Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: MythTv rockar så till den stora grad att jag har slagit på stort!

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger

    MythTv rockar så till den stora grad att jag har slagit på stort!

    MythTv fungerar finfint nu. Sasc-ng är lika stabilt som en klippa efter senaste patchen som fixade ett HEAP-problem. (om man jämför med hur det var innan)

    MythTv är så pass stort och omfattande att det ALLTID finns något man kan pilla på och förbättra.

    Har nu läst in familjens alla DVD/Blueray och lagrat dem på hårddisken i backend, vilket gör att man nu kan lägga undan alla DVD-fodral och DVD-skivor på vinden, vilket var ett av målen med denna lösning förutom att man ska kunna kolla på LiveTv.

    Jag har nu kommit så långt att jag har slagit till stort och skaffat ett nytt HTPC-chassie. Ett Origenae m10 med display och fjärrkontroll.
    I chassiet sitter ett Mini-ITX moderkort (ASUS P8H77-I) med en I3-processor. Fick dock tilläggsanskaffa ett NVIDIA grafikkort då jag inte fick bilden att fungera utan stuttering med den inbyggda Intel-grafiken. Tyvärr har grafikkortet en fläkt som låter alldeles för mycket så där måste jag kolla vad som går att göra då det inte är helt enkelt att byta till ett fläktlöst grafikkort eftersom det är så trångt i lådan.

    Displayen funkar sedan igår och nu är det fokus på fjärrkontrollen, en I-mon PAD som inte funkar med Mythfrontend, trots att man kan välja just den modellen (soundgraph IMON/VFD) i Mythbuntu Control Centre. Är det någon som har tips om hur man får den att fungera i Mythfrontend?
    Senast redigerad av Erik-NA den 2013-10-19 klockan 06:19.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Härligt, är det inte långsamma kanalbyten på MythTV?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Härligt, är det inte långsamma kanalbyten på MythTV?

    Undrar detsamma som föregående talare?

    Fungerar MythTV med firedtv-c och floppydtv-c?
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Härligt, är det inte långsamma kanalbyten på MythTV?
    Tror du syftar på sasc-ng och inte på MythTv? Sasc-ng har långsam kanalväxling ja.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Så konsekvensen blir att det tar lång tid att byta kanal om den är krypterad, medan byte till FTA-kanal går tokfort?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  6. #6
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Jag tordde att det var ringbufferten och inte sasc som segande ner det hela
    Rust Never Sleeps

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Erik-NA, jo då, det finns grafikkort som bara tar upp en slot och har passiv kylning, asus har några bra varianter, du kan nog få in dessa i lådan. Och dom borde nog ha tillräckligt med krut för att inte hacka med bilden.

    GT620 är ett sådant, har själv GT430 som är samma, så jag vet, däremot är det lite högt, men annars precis så det tar upp en slot i datorlådan.

  8. #8
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Jag använder ett GT210, dock med fläkt men den stannar när datorn bootat klart.
    Fast det är lite väl klent när HD-material ska bildbehandlas.
    Rust Never Sleeps

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Plow Visa inlägg
    Jag tordde att det var ringbufferten och inte sasc som segande ner det hela
    Enligt min uppfattning (jag kan ha fel) så beror det mer på sasc eftersom Mythfrontend visar status efter kanalbyte. Det kan ta en till flera sekunder att få låsning på den nya kanalen. Jag tolkar det som att det är sasc som skapar den fördröjningen, men det kanske är ringbufferten?
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Erik-NA, jo då, det finns grafikkort som bara tar upp en slot och har passiv kylning, asus har några bra varianter, du kan nog få in dessa i lådan. Och dom borde nog ha tillräckligt med krut för att inte hacka med bilden.
    GT620 är ett sådant, har själv GT430 som är samma, så jag vet, däremot är det lite högt, men annars precis så det tar upp en slot i datorlådan.
    Jag kollade i Wikin på MythTv och köpte ett GT610 med fläkt. Om jag valde den fläktlösa varianten på samma kort så är det en rätt skrymmande passiv kylare som jag inte är säker på om den skulle få plats. Moderkortet är ju ett microATX och därmed sitter GFx-kortet närmast kanten. I lådan har GFx-kortet hårddisken (3,5" SSD) som granne. Därmed är det trångt. Jag måste mäta och kanske flytta hårddisken till annan plats.
    Senast redigerad av Erik-NA den 2013-10-25 klockan 07:40.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

Liknande ämnen

  1. Koppla DM 500 HD till Netger Stora NAS
    Av sikt i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 19:20
  2. programmera stora fjärren till tv'n
    Av Appen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 21:23
  3. Ett STORT tack till PLI
    Av humlan57 i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 21:52
  4. Ett stort tips till alla viasat-pirater
    Av Viaconakrypt i forum Viasat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-03-12, 11:35
  5. [LÖST] Sagem rockar inte
    Av pellekahn i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-07-04, 21:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss