Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köp av nyare Dreambox. Hur kopiera alla inställningar från gamla boxen till denna?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Tackad
    1 gånger

    Köp av nyare Dreambox. Hur kopiera alla inställningar från gamla boxen till denna?

    Som rubriken antyder funderar jag på att köpa en ny box.

    I dagsläget har jag en DM600 PVR, men då jag vill ha HDMI-utgång (för bättre bild) funderar jag på att köpa en ny. Är inne på att införskaffa en klon av DM800HD SE. Exempelvis härifrån: http://www.aliexpress.com/item/Hot-S...916084861.html

    Min fundering är om det på ett enkelt sätt går att kopiera över kanallistor, delningsinställningar och andra nödvändiga filer till nya boxen, även utan större kunskaper i operativsystemet?

    Nya boxen kommer ju med Enigma 2, vilket jag har i min nuvarande box också.

    Finns det fördelar/nackdelar med boxen, eller rekommenderas en annan, så tar jag tacksamt emot förslag.



    Tack!

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Då DM600är en enigma 1 box och DM800HD SE är en enigma2 box så är de rätt olik struktur på dessa....
    Enklaste sättet är att skapa kanal listor med mera så skulle jag rekommendera dig att helt enkelt använda dig av "Dream Edit"
    och skapa dina kanal listor där igenom...Om det går att kopiera över kanallistor (Favoriter) mellan dessa boxar vet jag faktiskt inte...aldrig provat...
    Kan ju alltid testa, och då gör du det även där enklast med "Dream Edit".

    Med en DM800HS SE är det bara fördelar då denna stöder MPEG4 och i visa fall även HD om du har en modell med DVB-S2 tuner.
    DM600 funkar väl bra annars, börjar bli gammal nu men den fungerar hyggligt med SD kanalerna.

    Tror dock inte du ångrar dig om du skaffar dig en DM800HD SE, fast det beror ju då lite på om du kör via DVB-T, DVB-C eller DVB-S.
    Kör du DVB-T eller DVB-C så kan du nog lika gärna låta bli att uppgradera den då du inte direkt vinner något på det...
    Senast redigerad av Minime den 2013-10-09 klockan 12:58.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Då DM600är en enigma 1 box och DM800HD SE är en enigma2 box så är de rätt olik struktur på dessa....
    Enklaste sättet är att skapa kanal listor med mera så skulle jag rekommendera dig att helt enkelt använda dig av "Dream Edit"
    och skapa dina kanal listor där igenom...Om det går att kopiera över kanallistor (Favoriter) mellan dessa boxar vet jag faktiskt inte...aldrig provat...
    Kan ju alltid testa, och då gör du det även där enklast med "Dream Edit".

    Med en DM800HS SE är det bara fördelar då denna stöder MPEG4 och i visa fall även HD om du har en modell med DVB-S2 tuner.
    DM600 funkar väl bra annars, börjar bli gammal nu men den fungerar hyggligt med SD kanalerna.

    Tror dock inte du ångrar dig om du skaffar dig en DM800HD SE, fast det beror ju då lite på om du kör via DVB-T, DVB-C eller DVB-S.
    Kör du DVB-T eller DVB-C så kan du nog lika gärna låta bli att uppgradera den då du inte direkt vinner något på det...

    Det är Comhem som gäller i huset där jag bor, så jag antar att det är DVB-C då.

    På vilket sätt vinner jag inget på att uppgradera i detta fall? En nyare box med bättre tuner och HDMI bör väl ge betydligt bättre bild?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Tackad
    1 gånger
    Går det att använda t.ex Dreamset för att spara alla inställningar från Enigma1 till Enigma2-format?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    STOR skillnad på bild även med DVB-C och standardkanaler på en 50-tums plasma. Sen kan man ju använda DM800HDSE som mediaspelare också.

    Ja du kan använda Dreamset för att spara över kanallistorna.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    Jag har en DB500HD till salu om du vill det är en hybrid box med både T/C original köpt för ett par år sen ser ut som ny då var priset 3200 kr hos satvision.
    Kan tänka mig att sälja den för 2000kr ink hdmi kabel och trådlös överföring av internet (Vonets).
    http://www.satvision.se/dreambox-dm-...nal-p-548.html

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av micklarn Visa inlägg
    STOR skillnad på bild även med DVB-C och standardkanaler på en 50-tums plasma. Sen kan man ju använda DM800HDSE som mediaspelare också.

    Ja du kan använda Dreamset för att spara över kanallistorna.
    Jag menar det!

    Är det bara kanallistor som hanteras i Dreamset? Hur är det med delningsinställningar? Eller dessa bara kopieras över till nya boxen via FTP?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av shalle Visa inlägg
    Jag har en DB500HD till salu om du vill det är en hybrid box med både T/C original köpt för ett par år sen ser ut som ny då var priset 3200 kr hos satvision.
    Kan tänka mig att sälja den för 2000kr ink hdmi kabel och trådlös överföring av internet (Vonets).
    http://www.satvision.se/dreambox-dm-...nal-p-548.html
    Låter lite intressant, dock kommer jag inte köpa något förrän jag vet exakt hur/om jag kan fixa över allt från gamla boxen.

    Finns det verkligen ingen guide någonstans?

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 14:14
  2. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 19:37
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 11:49
  4. Problem att kopiera från VHS till DVD
    Av matte i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 08:36
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-15, 19:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss