Sidan 2 av 26 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 253

Ämne: Slut på CD's HD-kanaler?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Blir troligen som med viasat, SD kanaler kommer fungera men HD kanaler kommer att kräva pairing. Problemet canaldigital har eller har haft var att dom var tidiga med HD och har många HD boxar ute som inte klarar chip pairing och därför har dom inte kunnat slå på det. Nu är antagligen tillräckligt många av dessa boxarna utbytta så då kan dom succesivt börja dra igång pairing på kanal efter kanal i lagom takt så att folk hinner byta om man har för gammal box.
    Rent tekniskt finns det nog inget hinder att kräva pairing på SD kanaler med, men med tanke på hur många SD boxar och moduler som finns ute så lär det nog dröjja ett tag.
    Den stora frågan tycker jag snarare är om kortdelare som tex smartwii kommer att fungera, det gör det ju tex på comhem, där går det bra att para kortet med en hd-box och sen titta på hd kanaler via smartwii på denna samtidigt som man har en eller flera smartwii klienter i sd boxar (som då inte behöver vara parade) det tycker jag är ett helt ok alternativ för man behöver faktiskt inte hd på tvn i sovrummet tex. En annan fråga är ju om man kan para ett kort med flera mottagare och därmed lätt flytta kortet mellan dessa.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Hmm, vad jag förstått så klarar alla CDs HD boxar chip pairing men rätta mig gärna om jag har fel....


    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Blir troligen som med viasat, SD kanaler kommer fungera men HD kanaler kommer att kräva pairing. Problemet canaldigital har eller har haft var att dom var tidiga med HD och har många HD boxar ute som inte klarar chip pairing och därför har dom inte kunnat slå på det.

  3. #13
    Hmm, säkert att den gamla Sagemboxen HD ITSD81 gör det?

    1136506149.jpg

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Hmm.

    Alla våra nyare HD-boxar klarar av den nya tekniken med ”pairing”. Om du har en äldre HD-box eller en standardbox kommer du att kunna fortsätta att se samma innehåll i standardformat på kanalen C More Fotboll.

    .
    Tvivlar på att HD ITSD81 klarar det (men jag vet faktiskt inte, kanske har kommit uppdateringar på den), det måste ha varit 6-7 år sen den släpptes. Kommer ihåg att mina föräldrar fick välja mellan att betala till lite för att få denna eller bara förlänga sitt abo så fick de CDC 7000 ST (första boxen som klarade både dvb-t och dvb-s, tv3 gick okodat i marknätet på den tiden) "standardbox mediahighway" som vi hade innan hade gått sönder.
    http://www.canaldigital.se/boxar/aldre-boxar/

  5. #15
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Kan man inte använda den utrustning man vill och har köpt för dyra pengar....säg upp skiten.
    Att många på allvar verkar finna sig i att bli påtvingade låsta operatörsboxar och gå tillbaka till CI-moduler + Alex och f-n vet vilka lösningar...
    Varför? För familjefridens skull? Förutom rena film- och sportkanaler så betalar man för att få titta på reklam.

    Det hela är enkel matematik. Om antalet betalande kunder blir för lågt så överlever inte företaget.
    Vill man nu tvinga folk att vara låsta till deras utrustning så är det minsta man kan göra som privatperson att påtala vad man tycker och visa vem som betalar.

    Personligen hoppas jag att CD grovt har underskattat hur många som använder alternativa boxar och att man får ett massivt kundbortfall.
    Vad tror ni händer då? Jo, man måste ändra på något annars går man under.

    Att fortsätta vara kund och sponsra pairing och andra typer av inlåsningar gör att man betalar för att få det dyrare, sämre villkor, osv.
    Lite som att betala till maffia eller utpressare.
    Det fungerar sällan och om det gör det så sänder det signaler till likasinnade som inte direkt är önskvärda.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Jo den ska klara pairing också, enligt nån spec jag läste nånstans...

    Citat Ursprungligen postat av SpliNT Visa inlägg
    Hmm, säkert att den gamla Sagemboxen HD ITSD81 gör det?

  7. #17
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    En annan fråga är ju om man kan para ett kort med flera mottagare och därmed lätt flytta kortet mellan dessa.
    Ja, det skall fungera.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  8. #18
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 004
    Tackad
    77 gånger
    Vet om detta endast gäller Canal digital i sverige eller kommer canal digital i norge,danmark och finland att beröras ?
    Senast redigerad av joakim95 den 2013-10-15 klockan 10:27.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  9. #19
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det lustiga i sammanhanget är att HD ITSD81 (sunkiga boxen) är bättre än den nya vita boxen. I alla fall jämfört med hur snabba den är, lätt att kanalsöka osv. Den vita boxen är riktigt sketen, även om det är något bättre bild. Plus att den har buggar, t.ex. går det inte att hitta SVT muxen i marknätet från nacka masten, anmälde detta men inget har hänt. Visst kanalerna finns via satellit om man vill titta på dem men ändå sjukt att det inte fungerar via marknätet.

    Klarar verkligen
    HD ITSD81 chip pairing, eller är det annan form av pairing ?


  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    133
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    juppe, jag vet inte om conax har stöd för paring.

    http://www.conax.com/products-soluti...ted-ci-module/

    Det finns CA-moduler för just CI+ osv. Problemet är att även TVn eller din STB måste ha stöd för CI+ också för att hela CI+ konceptet ska fungera. Och vad jag vet är den stora skillnaden med CI+ att även kommunikationen mellan kortet och boxen är krypterad, och därav kommer inte kortdelning fungera, jag tror inte det i alla fall, men vet såklart inte med säkerhet.

    http://www.conax.com/wp-content/uplo...2012_09_25.pdf

    Fanns ytterligare information förut om conax på hemsidan men numera står det inte så mycket. Däremot lär vi nog snart få se "chipset pairing" för att fönhindra att man kortdelar (vilket inte är så farligt) men dom vill förhindra att folk håller på med piratkort osv. Typ dom där som säljer på nätet, där man kan ansluta sig mot betalning för att kunna titta på betalkanaler osv. Det är dom mupparna dom vill åt mest.
    Conax har stöd för pairing. T ex så kör Digitalb pairing och de använder Conax.
    Men jag vet att några har knäckt det och Viasat, så varför skulle de inte kunna knäcka CD pairing!
    Hoppas att jag inte bryter några regler nu, det gäller att hålla sig "inomhus" här

Liknande ämnen

  1. abbonemangstiden slut
    Av frejac i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 14:10
  2. Slut ??
    Av jan-olov i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 11:26
  3. Är det slut
    Av Tompa10 i forum Canal Digital
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-04-17, 00:35
  4. är det slut????
    Av reidarberge i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 00:01
  5. Slut på det roliga...?
    Av Donkey Punch i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-12-14, 18:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss