Sidan 18 av 26 FörstaFörsta ... 81617181920 ... SistaSista
Resultat 171 till 180 av 253

Ämne: Slut på CD's HD-kanaler?

  1. #171
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Rags32, säger du de, intressant. Så då kanske den här nya typen av "pairing" går att komma förbi, oavsett vilka operatörer och kort det är, men det finns inga publika varianter ute i någon större utsträckning ännu, då inte så många leverantörer använder sig av det ännu. Jo, det är det som är problemet antar jag, man måste lägga ner mer jobb för att kunna få ut de nycklar som behövs för just ditt kort så att man kan köra kortdelning. Jag är faktiskt ganska säker på att blir det för svårt att göra det själv så skapar man bara en marknad där tjänsten kommer finnas tillgänglig att köpa. T.ex. man skickar in kortet till någon som tar betalt för jobbet och så får man tillbaka kortet och de nycklar man behöver. Samma sak som t.ex. upplåsning av telefoner osv, eller chip för att kunna hårdvarumässigt fixa till så man får en regionfri bluray spelare.

    Trist, minst sagt, operatörerna skjuter sig själva i foten. För om man gjorde som i östeuropa, där är det flera leverantörer som har validerat och tycker det är ok att köra kortdelning med smartwi och andra typ av lösningar. För de flest är ju hederliga och är egentligen mest intresserade av "kortdelning i hemmet", i alla fall majoriteten av användarna.
    Egentligen är det ju inte en dum affärsidé haha. Problemet är dock avtalen som man skriver på om man får sina boxar direkt från Canal Digital eller Viasat. T.ex. för Viasat står det att de äger din box de första 4 åren vilket är anledningen till varför vissa påstår att lösa Viasat HD är olagligt. Så där faller den businessen på laglig väg. Det man får göra är att köpa begagnade boxar så inga problem ska uppstå. Men tvivlar på att folk gör sånt. I Polen finns ju redan de här tjänsterna för både Viasat och Canal Digital där de kan fixa fram nycklarna. Tror dock ingen emulator ingår på köpet så det hjälper inte jättemycket haha. :P

    Sen kommer det aldrig mer komma ut några publika varianter längre på how-to-do. Där är hela leken slut. Lär behövas kunskap inom programmering och ingenjörsvetenskap för att kunna fortsätta ha allt på en Dreambox ELLER så känner man personer som redan kan sådant ^^

    De som kommer kämpa vidare är servergrabbarna. De lyckades trots allt lösa Digitalb (samma skydd som Canal Digital, Com Hem) redan när Digitalb lanserade HD 2009. Det har gått 5 år sen dess. Inga guider har setts än.

  2. #172
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Rags32, jo. Det är ju tråkigt egentligen, för grundproblemet är ju dessa kriminella som vill tjäna pengar på att sälja tjänster med kortservrar på internet. Å andra sidan tycker man bolagen borde veta bättre, det är mycket svårt komma åt kriminella. Alltså allt från knark, vapen osv. Trots att det är ännu mer förbjudet än att pyssla med piratkopiering, lättare att bli åtalad för osv.

    Därför tycker jag att kortdelning med smartwi är en bra kompromiss för leverantörerna, där kortdelning fungerar för dem som inte vill betala för extra kort och har typ 6st TV apparater eller något sådant. Visst innebär det att man inte får fördelarna som dreambox ger. Men dreambox och andra boxar där man kan köra med CA-modul skulle kunna fungera fint även med kortdelning med dessa hårdvarusystem. Eller med soft-cams som CD själva skulle kunna fixat fram. Fördelen hade ju varit att vi alla hade sluppit problem med att dom ska byta krypteringssystem och ändra en massa, bara för att försöka komma åt denna minoritet grovt kriminella, som ändå håller på och aldrig slutar. Man är nästan lika korkad som staten, "jagar mygg med kanoner", inte värt pengarna, har aldrig varit och kommer aldrig vara. Det är bättre att se till att problemet blir hanterbart.

    Kan liknas med "captcha" problematiken på internet, som sedan blev "re-captcha". Bli en katt och råttalek.
    http://en.wikipedia.org/wiki/CAPTCHA

    -------------------------------------

    Så det du säger är att just Conaxsystemet är egentligen redan fixat för kortdelning, det är bara de att någon publik lösning finns inte. Antar samma sak gäller för Viasat då. Det intressanta var att jag såg i en annan tråd att någon hade ringt till canal digital och frågat om man kunde koppla ett kort till flera boxar och det var inget problem enligt kundtjänst. Då borde ju möjligheten att använda clone+ eller smartwi för kortdelning och även få med sig HD kanalerna fungera, men jag vet faktiskt inte om det fungerar.

    Funderar på att skaffa clone för att prova kortdelning, ska i alla fall vara ett bätter system än smartwi vad jag förstår, cardcaster vet jag inget om.

  3. #173
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Rags32, jo. Det är ju tråkigt egentligen, för grundproblemet är ju dessa kriminella som vill tjäna pengar på att sälja tjänster med kortservrar på internet. Å andra sidan tycker man bolagen borde veta bättre, det är mycket svårt komma åt kriminella. Alltså allt från knark, vapen osv. Trots att det är ännu mer förbjudet än att pyssla med piratkopiering, lättare att bli åtalad för osv.

    Därför tycker jag att kortdelning med smartwi är en bra kompromiss för leverantörerna, där kortdelning fungerar för dem som inte vill betala för extra kort och har typ 6st TV apparater eller något sådant. Visst innebär det att man inte får fördelarna som dreambox ger. Men dreambox och andra boxar där man kan köra med CA-modul skulle kunna fungera fint även med kortdelning med dessa hårdvarusystem. Eller med soft-cams som CD själva skulle kunna fixat fram. Fördelen hade ju varit att vi alla hade sluppit problem med att dom ska byta krypteringssystem och ändra en massa, bara för att försöka komma åt denna minoritet grovt kriminella, som ändå håller på och aldrig slutar. Man är nästan lika korkad som staten, "jagar mygg med kanoner", inte värt pengarna, har aldrig varit och kommer aldrig vara. Det är bättre att se till att problemet blir hanterbart.

    Kan liknas med "captcha" problematiken på internet, som sedan blev "re-captcha". Bli en katt och råttalek.
    http://en.wikipedia.org/wiki/CAPTCHA
    Personligen tror jag att bolagen även vill tjäna pengar på tvillingkorten. Den möjligheten kommer de inte släppa. Sedan kostar det ju inte mycket att implementera pairing. Den ingår redan i tekniken som de använder och varken Canal Digital eller Viasat själva behöver satsa ens några pengar på den då det är helt andra bolag som hanterar tekniken.

    Det är ingen hemlighet sen att bolagen inte vill att någon ska kunna använda Dreambox. Den ger en massa problematik för de och är direkt lätt att utrusta för illegal verksamhet vad gäller piratkopiering, kortservrar etc. Samma gäller OSCam. Haha, anticascading säger allt. Därmed har jag full förståelse för deras agerande.

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Så det du säger är att just Conaxsystemet är egentligen redan fixat för kortdelning, det är bara de att någon publik lösning finns inte. Antar samma sak gäller för Viasat då. Det intressanta var att jag såg i en annan tråd att någon hade ringt till canal digital och frågat om man kunde koppla ett kort till flera boxar och det var inget problem enligt kundtjänst. Då borde ju möjligheten att använda clone+ eller smartwi för kortdelning och även få med sig HD kanalerna fungera, men jag vet faktiskt inte om det fungerar.

    Funderar på att skaffa clone för att prova kortdelning, ska i alla fall vara ett bättre system än smartwi vad jag förstår, cardcaster vet jag inget om.
    En lösning för Viasat ligger ju redan ute publikt vilket jag skrev. Men om du syftar på en extremt tydlig how-to-do guide så nope det finns inte och kommer aldrig att finnas. Lösningen kostar dessutom en massa pengar. Annars rätt om Conax.

    Är inte så värst intresserad av att hålla på att böka med Clone+ eller SmartWi. Särskilt när dessa blir olagliga 1 augusti. Ska man lösa det så ska man extrahera ut nycklarna och emulera dessa i sin Dreambox. Men visst om de apparaterna du nämner fungerar så är det jävligt mycket enklare än att extrahera nycklarna från boxarna. :P

  4. #174
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Aha, då förstår jag.

    Egentligen har jag inget emot att man måste ha extra kort, men det känns onekligen som att priserna bara går upp och dom tar mer och mer betalt, allt eftersom tiden går. Tursamt att jag bara har två kort. Men iom att dom blir olagliga som du säger, så kanske det även kommer sprida sig till övriga EU och att dessa prylar till slut försvinner ?

    Men det är klart, en tjänst där man kan få nycklarna till sitt kort så man kan köra med t.ex. dreambox osv, för kortdelning den vägen är ju helt OK. Och sedan använda sig av dreambox.

  5. #175
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Den "tjänsten" kommer aldrig att dyka upp.

    Det handlar om väldigt komplicerade saker som vanliga användare inte har en chans att förstå/använda.
    Att hitta bakdörrar i en processor för att komma åt nycklar är det inte många som klarar av.
    Det finns ju ett hack till Viasat HD men det bygger på att ha en box med gammal mjukvara och en gammal version av programkortet, inte så enkelt att komma åt även om själva tillvägagångssättet är förklarat i stora drag.

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Aha, då förstår jag.

    Egentligen har jag inget emot att man måste ha extra kort, men det känns onekligen som att priserna bara går upp och dom tar mer och mer betalt, allt eftersom tiden går. Tursamt att jag bara har två kort. Men iom att dom blir olagliga som du säger, så kanske det även kommer sprida sig till övriga EU och att dessa prylar till slut försvinner ?

    Men det är klart, en tjänst där man kan få nycklarna till sitt kort så man kan köra med t.ex. dreambox osv, för kortdelning den vägen är ju helt OK. Och sedan använda sig av dreambox.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  6. #176
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    223
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    arrow, inte vad jag hört eller läst om. Den enda lösningen som finns för tillfället, är på de sättet man löser kortdelning av Kanaler hos Viasat. Men om jag inte minns fel så kräver det finns utrustning och mjukvara i boxen, där man på något vis läser ut de unika nycklarna för just det kortet. Något åt det håller, alltså inget som men enkelt kan göra själv.

    Samma sak gäller nog även de andra teknikerna som conax osv. Alltså inte exakt samma men systemen brukar vara snarlika eller ha något liknande tänk bakom dem för att motverka kortdelning. Tyvärr så lutar det mot att det i framtiden kanske inte är möjligt med kortdelning, men det vet jag inget om. Är inte insatt i tekniken osv, men operatörerna jobbar ju med att försvåra för oss.

    Fast det är egentligen inte hemanvändarna de hatar, utan kriminella som säljer tjänster där man kan abonnera, alltså kortservrar på internet osv, det är dom som bolagen vill stoppa.
    Förstår att dom vill försvåra emot dom den organiserade delen. Dock vet jag att det finns en lösning klar sedan flera år tillbaka som innebar att kortdelning skulle bli omöjlig hos en av operatörerna, dock gillades inte denna
    lösning av ledningen, då det innebar att man inte längre behövde Kort..... d.v.s dom tappade kortavgiften.... om man bara antar att dom totalt har ca 10.000.000 kunder i europa som betalar ca 50kr/mån för sitt programkort, då blir
    det ganska enkelt att förstå att det föreligger ett visst intresse att ha kvar korten......

    Men det är ju bara köra på orginal boxen

  7. #177
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    59
    Tackad
    3 gånger
    Nja, Telia kör ju utan kort men har kvar krypteringsavgift, så nog kan man trixa till det ändå.


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  8. #178
    Citat Ursprungligen postat av kenta2 Visa inlägg
    Nja, Telia kör ju utan kort men har kvar krypteringsavgift, så nog kan man trixa till det ändå.


    Skickas från min iPad via Tapatalk

    Jag tror att dilemmat då blir att kunderna blir tvingade till att ha internet, antar jag?
    De flesta har väl internet idag, men kanske inte i sommarstugor och så vidare.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  9. #179
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheeDude Visa inlägg
    Jag tror att dilemmat då blir att kunderna blir tvingade till att ha internet, antar jag?
    De flesta har väl internet idag, men kanske inte i sommarstugor och så vidare.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    Varför skulle kunder bli tvingade att ha internet? Bara att ha "kortet" i boxen. Dvs ha exakt samma info som i kortet fast i boxen. Det är det som Telia & Com Hem (TiVo) har gjort. Tricket då är bara att emulera det. Så finns tekniskt sett oändliga möjligheter vad gäller kortdelning.

  10. #180
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    59
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Så det du säger är att just Conaxsystemet är egentligen redan fixat för kortdelning, det är bara de att någon publik lösning finns inte. Antar samma sak gäller för Viasat då. Det intressanta var att jag såg i en annan tråd att någon hade ringt till canal digital och frågat om man kunde koppla ett kort till flera boxar och det var inget problem enligt kundtjänst. Då borde ju möjligheten att använda clone+ eller smartwi för kortdelning och även få med sig HD kanalerna fungera, men jag vet faktiskt inte om det fungerar.

    Funderar på att skaffa clone för att prova kortdelning, ska i alla fall vara ett bätter system än smartwi vad jag förstår, cardcaster vet jag inget om.
    Jag har CD med ett kort i Smart Wi och fyra boxar, varav två pairade med kortet. Jag får bara bild på den pairade kanalen C More Fotboll HD med en av boxarna när jag kör med Smart WI. Klientkortet man stoppar in i boxen är ju inte egentligen en kopia av kortet, utan en kommunikationsportal till kortet. Kortet kan bara paira sig med en box åt gången så den som är först blir pairad. I allafall så blir det så hos mig. Stoppar jag in kortet direkt i en pairad box får jag bild på pairad kanal.

Liknande ämnen

  1. abbonemangstiden slut
    Av frejac i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 13:10
  2. Slut ??
    Av jan-olov i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 10:26
  3. Är det slut
    Av Tompa10 i forum Canal Digital
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 23:35
  4. är det slut????
    Av reidarberge i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 23:01
  5. Slut på det roliga...?
    Av Donkey Punch i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-12-14, 17:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss