Sidan 17 av 26 FörstaFörsta ... 71516171819 ... SistaSista
Resultat 161 till 170 av 253

Ämne: Slut på CD's HD-kanaler?

  1. #161
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    När jag frågade kundtjänst på CD, så gick det utmärkt att 'registrera' flera mottagare med mitt kort.
    "Typ, flytta kortet till sovrums-TV:n som har CM-modul".
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  2. #162
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    rolrn, det var ju bra att veta. Då återstår det ju bara om någon vet eller kan testa ifall smartwi fungerar på de nya vita boxarna, och då även de HD kanaler som är knutna till boxen, eftersom någon annan redan testat med smartwi och säger att det fungerar med HDTV kanalerna.

    Men det intressanta är ju dessa HD kanaler som är knutna till boxen, samt de nya vita boxarna.

    Sedan verkar det ju som att Clone+ ska vara bättre än SmartWi men om så är fallet vet ju inte jag, eller om det ens fungerar med CD, Boxer och Comhem.

    Undra hur många boxar man kan knyta sitt kort till.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-11-08 klockan 13:58.

  3. #163
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Synd att jag sa upp mitt cd annas hade jag kunnat testa då jag har kvar mitt smartwi sen jag hade boxer för typ 5 - 6 år sen fast om någon bor i småland kan vi ju alltid testa

  4. #164
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Kammaflaje, jo det är ju lite det som är grejen. Vi vet ju här att kortdelning i dreambox för Viasat fungerar, men inte med HDTV kanalerna, (ja undantag finns) men inte någon permanent enkel fungerande lösning som alla kan använda sig av. För CD och Boxer fungerar fortfarande kortdelning vad jag vet, men kan bli svårt framöver.

    Eftersom det tycks vara så att det INTE är frågan om chip-pairing, då borde smartwi och clone+ kunna fungera, så länge man kan knyta ett och samma kort till flera boxar. Alltså kortdelning där HD kanalerna fungerar. Vad gäller CI+ så ska det fungera där också, med smartwi och clone+ fungera, så länge som TVn man har, instickskortet i datorn, dreambox, alla har CI-slot som också klarar CI+ men om kortdelning som det fungerat tidigare med softcams osv, kommer fungera är ju svårt att säga.

    Jag tror alla här i tråden och även på forumet förstår, att rent teknisk går det, eftersom det redan är bevisat att det funkar med Viasat, och då borde de andra systemen fungera på samma sätt. Då tänker jag inte på chip-pairing såklart. Sedan är frågan om det kommer system som löser detta eftersom många drabbas.

    De flesta är ju legala här inne, men vill kunna nyttja annan utrustning för sitt TV-tittande, men självklart vill man ju t.ex. inte betala för 5st kort om det behövs, beroende på vilken TV-lösning man har.

  5. #165
    Rags32
    Gäst
    Jag är lite av en sengångare vad gäller upptäckten. Har läst igenom allt dock för att komma ikapp.

    Om man har fått en modul med på köpet så får man med ett BOX ID och Pairing ID. Går det att mata in något av dessa nycklar eller båda i antingen NewCS eller OScam för att få igång kanalen? Jag har en Miraclebox 9 med CI+ stöd så jag kan få bild, men jag vill kunna spela in okrypterat. Allt man spelar in med modulen går bara att se sen på boxen (även utan modul i efterhand).

  6. #166
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Nej det går inte.

    Citat Ursprungligen postat av Rags32 Visa inlägg
    Jag är lite av en sengångare vad gäller upptäckten. Har läst igenom allt dock för att komma ikapp.

    Om man har fått en modul med på köpet så får man med ett BOX ID och Pairing ID. Går det att mata in något av dessa nycklar eller båda i antingen NewCS eller OScam för att få igång kanalen? Jag har en Miraclebox 9 med CI+ stöd så jag kan få bild, men jag vill kunna spela in okrypterat. Allt man spelar in med modulen går bara att se sen på boxen (även utan modul i efterhand).
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  7. #167
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    223
    Tackad
    2 gånger
    Har det kommit någon lösning på detta ännu ??

  8. #168
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    arrow, inte vad jag hört eller läst om. Den enda lösningen som finns för tillfället, är på de sättet man löser kortdelning av Kanaler hos Viasat. Men om jag inte minns fel så kräver det finns utrustning och mjukvara i boxen, där man på något vis läser ut de unika nycklarna för just det kortet. Något åt det håller, alltså inget som men enkelt kan göra själv.

    Samma sak gäller nog även de andra teknikerna som conax osv. Alltså inte exakt samma men systemen brukar vara snarlika eller ha något liknande tänk bakom dem för att motverka kortdelning. Tyvärr så lutar det mot att det i framtiden kanske inte är möjligt med kortdelning, men det vet jag inget om. Är inte insatt i tekniken osv, men operatörerna jobbar ju med att försvåra för oss.

    Fast det är egentligen inte hemanvändarna de hatar, utan kriminella som säljer tjänster där man kan abonnera, alltså kortservrar på internet osv, det är dom som bolagen vill stoppa.

  9. #169
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    arrow, inte vad jag hört eller läst om. Den enda lösningen som finns för tillfället, är på de sättet man löser kortdelning av Kanaler hos Viasat. Men om jag inte minns fel så kräver det finns utrustning och mjukvara i boxen, där man på något vis läser ut de unika nycklarna för just det kortet. Något åt det håller, alltså inget som men enkelt kan göra själv.

    Samma sak gäller nog även de andra teknikerna som conax osv. Alltså inte exakt samma men systemen brukar vara snarlika eller ha något liknande tänk bakom dem för att motverka kortdelning. Tyvärr så lutar det mot att det i framtiden kanske inte är möjligt med kortdelning, men det vet jag inget om. Är inte insatt i tekniken osv, men operatörerna jobbar ju med att försvåra för oss.

    Fast det är egentligen inte hemanvändarna de hatar, utan kriminella som säljer tjänster där man kan abonnera, alltså kortservrar på internet osv, det är dom som bolagen vill stoppa.
    All pairing fungerar på samma sätt i princip. D.v.s. att en viss information ligger i kortet och resterande information finns i boxen. Det betyder dock inte att vad som fungerade för en operatör fungerar också för en annan operatör. Viasat tabbade sig bara vad gäller den publika lösningen. Finns säkert folk som kommit fram med fler lösningar. Särskilt med tanke på att NewCS-teamet lyckades snabbt lösa Viasats pairing redan samma år som den lanserades.

    Vad gäller framtiden är man nog körd som hemanvändare om man nu inte engagerar sig för att få ut nycklar från boxar. Emulatorerna kommer alltid att existera då det inte finns några problem att programmera så att nya nycklar stöds. Då OSCam har öppen källkod (ofc) så kan man implementera stöd för nya nycklar i den konstant t.ex.

  10. #170
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Rags32, säger du de, intressant. Så då kanske den här nya typen av "pairing" går att komma förbi, oavsett vilka operatörer och kort det är, men det finns inga publika varianter ute i någon större utsträckning ännu, då inte så många leverantörer använder sig av det ännu. Jo, det är det som är problemet antar jag, man måste lägga ner mer jobb för att kunna få ut de nycklar som behövs för just ditt kort så att man kan köra kortdelning. Jag är faktiskt ganska säker på att blir det för svårt att göra det själv så skapar man bara en marknad där tjänsten kommer finnas tillgänglig att köpa. T.ex. man skickar in kortet till någon som tar betalt för jobbet och så får man tillbaka kortet och de nycklar man behöver. Samma sak som t.ex. upplåsning av telefoner osv, eller chip för att kunna hårdvarumässigt fixa till så man får en regionfri bluray spelare.

    Trist, minst sagt, operatörerna skjuter sig själva i foten. För om man gjorde som i östeuropa, där är det flera leverantörer som har validerat och tycker det är ok att köra kortdelning med smartwi och andra typ av lösningar. För de flest är ju hederliga och är egentligen mest intresserade av "kortdelning i hemmet", i alla fall majoriteten av användarna.

Liknande ämnen

  1. abbonemangstiden slut
    Av frejac i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 13:10
  2. Slut ??
    Av jan-olov i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 10:26
  3. Är det slut
    Av Tompa10 i forum Canal Digital
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 23:35
  4. är det slut????
    Av reidarberge i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 23:01
  5. Slut på det roliga...?
    Av Donkey Punch i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-12-14, 17:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss