Prova att göra en kanalsökning på den frekvensen då och se om du får in några kanaler. Bl.a. TV6 ska ligga där.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Hmm, lite här jag sitter fast..
Kan inte konfigurera frekvensen i min tunerinställning på min BlackHole..
Gorde en manuell sökning på den frekvensen och den satelliten men får bara upp 15 kanaler.. och ingen TV6..
I min orginal box sitter de två coax-kablarna monterade på en 2-1 koppling, minns att installatören sa att det räkte med en coax för att kunna ha två tuners..
Kan det vara en LNB som inte denna boxen gillar?
I manuellsökningen kan man söka singel stransponder eller singel satellite - vad innebär transponder?
Skall den vara manuell eller?
Om du hade två kablar kopplade till originalboxen tycker jag du ska prova att ha exakt samma två kablar kopplade till Vu+, inkl. ev. adaptrar m.m. Nu vet jag ju inte exakt vad du har för grejor men pröva med det.
En transponder är en viss frekvens t.ex. 12054 som vi sökte på förut. En satellit har många transpondrar/frekvenser. Så när du söker på satelliten söker du alla frekvenser. När du söker på en transponder söker du på en viss frekvens.
Ok, tack för info, börjar fatta lite..
Om jag kollar på http://www.lyngsat.com/Astra-4A.html och letar upp frekvens 12054 få finns där ett paket.
http://www.lyngsat.com/packages/viasat.html
På 12054 likker transponder 818 och dör finns TV6..
Har konfigurerat LNB lite annorlunda (gissade lite) och nu rasar kanalerna in.. 649 hittils..
OK, det låter hoppfullt!
Du får återkomma om du stöter på fler problem.
Hej,
Lyckades få in en drös kanaler (på Astra 4.9E), sökningen indikerar att jag hittade 650 services, gissar att en service motsvarar en kanal.
Fick för mig att klättra upp till parabolen och såg att det stod "Single LNB cable" och mha google insåg jag ett av mina problem - dessa LNB's supporterar flera tuners på samma Coax, därför denna splitter jag skrev om, som jag trodde var onödig.
Verkar kallas SatCR-teknologi.
Vet inte om alla utgångar på mitt LNB är SatCR men nu e jag nöjd
Insåg att jag måste ha olika blandfrekvenser på de båda tuners-arna (jobbigt plural..)
Bytte LNB-config till advanced / humax / .. lite annat.. (gissade Humax men det är säkert samma innanmäte i flera) SatCR var ett krav.
Låser nu båda tuners med satfinder med Tuner A till SCR1 (1210) och Tuner B till SCR2 (1420).
Dessa siffror är nog nån slags blandfrekvens för dom överlagrade frekvenserna mellan kanalerna..gissar jag.. kanske gammal 50-tals FDM-teknik som hittat hem till vardagsrummet
Då picture in picture funkar gissar jag att båda tuners är i drift![]()
Tack Atomized för all hjälp - uppskattas verkligen!
Senast redigerad av steffo1234 den 2013-09-30 klockan 17:51. Anledning: lägga till info