Sidan 11 av 82 FörstaFörsta ... 9101112132161 ... SistaSista
Resultat 101 till 110 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #101
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Gothic Visa inlägg
    Tack för svaret!
    Då är jag 50% klokare. Skulle bara vilja ha lite mer info så det är enklare att söka på vad jag behöver och hur jag ska gå tillväga.
    Man behöver alltså följande:
    1) Ovanstående för att dela ut själva kortet (burk 1)
    2) Openelec/Myth (burk 2) som har exempelvis ett kort med 4 tuners och pratar med burk 1
    3) Klienter (burk 3...n), exempelvis XBMC som pratar med burk 2?

    Har jag förstått det rätt då?
    Du har absolut förstått det rätt!
    Att sätta upp en backend kan vara ett ganska mastigt projekt. Speciellt om man ger sig på Myth-TV som jag själv aldrig orkat fullfölja. Openelec är lite enklare men beroende på hur van/ovan man är i Linux-världen kan nog det också ha sina sidor. Lite enklare kanske det är i Windows-världen med MediaPortal m.fl. men det har jag aldrig provat.

    Jag vill inte skrämma dig men jag vill inte heller att du ska tro att det är en "walk in the park".
    Vilken lösning du än väljer råder jag dig att läsa på mycket och att välja din hårdvara, speciellt DVB-korten, med omsorg. Det är en djungel med vilka drivrutiner som fungerar bra speciellt i Linux-världen. Kolla som sagt in HTPC-arean i detta forum där finns det folk som har mer erfarenhet av detta än jag.

    Det kan också gå att använda en digitalbox med flera tuners som backend. Beroende på behovet men om man nöjer sig med två eller tre tuners kan det kanske vara ett alternativ. Dock vet jag inte om det finns någon box med mer än två DVB-C tuners...? Vu+ Duo2 klarar upp till fyra DVB-S2 tuners men jag tror att det bara går att få i två DVB-C tuners. En del boxar kan kompletteras med en extra USB-tuner.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #102
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du har absolut förstått det rätt!
    Att sätta upp en backend kan vara ett ganska mastigt projekt. Speciellt om man ger sig på Myth-TV som jag själv aldrig orkat fullfölja. Openelec är lite enklare men beroende på hur van/ovan man är i Linux-världen kan nog det också ha sina sidor. Lite enklare kanske det är i Windows-världen med MediaPortal m.fl. men det har jag aldrig provat.

    Jag vill inte skrämma dig men jag vill inte heller att du ska tro att det är en "walk in the park".
    Vilken lösning du än väljer råder jag dig att läsa på mycket och att välja din hårdvara, speciellt DVB-korten, med omsorg. Det är en djungel med vilka drivrutiner som fungerar bra speciellt i Linux-världen. Kolla som sagt in HTPC-arean i detta forum där finns det folk som har mer erfarenhet av detta än jag.

    Det kan också gå att använda en digitalbox med flera tuners som backend. Beroende på behovet men om man nöjer sig med två eller tre tuners kan det kanske vara ett alternativ. Dock vet jag inte om det finns någon box med mer än två DVB-C tuners...? Vu+ Duo2 klarar upp till fyra DVB-S2 tuners men jag tror att det bara går att få i två DVB-C tuners. En del boxar kan kompletteras med en extra USB-tuner.
    Tack för ett väldigt bra och tydligt svar!
    Nu vet jag lite mer om vad jag ska kolla efter.
    Det är mest jag som vill leka lite. Har några Pi:s så det kostar ju inget att testa men då är det ju en förutsättning att man vet vilken mjuk- och hårdvara man behöver.
    Rent krast skulle väl en och samma burk kunna köra kortdelning och backend?

  3. #103
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Gothic Visa inlägg
    Rent krast skulle väl en och samma burk kunna köra kortdelning och backend?
    Absolut!
    Själva cardservern (lämpligen oscam) kan du kasta in på vilken Linux-burk som helst.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #104
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Absolut!
    Själva cardservern (lämpligen oscam) kan du kasta in på vilken Linux-burk som helst.
    Ursäkta om jag spammar dig men jag har letat som en tok i HTPC-forumet efter ytterligare funderingar men nu är jag på år 2009-trådar...
    Du verkar insatt och aktiv så jag chansar på att du orkar svara på några fler frågor.

    TV-kort till DVB-C finns ju inte direkt i drivor...
    Lite USB-varianter med uselt omdöme och något PCI, thats it.
    Ska jag vara helt ärlig vet jag inte ens vad jag beöver.
    Säg att jag har en cardserver (1 läsare, 1 kort). Hur många tuners behöver jag på TV-kortet backend för att kunna dela till x-antal klienter?
    Räcker det med en tuner för att kunna köra x-antal klienter eller är det en tuner per klient (du hör ju att jag inte är med riktigt)?

    Sen nämde du något om att använda en vanlig digitalbox. Jag har några liggande men vet inte riktigt hur en sån skulle kunna nyttjas.

    Det jag är ute efter är alltså att köra en cardserver och kunna använda 3 XBMC-klienter med Live-TV.
    Skulle vara bra att kunna spela in på en annan kanal oxå men i det fallet har jag förstått att det krävs dubbla tuners.
    Senast redigerad av Gothic den 2014-01-08 klockan 22:23.

  5. #105
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag är inte så jätteinsatt i HTPC-frågor. Jag har labbat lite med bl.a. OpenELEC men aldrig orkat följa det fullt ut till färdigt system...
    DVB-C vet jag inte heller så mycket om i.o.m. att jag kör uteslutande med parabol. Dessutom har jag inte köpt någon ny DVB hårdvara på flera år så jag är inte uppdaterad på vilka fabrikat och modeller som gäller i dagsläget.

    Så angående DVB-C tuners så överlåter jag åt någon annan som vet bättre att svara.

    I backend behöver du så många tuners som kanaler du vill kunna titta på eller spela in samtidigt. Vill du att två klienter ska kunna titta på varsin kanal samtidigt så behövs två tuners. Om de alltid tittar på samma kanal räcker det med en tuner. Om två klienter tittar på varsin kanal och du vill spela in en tredje kanal samtidigt så behövs tre tuners... Hänger du med?

    Sedan kan man i vissa fall titta på två olika kanaler samtidigt med en tuner om de ligger på samma frekvens. Men för full valfrihet gäller det jag skrev ovan.

    Alternativet med digitalbox förutsätter en Linux-baserad box typ Dreambox eller Vu+ och liknande. Dessa boxar kan nämligen strömma ut kanaler till klienterna. Samma villkor för antal tuners som ovan.

    Ska du som i ditt exempel ha tre klienter och alla ska kunna titta på olika kanaler samtidgt som du spelar in en fjärde kanal blir det alltså fyra tuners i backend. Du hör att det snabbt springer iväg till ett projekt... I en inte alltför stor familj skulle jag tro att det räcker ganska bra med tre tuners. Då kan man ha två olika klienter som tittar på varsin kanal samtidigt som man spelar in en tredje.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #106
    Ja, då var det ungefär som jag misstänkte...
    Verkar som min lek kommer bli en dyr lek. Dessutom verkar det jobbigt att hitta hårdvara för det jag vill uppnå.
    Tack för all din input! Du fick mig just att leta efter något annat projekt med en av mina liggande Raspberry's

  7. #107
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Tack för en enkel guide. har fått igång Oscam utan problem.
    En dum fråga kanske, kan jag installera och köra XMBC samtidigt eller orkar den inte med det? För den som är van vid Windows är ju användargränssnittet, eh, LITE annorlunda.

  8. #108
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Detta har iofs inget med raspberry pi att göra men om du är intresserad av bra tv-kort...

    Det finns ett fabrikat av firewire anslutna tv-kort som tillverkades av Digital everywhere.
    De har väldigt bra bildkvalité och gott rykte.
    Det finns ett svenskt forum som har all info man kan tänka sig om dessa:
    http://www.tystpc.nu/sida.php?s=firedtv
    Det finns drivrutin för Linux med i kerneln från och med linux-2.6.29-rc7.
    Senaste openelec har linux-3.10.20

    Det finns även drivrutiner för windows7.

    Om du är intresserad så har jag några sådana kort liggande, jag har testat dom och dom fungerar bra men det blev aldrig att jag byggde ett helt system som du tänkt göra.
    Mina tv-kort är för DVB-C så de fungerar med comhem och tele-2 kabelnät (även HD).

    MVH



    Citat Ursprungligen postat av Gothic Visa inlägg
    Ursäkta om jag spammar dig men jag har letat som en tok i HTPC-forumet efter ytterligare funderingar men nu är jag på år 2009-trådar...
    Du verkar insatt och aktiv så jag chansar på att du orkar svara på några fler frågor.

    TV-kort till DVB-C finns ju inte direkt i drivor...
    Lite USB-varianter med uselt omdöme och något PCI, thats it.
    Ska jag vara helt ärlig vet jag inte ens vad jag beöver.
    Säg att jag har en cardserver (1 läsare, 1 kort). Hur många tuners behöver jag på TV-kortet backend för att kunna dela till x-antal klienter?
    Räcker det med en tuner för att kunna köra x-antal klienter eller är det en tuner per klient (du hör ju att jag inte är med riktigt)?

    Sen nämde du något om att använda en vanlig digitalbox. Jag har några liggande men vet inte riktigt hur en sån skulle kunna nyttjas.

    Det jag är ute efter är alltså att köra en cardserver och kunna använda 3 XBMC-klienter med Live-TV.
    Skulle vara bra att kunna spela in på en annan kanal oxå men i det fallet har jag förstått att det krävs dubbla tuners.
    Senast redigerad av _com_bort_ den 2014-01-09 klockan 11:44.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  9. #109
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    Detta har iofs inget med raspberry pi att göra men om du är intresserad av bra tv-kort...

    Det finns ett fabrikat av firewire anslutna tv-kort som tillverkades av Digital everywhere.
    De har väldigt bra bildkvalité och gott rykte.
    Det finns ett svenskt forum som har all info man kan tänka sig om dessa:
    http://www.tystpc.nu/sida.php?s=firedtv
    Det finns drivrutin för Linux med i kerneln från och med linux-2.6.29-rc7.
    Senaste openelec har linux-3.10.20

    Det finns även drivrutiner för windows7.

    Om du är intresserad så har jag några sådana kort liggande, jag har testat dom och dom fungerar bra men det blev aldrig att jag byggde ett helt system som du tänkt göra.
    Mina tv-kort är för DVB-C så de fungerar med comhem och tele-2 kabelnät (även HD).

    MVH
    Ok, skicka gärna PM om hur många du har och vilket pris du tänkt dig i så fall.

  10. #110
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av micklarn Visa inlägg
    Tack för en enkel guide. har fått igång Oscam utan problem.
    En dum fråga kanske, kan jag installera och köra XMBC samtidigt eller orkar den inte med det? För den som är van vid Windows är ju användargränssnittet, eh, LITE annorlunda.
    Det borde inte vara några problem att köra XBMC och kortserver på samma Raspberry Pi. Kortservern drar väldigt lite resurser.
    Men däremot har jag märkt att mina Raspberry Pi med XBMC har en tendens att hänga sig emellanåt så man måste dra strömmen på dem för att få igång dem... Och det är ju inte så roligt om man samtidigt kör kortserver på burken.

    Så prova om du vill. Jag tror säkert att hårdvaran orkar med det. Däremot så finns väl risken att burken hänger emellanåt då XBMC inte verkar helt stabilt.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss