Sidan 13 av 26 FörstaFörsta ... 3111213141523 ... SistaSista
Resultat 121 till 130 av 253

Ämne: Slut på CD's HD-kanaler?

  1. #121
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Vet att det finns lösning för CAS7, dock inte säker på om dessa fungerar med Canal Digital's pairing. Men vet att folk jobbat hårt med detta i andra länder så är väl bara att vänta och se, snart dyker det nog upp folk som läser ut nycklar eller något ur boxar mot en större summa pengar. Sen är problemet med mjukvaran för korten. NewCS dog ju så fort som släppte stöd för EK/HW till Viasat HD. OScam har ju därför valt att inte göra detta, även om det finns icke officiella versioner av OScam som stödjer EK/HW.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  2. #122
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Menar du att newcs lades ner p.g.a. yttre påverkan för att den hanterade Viasat HD?
    ..och att OSCam skulle möta samma öde om det skulle bli för bra?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #123
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tusen tack Kenta2 och Letherface, nu förstår jag bättre, hur det mer exakt fungerar. Då antar jag att det CD håller på med eller dragit igång är just chip pairing av HD kanalerna, resten fungerar antagligen som normalt. Jag personligen bryr mig inte så mycket om kortdelning men det är bra hålla sig lite uppdaterad på hur saker fungerar, sedan skulle ju behovet av egna boxar inte vara lika stort, om leverantörens boxar var bättre (hårdvaran är oftast inte problem), utan det är mjukvaran. Precis som med Telias IPTV boxar.

    Då kan man ju ställa sig frågan om det kommer finnas någon kortdelning för HDTV kanaler från CD (samt andra bolag) framöver, då tänker jag INTE på smartWI liknande system.

    rolrn, tja, frågan är om det går, folk har ju lyckats tidigare med viasat, rätt orginalbox och fått ut nycklarna. Så antagligen kan det inte vara allt för svårt att kortdela HDTV kanaler, alltså att komma runt chip-pairing. Men frågan är hur chip-pairing fungerar och om det finns begränsningar eller så.

    Deas, vad menas med "NewCS dog ju så fort som släppte stöd för EK/HW" och varför togs det bort ?
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-10-23 klockan 13:57.

  4. #124
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    133
    Tackad
    1 gånger
    Jag tror Digitalb som kör på Conax använder också CAS7. De kör pairing sen ett tag tillbaks på deras HD/Mpeg4 kanaler och jag vet att man har lyckats knäcka det. Har sett att det funkar, men jag vet inte hur man lyckats lösa det!

  5. #125
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 020
    Tackad
    77 gånger
    Jag vet att T-home på amos 4w kör conax och pairing på alla kanalerna. Vet dock inte vilken sorts pairing dom kör med
    Carpe Diem

  6. #126
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    retep_s, intressant.

    Antar det var dessa du syftade på, http://en.wikipedia.org/wiki/Digit-Alb

    Förhoppningsvis är chip pairing systemet inte allt för komplicerat, så att det finns ett begränsat antal nycklar som används, eller att nycklar genereras utifrån givna algoritmer osv. Det borde gå att knäcka eller hitta vägar runt det då det antagligen är ett påhängs system, alltså något man skapat i efterhand för att motverka kortdelning (alltså med syfta att stoppa dem som säljer tjänsten via internet), och att man i sin tur är begränsad av andra faktorer som rör själva krypteringen av kanalerna från tidigare plattformar, tekniska system osv.

    Eftersom det här kommer drabba i stort sett alla plattformar som kör satellitkanaler så är det nog bara en tidsfråga innan det knäcks, åtminstone till den grad att man själv kan komma runt problemet med sitt eget kort. Värre blir det kanske för kabel-TV, IPTV osv, om man via dessa kanaler övergår till ren IPTV utan kort och bara kör med mjukvarukryptering framöver.

    En stor fördel är ju att conax är ett vanligt förekommande system, och om man knäckt det på annat håll så är sannolikheten för att det fungerar på andra plattformar stor, då det i grund och botten förmodligen är samma conax system som används.

  7. #127
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    133
    Tackad
    1 gånger
    DennisOlof: Ja, precis...det är just den jag menar. Nu vet inte jag om CD kör samma sak, men om Digitalb är knäckt så borde man kunna knäcka CD också.

  8. #128
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Citat Ursprungligen postat av retep_s Visa inlägg
    Jag tror Digitalb som kör på Conax använder också CAS7. De kör pairing sen ett tag tillbaks på deras HD/Mpeg4 kanaler och jag vet att man har lyckats knäcka det. Har sett att det funkar, men jag vet inte hur man lyckats lösa det!
    Ja det är ingen nyhet att Digitalb finns på kommersiell share, men finns det verkligen ifrån mer än en server?
    Jag tvivlar att det är utbrett.

    För den delen så kör viasat inte riktig chip-pairing på 090F-korten, 093E ser möjligen mer misstänkt ut då chip-id krävs för att kortet ens ska ge kryptera control words (det kan man logga).

    Så vem är först att ta en logg med season så vi kan sluta spekulera i vilken typ av pairing dom kör?

  9. #129
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Deas, vad menas med "NewCS dog ju så fort som släppte stöd för EK/HW" och varför togs det bort ?
    Jag mena att så fort newcs släppte versionen med funktion att vända hw-key och ek-pair som möjliggör viasat hd så kom nds och stängde ner hella projektet. Därför newcs slutades utvecklas. Och även därför oscam inte officiellt kommer få stöd för viasat hd.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  10. #130
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Deas, jaha, då förstår jag, dom kanske hotade driva rättslig processer mot dem osv. Så vad kör folk med då ? Alltså vad gäller viasat HD, är det äldre versioner av just det som nämns där HW-key och EK-pair finns som gör att man kan köra med det.

    Volvo3, ja det är ju detta man undrar över, det finns ju beskrivet på nätet hur man kan få ut nycklarna som behövs till respektive kort vad gäller NDS Videoguard, men frågan är ju om det är äkta chip-pairing eller någon annan typ av lösning, eller om det bara fungerar på vissa kort att plocka dump från minnet via något interface för att få tag i nycklarna.

    Svårt utröna vad som gäller då det finns så mycket falsk information på nätet som inte stämmer har jag upptäckt.

Liknande ämnen

  1. abbonemangstiden slut
    Av frejac i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 13:10
  2. Slut ??
    Av jan-olov i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 10:26
  3. Är det slut
    Av Tompa10 i forum Canal Digital
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 23:35
  4. är det slut????
    Av reidarberge i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 23:01
  5. Slut på det roliga...?
    Av Donkey Punch i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-12-14, 17:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss