Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Omflyttning På 28.2

  1. #1

    Omflyttning På 28.2

    Det har skett massa omflyttning av kanaler på 28.2e.
    Bland annat gratis kanalen Horse & Country och MUTV med mycket frivisning och BT sport. Nu får jag inte in dem alls.
    Jag laddade ner en ny satellites.xml och gjorde kanalsökning utan framgång.
    Är det nån som får det att fungera ? kan vara bra att veta innan jag börja rycka i parabolen

  2. #2
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Samma problem hos mig, har fått info att kanalerna bytt till en av de nya Astra satellierna som är svåra att få in i Sverige nu. Britterna vill försvåra för andra länder att se deras kanaler tyvärr. Finns mycket info på Astra2.org sidorna.

  3. #3
    Det är ju fruktansvärt dåliga nyheter.
    Ingen mer Paddy Crerand show!
    TV2 sumo skulle visst ha iaf mutv, men den hittar jag inte alls.
    Tänkte om de kör nån frivisning ibland

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

  4. #4
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 014
    Tackad
    77 gånger
    Tråkigt nu kan jag inte kolla på Challenge längre som var på Eutelsat 28A
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Vill man veta mer är det astra2.org som gäller.

    Kort kan man säga att Astra2D pensionerades för ett tag sedan, den användas för att sända ut okrypterat, gick att ta emot med inte allt för stor parabol, var inte omöjligt i alla fall. Sedan flyttades kanaler tillfälligt över till Astra1N som i stort sett motsvarade Astra 19.2 eller Hotbird 13.0 som då hade täckning över hela europa osv. Alla kunde då mycket lätt ta emot det som var okrypterat osv, t.ex. BBC1 BBC2 osv.

    Astra2F är nu igång och de flesta okrypterade kanaler flyttade dit, den är i stort sett två eller tre gånger svårare att ta emot jämfört med Astra2D. Krävs löjligt stor parabol när man kommer bortom vissa gränser för täckningsområden osv. Och för någon vecka sedan skickades Astra2E upp som ska ta över resten av kanalerna (okrypterade med flera), den är i stort sett identisk med Astra2F vad gäller täckningsområden osv.

    Risken finns nog att även framtida satelliter som skickas upp är snarlika, så det kan innebära att man inte ens i framtiden kommer kunna ta emot sky betalkanaler som fortfarande går vad jag vet, då de flesta kanalerna som dom sänder inte finns på de nya satelliterna. Men tyvärr har en del kanaler även flyttat dit. Som tur är så kan man ändå ta emot en hel del engelsk producerade program från BBC då Canal Digital har dessa "europeiska kanalerna" via sin satellit. Så helt kört är det inte, men det är ju såklart inte samma sak som att titta på BBC1, BBC2 osv.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har fått frågor om de stora brittiska kanalerna på ASTRA 28. Det verkar som om den stora omflyttningen är klar för tillfället. Det finns två nya satelliter uppe E och F samt att G byggs för tillfället. Viss information om parabolstorlek som krävs fås här: https://maps.google.co.uk/maps/ms?ms...802155e2&msa=0

    I södraste Sverige och på västkusten verkar 1,5 - 1,8 räcka för att ge bild. I Lund går det utmärkt med 1,5 m, bra LNB samt kabel och noggrann inställning. (Både SD och HD)

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det kommer mera i sommar tror jag, när Astra 2E är helt klar och körs, eller om dom flyttat om klart då. Sedan kommer 2G och då är det nog helt kört för folk som tidigare kunde ta emot gratiskanalerna. Ska bli intressant att se (tillslut) om min 1.8 meters med bra LNB och matarhorn klarar av att ta emot kanalerna i norra stockholm.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss