Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: DVB-T till Azbox?! Hittar inga kanaler på marksänt!!!?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    59
    Tackad
    1 gånger

    DVB-T till Azbox?! Hittar inga kanaler på marksänt!!!?

    Jag har tidigare haft parabol till min Azbox Premium Plus-mottagare. Nu har jag flyttat till lägenhet utan möjlighet till parabol.
    Jag köpte en DVB-T från elgruvan.se ( http://www.elgruvan.se/sv/tuner/512-...mium-plus.html )

    Tyvärr hittar inte boxen några kanaler alls nu. Ska jag göra någon särskild inställning på boxen? Jag kör med RSi på den!

    Eller ska man ha en annan fw för att kunna ta in marksänt?
    Med antennsladden inkopplad direkt i tv'n så får jag in 18 kanaler. Men jag vet inte om det är mark, eller kabel i uttaget. Tv'n ska klara både C-, och T-sändningar.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Originalmjukvaran för boxen fungerar alldeles utmärkt för DVB-T.

    Antalet kanaler varierar mycket beroende på vad du bor. 18 kanaler låter lite litet för DVB-T. Om du bor i lägenhet är det troligen DVB-C du tar in via antennuttaget, men det finns väl information om det i trappuppgången.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, precis. TS måste fråga grannarna, eller värden. Dem som vet något. Visst skulle DVB-T funka, men då måste det också finnas sådana kanaler i väggen från uttaget. Det finns flerboende hus där man valt att plocka ner hela boxer utbudet från en takantenn. Men det är vanligare att man har kabel-TV eller någon annan form av TV-system som matar ut kanalerna. Har TS balkong i rätt riktning mot en mast (kolla tercom kartan) då kan man montera antenn där utan problem.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    59
    Tackad
    1 gånger
    Tack för dessa svar, från er båda!

    Tyvärr fanns det ingen info ang typ av tv som finns i fastigheten. Det enda som står, är att Telia levererar fiber. Men, som ni skriver, verkar det vara kabel i huset. Har ni något bra tips om en bra inomhusantenn för marksänt?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det är beroende på avståndet till närmaste sändare, vad du har för väggar m.m.

Liknande ämnen

  1. Hittar inga kanaler
    Av MuckoKD i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 20:41
  2. Hittar inga kanaler (tele2)
    Av bulle i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 22:58
  3. Hittar inga kanaler
    Av jsidj i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 00:59
  4. Hittar inga kanaler
    Av satte90 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 16:06
  5. hittar inga kanaler
    Av knipp i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 15:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss