga hastigheter, hehe

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Vad väntar du på?!?!
    Jag har inte ens möjlighet att ansluta min villa med fiber, utan att få med minst 20 grannar på samma upplägg.
    Då pratar vi dock om 30000:- + bundet avtal i 7 år!!!!!

    Alla som ens funderar på ett sådant erbjudande borde skämmas!
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  7. #7
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Jag har ju haft tur så jag behöver bara betala 10000 för inkoppling i stadsnätet, och det är inte en sekunds eftertanke att hoppa på det.

    Installationskostnaden kan man ju aldrig räkna med att tjäna in, det är en investering och ingenting annat. Sen hur mycket den investeringen är värd får framtiden utvisa. Här räknar de med att indraget fiber höjer värdet på huset med ca 20000 kr.

    Jag skulle personligen inte tveka men så är jag en nörd också.....flest prylar när man dör, vinner.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger
    Hehe ok alla här verkar hyffsat överrens... är helt med på resonemanget om att jag får tillbaka pengarna när jag säljer, och jag har ju redan anmält intresse, de skulle hålla ett informationsmöte för intresserade senare, datum ej bestämmt. Men jag är fortfarande lite kluven. Man borde kunna få ROT-avdrag på arbetskostnaden väl? Frågan är ju också om tillräckligt många grannar kommer att hoppa på, det är mest pensionärer som bor här, det är en liten "ö" med ett 50tal äldre hus byggda på 60talet, och runt området finns ett hundratal nybyggda hus som redan har fiber indraget (vissa har stadsnätet och vissa har Telia). Här finns en liten kabel-tv samfällighet som vi i de äldre husen är med i (analogt, coax funkar skitkasst och jag vill gå ur den, men jag misstänker att många av grannarna är nöjda med denna)

  9. #9
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Om ni har ett gammal CTV-nät så är det ofta billigare att dra in fiber än att rusta koax-nätet.
    ROT får du dra på arbetskostnad som utförs på den egna tomten (anslutningen till huset från tomtgräns).
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Om ni har ett gammal CTV-nät så är det ofta billigare att dra in fiber än att rusta koax-nätet.
    ROT får du dra på arbetskostnad som utförs på den egna tomten (anslutningen till huset från tomtgräns).
    Jo jag vet, för min del får gärna det gamla analoga coaxnätet läggas ner, jag har det inte ens inkopplat i alla tvorna eftersom det är så kass bild och jag satte upp egen parabol när jag flyttade in. Men jag vet inte om mina pensionärsgrannar håller med, vi får se. Det är ju en samfällighet så alla måste vara med och betala eländet.

Liknande ämnen

  1. Comhem fiber
    Av rosch i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 17:13
  2. Webinterface utanför huset
    Av tomaten68 i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 13:35
  3. CD i hela huset
    Av Linzoar i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 23:06
  4. Ska ni bygga ut huset?
    Av Thåström i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 11:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss