Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: TiVo

  1. #1

    TiVo

    Startar tråden för att kunna diskutera TiVo-boxen och tjänsten. Ni som allmänt hatar Comhem kan bespara oss andra era utläggningar om varför Comhem suger. Likaså kan ni som på förhand bestämt er för att TiVo bara är skräp låta bli att posta i denna tråd!

    Jag har kört TiVo nu i 5 dagar och det är min första HD och on-demandbox. Hade en Samsung SD-box innan med HD, så det är min referens i jämförelserna. Eftersom TiVo är helt nytt i Sverige och Comhem satsar stort på detta plus att boxen är en helt ny modell finns det nog möjligheter att Comhem/Samsung tar in användarsynpunkter och omsätter dessa till uppdateringar, såhär i början! Kan man iaf hoppas

    Nu är tråden startad, återkommer med mina erfarenheter och synpunkter....

  2. #2
    Ok, dags att redovisa mina synpunkter hittills. I det stora hela är Tivo en positiv upplevelse, vill jag börja med att säga, innan klagoskriften börjar Det som inte är bra kan kanske betraktas som detaljer, men de drar ner helhetsbetyget. Man har uppenbarligen fokuserat på de nya funktionerna och struntat i de basala såsom kanallistor och Skip (se nedan).

    1) Det går bara att göra en favoritlista. Denna kan endast sorteras efter kanalnr eller kanalnamn, ingen egen sortering. Varför ska jag behöva se kanalnr när jag sorterar efter kanalnamn, bara störande tycker jag. TV 11 sorteras dessutom före TV 5, så sorteringsfunktionen är en smula efterbliven Bläddrar man med ch up/down bläddrar den alltid efter kanalnr, även om man sorterat efter kanalnamn, vilket är störande. Sammantaget känns som att kanallistor prioriterats ner i utvecklingen, kanske för att man utgått ifrån att man alltid skall titta på inspelat matrial.

    2) Skip fwd/bwd är helt feltänkt (om det ens är tänkt). Kort tryck bläddrar fram/bak 30 sek. Ja, inte hoppar utan bläddrar! Håller man ner lite för länge hoppar man till slutet (!) eller början vilket är synnerligen irriterande om man är mitt i en lång film! Varför skulle man förresten vilja hoppa till slutet av en inspelning? Comhem tipsade på fejan om en dold funktion, nämligen att först trycka ffd/rwd, sen skippa och då hoppar den fram/bak 15 min. Vill man sen hoppa 15 min igen får man upprepa dessa 2 tryckningar! Hur i herrans namn tänkte man där? Min gamla Samsungbox hade en utmärkt skip-funktion som hoppade i allt längre steg ju längre man höll inne. Funkade alldeles smärtfritt. Ffd/rwd funkar utmärkt med 3 hastigheter. Slowmo finns oxå på en egen knapp, bra!

    3) Programmen i Play-kanalerna är inte taggade med datum/tid. Lycka till att hitta rätt avsnitt..... Dundermiss! Iofs söker den även i Play-utbudet men det hjälper ju inte så mycket om man söker efter Rapport t.ex. Att SVT R är en fattigmans SVT-Play hör väl hemma i en annan tråd, det är ju inget unikt för Tivo, men likväl irriterande! Trodde jag aldrig mer skulle behöva koppla datorn till TVn för att se SVT-Play......

    4) Tivo 2 Go finns inte än i sinnevärlden, bara i Comhems marknadsföring. Inget jag personligen stört mig på än, men jag tycker nog ändå att detta är lite falsk marknadsföring. Och appen kommer såklart först till iOS och sen (när =?) till Android...

    Ja det får räcka tills vidare. Kommer säkert mera med tiden!

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    har ju läst någonstans att Tivo är 15 år gammalt
    kul att det lanseras här nu
    http://en.wikipedia.org/wiki/TiVo
    Senast redigerad av jo1 den 2013-10-07 klockan 20:10.

  4. #4
    Ett tillägg beträffande Skip Fwd/Bwd. Varför inte en funktion att hoppa direkt till en viss tid? Det hade jag uppskattat! Kunde funka så att genom att hålla inne Skip mer än ? sek och sedan köra markören till den tidpunkt du vill och sedan trycka Play.

  5. #5
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger
    Eftersom denna tråden har startats för TiVo i allmänhet så lägger jag in en länk till en annan tråd som handlar om huruvida TiVo-tjänsten innebär slutet för cardsharing.
    http://www.comhit.net/showthread.php...et-cardsharing

  6. #6
    vad ska dem göra med alla abonenter som redan har comhem kortet.

  7. #7
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger
    De kommer försöka sälja på oss TiVo. Efter bindningstiden kommer man troligen inte kunna förlänga sitt gamla abonnemang, men man ska kunna fortsätta använda det tills vidare. Alltså utan bindning och erbjudanden om rabatter på hårdvara mm. Det finns som sagt inga planer i nuläget på att ta bort möjligheten för befintliga "kort-abonnenter" att fortsätta använda sitt kort.
    Man ska även kunna uppgradera till Tivo Max kanalpaket fast ändå bara använda sig av kort.
    OM man skaffar Tivo-boxen så ska man kunna ha ett tvillingkort till det också.

    Allt enligt tre olika samtal med ComHems support där tre olika personer har svarat likadant oberoende av varandra.
    Finns ju såklart inga garantier att det är sant för det...

  8. #8
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    har ju läst någonstans att Tivo är 15 år gammalt
    kul att det lanseras här nu
    Dreambox t.ex. är ju 10 år gammalt, varför nu det är relevant.

    Du kanske missade:
    Citat Ursprungligen postat av Swehawk Visa inlägg
    Likaså kan ni som på förhand bestämt er för att TiVo bara är skräp låta bli att posta i denna tråd!
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2013-10-10 klockan 19:28. Anledning: struktur

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    217
    Tackad
    7 gånger
    Verkar vara sant. Ringde Comhem och frågade om jag kunne behålla mitt tvillingkort och köra som vanligt i ca modulen eller i HD boxen. Det ska gå utan problem.

  10. #10
    Dom erbjuder inte syskonkort med Tivo? Hur tusan gör jag om jag vill se på tv på 2 apparater?

Liknande ämnen

  1. TiVo+CD=Sant
    Av razorx i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 08:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss