Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Problem med tuner

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    48
    Tackad
    1 gånger

    Problem med tuner

    Jag har ett irriterande problem med min nyuppsatta parabol.

    Har ställt in så jag har bra styrka (90%) men efter ett tag så tvärdör mottagningen och jag får upp att tuner misslyckas. Mäter jag spänningen på kabeln upp till switchen så har jag 13v men när signalen dött så har jag bara runt 5v i spänning. Helt plötsligt så hoppar det igång igen.

    Transpondern med Kanal5HD funkar inte heller, där står det bara SID-meddelandet.

    Jag har en 7020HD tillsammans med en 80cm parabol, två stycken smart titanium swith och två stycken titanium twin lnb. Kablarna är 20m.

    Nån som har några tips? Kanske nån tunerinställning i boxen?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Byt PSU.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    PSUet sitter väl inne i lådan på 7020HD? så det kanske bli lite svårt att byta. Testa på något mer ställe om samma bekymmer uppkopper, om ja, skicka den på garanti! Är boxen ny? sånna fall hade jag skickat tbx den på distansköplagen o bytt låda mot en VU+ Solo2.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  4. #4
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av malmsten Visa inlägg
    Har ställt in så jag har bra styrka (90%) men efter ett tag så tvärdör mottagningen och jag får upp att tuner misslyckas.
    Kan det självdö när du bara kollar på samma kanal, eller slutar det fungera t.ex. när du skiftar mellan LNB? Kan vara fel DiSEqC-inställningar.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    48
    Tackad
    1 gånger
    Den självdör när jag kollar på kanalen. Men även när jag zappar.

    Jag har kopplat utan switchar nu och det blir samma problem, det utesluter väl nätagget?

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    det utesluter absolut inte nätagget. Tror mycket väl det kan vara det precis som matkoh skriver, problemet är väl att det sitter i boxen. Det som utesluts är väl diseqc-switchen när du väl kopplat förbi den. Jag tror på hårdvarufel och därför bör du testa på annan utrustning om samma fel uppstår.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  7. #7
    Medlem Nightrides avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    78
    Tackad
    11 gånger
    Rent spontant efter att ha läst igenom din tråd så håller jag med Muggesand, det låter som nätdelen.
    Kan du hantera en lödpenna? I så fall är mitt råd, byt ut alla elektrolyt kondensatorer i nätdelen, kostar max en hundring.
    Det är det absolut vanligaste felet på elektronik att kondensatorerna i nätdelen "torkar" och ändrar värde då brukar skyddskretsar gå in och begränsa spänning/ström för att skydda efterkommande system, speciellt i "billiga" Kina produktioner, vilket man nog får betrakta alla typer av Dreamboxar till.
    DM800HDse OpenPli 3.0
    incertum est converti ad certitudinem
    ovisshet är till för att övergå till visshet

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    48
    Tackad
    1 gånger
    Tack för alla kommentarer. Har haft ute lokala tv-firman så nu vet ja att parabolen står kanon. Kopplat bort switcharna igen och då funkar allt kanon så lite mottagningsproblem var de också. Blev tipsad av honom att köpa andra switchar (1.0 eller 1.1) och testa.

  9. #9
    Medlem Nightrides avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    78
    Tackad
    11 gånger
    Bra att du hittade felet.
    Köp spaun switchar, lite dyrare men fungerar garanterat. :-)
    DM800HDse OpenPli 3.0
    incertum est converti ad certitudinem
    ovisshet är till för att övergå till visshet

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    48
    Tackad
    1 gånger
    Gammal tråd men problemet återstår även med spaun switchar. Har skickat in min 7020hd och lånat en 500 icke hd, en gammal pjäs alltså.

    Viasat funkar kanon men CD dör efter ett tag. BER-värdet skjuter i höjden. Hoppar över till nån viasatkanal och tittar några sekunder, zappar tillbaka och då funkar CD några minuter igen :-/

    Jag har 21m kabel och har testat med och utan linjeförstärkare, inget hjälper

Liknande ämnen

  1. Vu+ Uno dvb-c Tuner Problem
    Av f0u i forum Vu+
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 12:47
  2. Tuner problem!!
    Av glimbrink i forum Vu+
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 07:32
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 00:55
  4. Tuner problem DM600
    Av garga i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 15:49
  5. [LÖST] problem med dm 800 C-tuner
    Av pricke i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 10:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss