Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Cardsharing inom hushållet från min VU+ Solo 2

  1. #1

    Cardsharing inom hushållet från min VU+ Solo 2

    Men nu har jag läst att det är helt OK att ställa frågor om Cardsharing inom hushållet så då kör vi.

    Min VU+ Solo2 är installerad och funkar fint med CCAM och mitt Canal Digital abonnemang.

    Nu vill jag ut från VUn till huset. Har väl fyra TV apparater i alla fall.

    Tips på alternativa setups?

    /Gary

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Antingen kan du ha en box vid varje TV eller kan du ha någon typ av dator/mediacenter vid varje TV och streama ut kanalerna. Fast då kan du totalt bara se två kanaler samtidigt (två tuners).

    Vilken variant har du tänkt dig?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Båda alternativen är tänkbara.
    Hur ser setuperna ut?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ska du ha boxar vid varje TV måste du dra kabel från parabolen och nätverk till varje plats. Du måste också ha ett LNB med tillräckligt antal utgångar på parabolen och göra något liknande denna bild:
    http://www.satlex.eu/sv/4participant...p_1s_quad.html

    Sedan kan du sätta upp de andra boxarna som cardsharing-klienter till din Solo2 via nätverket. Fördelen med denna setup är att alla kan se vilka kanaler de vill oberoende av varandra.

    I andra fallet sätter du någon typ av nätverksansluten mediaspelare vid varje plats. Det kan vara en PC, en Raspberry Pi, en Android-sticka m.fl. Du behöver dra nätverk till varje plats. Totalt kan du på två platser samtidigt se olika program. Någon cardshring setup behövs ej eftersom alla använder Solo2-boxens bägge tuners.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Tack Atomized!
    Kan man köra båda setuperna parallellt?
    LNB biten är inget problem. Funkar det att använda Disq switshcar i systemet?


    Måste det vara trådbundet nätverk? Funkar inte WiFi?
    /Gary

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Javisst, du kan ha några boxar som kör cardsharing sig emellan och så kan du streama kanalerna från Solo2 till ett par andra ställen. Det går fint att kombinera.

    Man kan köra trådlöst fast man får ha koll på vilken hastighet man får över det trådlösa nätet.
    För vanlig cardsharing är det inga problem med trådlöst, det krävs mycket liten hastighet. Men ska man streama kanaler blir det ibland problem över trådlöst eftersom det kräver lite mer av nätverket. Speciellt om man ska försöka sig på att streama HD-kanaler så bör man ha bra fart trådlöst > 30Mb/s om det ska lyckas.

    DiseqC behöver du om du ska se mer än en satellit. Om du bara tänker köra CD så behöver du ingen DiseqC. Men ska du köra Viasat också så blir det en setup liknande:
    http://www.satlex.eu/sv/4participant...p_2s_quad.html
    Då får du också komplettera med ett LNB till för Viasat.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Tack.
    Grymma svar! Tydlig och bra.
    /Gary

  8. #8
    OK Ska sammanfatta.
    Två linor från Lnb ner går via DiseqC switch no 1 ner till VU+ Solo 2n.
    Där sitter mina kort från Viasat och CD. HDMI utgång från VUn till TV no 1.

    Nätverkskabel ut från VUn till min switch.

    Till TV no 2 (Min Gammal box) går
    Kabel från Lnb via DiseqC switch no 2
    Nätverkskabel från switchen till ett interface (Alex 2 typ) som sitter i kortläsaren på gamla boxen. "Alexkortet" i boxen.

    Är detta korrekt uppfattat?
    Klarar ett Alexkort därmed både CD och Viasat?


    Sen snackade vi att streama från Vu till dom andra apparaterna.

    Hur funkar det?
    Via nätverk fattar jag vilket innebär att eftersom min VU redan är ansluten till switchen så kommer bilden den vägen. En Rasberry vid varje TV som mottagare som har en anslutning från min switch.
    Hur ansluts Rasberryn till TVn? Och hur byter man t.ex kanal på streamad bild?

    /Gary

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ska du ha full funktionalitet på din dubbeltunerbox (Solo2) behöver du som du skrivit två linor ned men också två DiseqC-switchar (en till var lina).

    Ett Alex-kort kan i regel bara simulera ett kort, Viasat eller CD. Det finns något som heter "extended newcamd" där man kan köra flera kort på samma portnr men jag vet inte om Alex klarar det. Och även om Alex klarar det så måste även mottagaren kunna hantera det. Så jag tror inte det är att räkna med.

    När du streamar kanaler så surfar du helt enkelt till din Solo2 box. Den har ett webinterface där du kan välja att se kanaler, kolla EPG, programmera inspelningar m.m.

    På en Raspberry Pi kan man installera XBMC och i XBMC finns en plugin som kan koppla upp sig mot Vu+ boxar. Heter något i stil med "Vu+ PVR client" eller något liknande. Har man inte pysslat med XBMC tidigare så är det en del att sätta sig in i.

    Slutligen finns det också en Android klient som jag tror heter något i stil med "Vu+ player" (sök på Google Play). Den fungerar bra och är smidig om man vill komma åt sina kanaler från surfplatta eller mobiltelefon hemma.

    Kolla även den här tråden jag skrev i somras:
    http://www.comhit.net/showthread.php...imala-systemet
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    OK Vad ska man ha om inte Alexkorten funkar då?

Liknande ämnen

  1. Cardsharing inom hushållet...hur?
    Av Alucard i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 21:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss