Sidan 9 av 26 FörstaFörsta ... 789101119 ... SistaSista
Resultat 81 till 90 av 253

Ämne: Slut på CD's HD-kanaler?

  1. #81
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    53
    Tackad
    2 gånger
    Man skall inte se väggen, Man skall se dörrarna

  2. #82
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2004
    Inlägg
    89
    Tackad
    2 gånger
    Tror det är enklare att slå ner väggen än dyrka upp de låsta dörrarna.

  3. #83
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    56
    Tackad
    10 gånger
    När det CI+ så är det kommunikationen mellan CA Modulen och boxen som är krypterad.
    CI+ påverkar inte möjlighet att använda smartwi m.fl.

    Operatörernas egna boxar behöver inte bry sig om CI+ eftersom de har egna softcams.

    Det stora kruxet med CI+ är att apparaten måste genomgå en certifiering innan leverantören får tillgång till nycklar för att kunna dekryptera signalströmmen från CA Modulen. I certifiering kollas det att inte går att komma åt nycklar eller signal data på något sätt.
    Detta medför givetvis att alla formar av öppna boxar inte kommer att klara certifieringen.
    Det finns också möjlighet att spärra nyckel serier i CA Modulen om någon leverantör skulle få för sig att börja sälja en öppen box med CI+ stöd.

  4. #84
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jaha så CI+ är ett system endast för CA-moduler för att förhindra något ? Så kortdelning fungerar trots att kort kopplas mot boxar (som det görs idag). Innebär det att SmartWI och comhem fungerar, även på HDTV kanalerna. Men att det är just dreambox och HDTV kanaler som inte fungerar hos alla leverantörer, som t.ex. Viasat

    Nu vet jag det fanns ett sätt att komma runt det men någon hackad orginalbox eller hur det var, minns inte, någon nyckel man kunde få ut som man behövde till sitt kort för att det skulle fortsätta fungera efter en timmes användning i en dreambox.

    Sedan är frågan om det finns något mer permanent sätt att komma runt detta, borde göra det eftersom det finns dessa "elaka" tjänster som säljer "lines" på internet för att man ska kunna titta på viasats HDTV kanaler. Dom anger att det går i alla fall, sedan vet ju inte jag om dom ljuger. Och ja, jag vet vi inte ska diskutera kortdelning på internet men det gör jag inte och efterfrågar det inte.

    Utan det är snarare om det finns spritt, hur man gör tekniskt för att komma runt detta.

    Det borde ju uppstå en marknad snart, där man kan skicka in sitt kort för att få nycklar tillbaka plus sitt kort för att kunna köra kortdelning osv. Snikna operatörer som vill hindra oss som vill köra med andra boxar. Jag förstår det finns folk som bara vill tjäna pengar och sälja möjligheter att titta på TV-kanaler (piratkort och annat skit) dom förstör ju för alla andra.

  5. #85
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2010
    Inlägg
    19
    Tackad
    2 gånger
    Har testat dessa "lines" på via***HD, fryser som fan titt som tätt. Gjorde detta i nyfikenhetssyfte.
    ____________________________________
    2x Vu+Solo2, BlackHole 3.0.6, nfs mount
    2x Canal Digital NS1130
    QNAP TS-673, 12TB Ext4, Raid5

  6. #86
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    139
    Tackad
    22 gånger
    DennisOlof

    Min dm8000 har - 4 st DVB Common Interface-fack 2 fram och 2 bak, på en dm7020hd har du 2 st ci slot. Men jag gissar att de flesta har nog bara dm800 boxar pga av det höga priset på de fetare dreamboxarna. Det är gött med en multituner box när man kollar på tex F1 med PiP och sedan kan streama till sin bärbara på soffbordet så har man koll på pitlane, placering på banan och timing etc. PS jag tar in hdsändning via Das erste HD eller ORF1 HD på 19,2E och ljudet via min andra box DM800se. Nördigt ??? absolut.

  7. #87
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Piphalu, visst är det så, vill minnas att en del dreamboxar har ju CI-slots, men flertalet inte. I alla fall inte de billigare varianterna (kanske) osäker. Men i alla fall, jag anser att det är lite ynkligt att dyrare boxar inte har just en CI-slot, så mycket kan det ju inte kosta att ha med. Men sak samma, jag har ju ingen dreambox.

    armageddon66, mmm, jag har också haft det som intresse att testa, men inte blivit något med detta ännu. Mitt egentliga syfte är att även kunna titta på andra bolags paket via satellite, frankrike, italien osv. Bara för att jämföra och se lite vad dom tittar på för TV osv. Men i övrigt har jag inget intresse egentligen, tittar inte på sport, film osv. Jag betalar redan för de kanaler jag tittar på och som är ganska bra.

    Men det mest intressanta är hur dom lyckats lösa det där att komma runt problemet som t.ex. Viasat HD osv. Hur gör dessa, det måste ju uppenbarligen finnas något knep för att komma runt detta men frågan är hur. Jag har inte hittat någon information på nätet men läst om att det tydligen ska gå, men är hemligt eller svårt att få tag i informationen.

  8. #88
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Sedan skulle ju faktiskt dreambox för länge sedan kunnat introducera CI-slot på sina boxar, varför man inte gjort det är konstigt, anser jag när man ändå betalar så pass mycket pengar för en sådan box. Då hade man i alla fall sluppit problemen med icke 100% fungerande softcams, alternativt att man på något vis hade kunnat få CI+ att fungera ändå.
    DM70xx modellerna och DM8000 har CI slots men det hjälper inte ens om du stoppar in en riktig CI+ CA modul i en sån.
    Den är iofs bakåtkompatibel och du kan se SD kanaler med den men det kommer ändå vara svart på HD kanalerna pga inget CI+ stlöd.
    Och som tidigare sagts för at ha stöd för CI+ så krävs det att mjukvaran i boxarna stryps ordentligt och då är det ingen Dreambox längre.
    Det går däremot att kortdela på godkända boxar genom att paira kortet till flera boxar däremot med hjälp av kortdelare.
    I det fallet stöder då boxen/modulen chippariingen och avkodar kanalerna medans själva kortet klonas och därför fungerar det.
    Senast redigerad av Leatherface den 2013-10-20 klockan 16:03.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #89
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Leatherface, jo det vet jag, CI+ funkar ju inte, men vanlig CA-modul hade ju fungerat. Iofs är det lite sent att komma med CI-slot nu på dreambox. Och redan runt 2003 fanns det Viasat NDS CA-moduler, men inte för privat bruk.

    Förklara igen förstår inte riktigt, hur menade du med kortdelning med t.ex. SmartWI, är intresserad. För den funkar ju på CD och Comhem (har jag för mig). Begrep inte riktigt, utförligt förklarat så jag fattar.

    Tack för informationen.

  10. #90
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Som sagt CI slot har funnits längre på Dreambox men inte på dom minsta modellerna precis som det finns små marksända boxar och liknande som också saknar CI. Redan DM5620/7000 som släpptes för 10 år sen hade CI slot.
    Det fungerar med CI+ CA moduler i Dreambox då dom är bakåtkompatibla med men den kan inte kommunicera över CI+ bara dvs enbart SD kanaler kommer fungera iaf då. Alla godkända Conax CA moduler för CD som sålts senaste åren stöder CI+.

    Ja SmartWii och liknande funkar med CD/Comhem och eftersom du kan paira kortet till flera boxar så kan du flytta runt kortet mellan flera pairade boxar.
    Med andra ord du kan dela kortet med SmartWii t.ex och se på HD kanalerna på alla pairade boxar men det kommer vara svart på alla icke godkända boxar och icke pairade boxar.

    Annars finns den nya varianten dom kommit med som vi kunnat göra i 100 år nu på Dreambox och liknande boxar.
    http://www.canaldigital.se/utbud/tjanster/follow-me/
    Kör själv med liknande variant där DM8000 står för själva mottagnigen sen streamar jag till datorer, surfplattor osv var jag än befinner mig fast mycket bättre än Follow Me då såklart då jag endast behöver 1 box då och fungerar överallt där jag har tillräckligt med bandbredd.
    Senast redigerad av Leatherface den 2013-10-20 klockan 17:30.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. abbonemangstiden slut
    Av frejac i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 13:10
  2. Slut ??
    Av jan-olov i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 10:26
  3. Är det slut
    Av Tompa10 i forum Canal Digital
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 23:35
  4. är det slut????
    Av reidarberge i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 23:01
  5. Slut på det roliga...?
    Av Donkey Punch i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-12-14, 17:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss