Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Viasat utrustning, funkar det med hotbird?

  1. #1

    Viasat utrustning, funkar det med hotbird?

    Hej!

    Jag är helt ny inom satellit tv så frågorna kan säkert anses som korkade.

    Jag fick ett "nytt" viasat paket av en granne som flyttade. Hela paketet var obrutet och oanvänt, men har några år på nacken som jag förstod. De hade aldrig använt det och behövde det inte i framtiden heller. Det står på kartongen att det är köpt 2011-11-15.

    Lådan bestod av en satellitmottagare Pace DS830NV HD, parabol, en quad LNB, kabel och två trådlösa enheter och ett 8 Gb viaplay usb kort, samt programkort.

    Nu hade vi redan en äldre parabol med LNB inkopplad till en gammal comhem box för att se de fria kanalerna via Hotbird. Min man är från mellanöstern och han vill kunna se de arabiska fria kanalerna för nyheternas skull. Är det möjligt att få in hotbird via viasats utrustning eller är det låst enbart till viasat?

    När vi kopplade in viasat boxen så kom vi till installations setup där man väljer vilket land, LNB Setup, Default Transponder, Signal Test, men här stoppades det, vi kom inte längre än till Signal test. Enda knappen var tillbaka till Default Transponder. Viasat kortet var självklart i. Vi kommer inte längre i installationen och jag är själv rätt teknisk, men här går jag bet.

    Gör vi något fel?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Kopplat till en ComHem-box???

    Nåväl,

    Har ni valt single-LNB (1 LNB) och Hotbird som LNB1? Det är alltså det fysiska antalet LNB, inte hur många utgångar det har)

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    kortet du har i är ingen ide det är gammalt och
    så länge du inte aktiverar kortet hos viasat så
    kan du inte titta
    så tror inte det kommer att funka med den boxen
    för att se hotbird
    finns billiga boxar som är fta
    sen är parabolen för liten till hotbird måste minst ha 72cm
    beroende på vart du bor
    sen skriver du comhem
    har inget med satelitt att gör det går via kabel

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    kortet du har i är ingen ide det är gammalt och
    så länge du inte aktiverar kortet hos viasat så
    kan du inte titta
    så tror inte det kommer att funka med den boxen
    för att se hotbird
    finns billiga boxar som är fta
    sen är parabolen för liten till hotbird måste minst ha 72cm
    beroende på vart du bor
    sen skriver du comhem
    har inget med satelitt att gör det går via kabel
    Tack. Ja som ni ser så är jag ganska rookie på det här. :-D Boxen som han hade tidigare var en äldre comhem box (påstår han), jag säger väl enbart satellitmottagare så blir det rätt eftersom den funkade med satellit.

    Den gamla satellitboxen har gått sönder, så vi tog tacksamt emot paketet som vi fick av grannen för att kunna använda själva boxen. Han har alltså kommit åt hotbird tidigare med vår gamla parabol, som vi fortfarande använder, vi använder inte viasats parabol, bara boxen, så det borde inte vara några problem för just signalen skull.

    Jag förstår så klart att vi måste aktivera ett nytt abonnemang om vi vill se Viasats utbud. Men nu handlar det om det går att komma åt hotbird med denna box och hur vi kommer vidare i installationen.

    Problemet som vi har är att vi inte kommer längre i förstagångsinstallationen än till signaltesten. På den sidan finns bara tillbaka.

    Är viasats boxar låsta enbart till viasats kort eller kan man se de fria kanalerna med dem?

  5. #5
    pace funkar nog bara på sirius. försök att få tag på en annan box ex nockia 9780-9902 eller en strong 8700 för några hundra. ha en bra dag.hotbird funkar utmärkt med viasatparabol på 60cm
    vissa har det andra inte här i lappland har vi det w----från MALÅ

Liknande ämnen

  1. Viasat funkar ej
    Av spiderr74 i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-10-01, 10:09
  2. Viasat, hur bra funkar det?
    Av fisher i forum Viasat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 14:06
  3. Funkar CS på Viasat?
    Av Snouser i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 14:06
  4. Byta viasat till canal digital med samma utrustning.
    Av tvniklas i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-04-23, 17:06
  5. funkar viasat med gk?
    Av pumbster i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-19, 16:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss