Sidan 26 av 82 FörstaFörsta ... 1624252627283676 ... SistaSista
Resultat 251 till 260 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #251
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det finns många som vill hävda att Raspberry Pi hänger sig efter ett tag. Att det inte går att köra oscam + CardServerProxy på Raspberry Pi m.m.

    Min erfarenhet är att det funkar alldeles utmärkt. Min Pi bara tuffar på, är uppe i 101 dagar nu som oscam + CSP har varit uppe oavbrutet och Linux har varit uppe i 138 dagar.

    Image1.jpg
    Image2.jpg
    Image3.jpg

    P.S.
    Yxoman löste till slut sina problem som visade sig bero på en trasig router. Det hade således inget med Raspberry Pi att göra.
    http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post222585
    Senast redigerad av atomized den 2014-06-02 klockan 22:27.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #252
    Hur får man med SSL i compileringen? Om jag förstår det rätt så är det inte med i den build som ditt script compilerar?
    Det är iofs inte nödvändigt att ha det, men ändå.

    Kod:
    Checked out revision 9761.
    
      ==========
      ** Your OSCam will be upgraded from r9716 to r9761!
      ** This will take about 15-20 minutes. Please be patient!
      ==========
    
    -- The C compiler identification is GNU 4.6.3
    -- Check for working C compiler: /usr/bin/gcc
    -- Check for working C compiler: /usr/bin/gcc -- works
    -- Detecting C compiler ABI info
    -- Detecting C compiler ABI info - done
    -- Looking for pthread.h
    -- Looking for pthread.h - found
    --   pthread found. Adding pthread support
    -- Looking for openssl/aes.h
    -- Looking for openssl/aes.h - found
    --  SSL IS NOT INCLUDED IN THIS COMPILATION
    -- Found OpenSSL: /usr/lib/arm-linux-gnueabihf/libssl.so;/usr/lib/arm-linux-gnueabihf/libcrypto.so (found version "1.0.1e")
    --   openssl found.
    -- Looking for time.h
    -- Looking for time.h - found
    --   librt found (needed by libusb).
    -- Looking for libusb-1.0/libusb.h
    -- Looking for libusb-1.0/libusb.h - found
    -- Looking for libusb-1.0/libusb.h
    -- Looking for libusb-1.0/libusb.h - found
    --  libusb 1.0 found (libusb-1.0.so) Adding smartreader support
    --   PCSC headers found (/usr/include/PCSC). Adding PCSC support
    HOSTCC  webif/pages_gen
    GEN     webif/pages.c
    GEN     Compressed 358860 template bytes into 145959 bytes. 212901 saved bytes (59.33%).
    -- The CXX compiler identification is GNU 4.6.3
    -- Check for working CXX compiler: /usr/bin/c++
    -- Check for working CXX compiler: /usr/bin/c++ -- works
    -- Detecting CXX compiler ABI info
    -- Detecting CXX compiler ABI info - done
    -- Utils: operating system: Linux
    -- Utils: target system: arm-linux-gnueabihf
    --  utils use system libusb functions
    --
    --
    --   operating system: Linux
    --   target system: arm-linux-gnueabihf
    --   revision: 9761
    --   use system libcrypto functions
    --   use system pcsc functions
    --   use system pthread functions
    --   use system libusb functions
    --
    -- Configuring done
    -- Generating done
    Senast redigerad av despax den 2014-06-10 klockan 15:01.

  3. #253
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av despax Visa inlägg
    Hur får man med SSL i compileringen? Om jag förstår det rätt så är det inte med i den build som ditt script compilerar?
    Det är iofs inte nödvändigt att ha det, men ändå.
    Ska se om jag kan titta på det. Varför vill du ha SSL? Jag har aldrig använt det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #254
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det var rätt enkelt att lägga till SSL i kompileringen.

    Antingen ni kör via guiden eller med uppdateringsscriptet så är det följande kommando som ska ändras:
    cmake -DWEBIF=1 -DHAVE_PCSC=1 ..

    Ändra det till:
    cmake -DWEBIF=1 -DHAVE_PCSC=1 -DWITH_SSL=1 ..

    Om ni kör scriptet så ändra den raden i scriptet.

    Sedan behöver man också konfigurera för SSL. Jag körde enligt denna tyska språkövning och det gick fint:
    http://www.digital-eliteboard.com/sh...SSL+Zertifikat

    Om ni inte begriper tyskan (det gör inte jag heller till 100%) så kör kommandona bara.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #255
    Kör någon CSP 0.9.0r244 och OSCam 1.20-unstable_svn samtidigt på en Raspberry PI enligt den utmärkta guiden med ett VIA och CD kort och får AU att fungera?

    Visst det kanske är tårta på tårta om OSCam's cache funkar lika bra som CSP men jag vill bara att det skall funka.

  6. #256
    Kör någon CSP 0.9.0r244 och OSCam 1.20-unstable_svn samtidigt på en Raspberry PI enligt den utmärkta guiden med ett VIA och CD kort och får AU att fungera?

    Visst det kanske är tårta på tårta om OSCam's cache funkar lika bra som CSP men jag vill bara att det skall funka.

  7. #257
    Hallå!
    Har två Raspberry pi hemma. Båda har tuffat på bra utan några problem!
    Men nu har den ena lagt av. Det började med att jag inte kom in i den via Putty.
    Men CSP och Oscam tuffade på ändå. Men jag ville uppgradera starta om. Så vad göra när man inte kommer åt via Putty! Jag drog ur strömsladden, Ja jag vet att man inte bör göra det! Efter det så gick den inte att starta alls. Installera om. Kommer till Oscam och ska testa om jag kommer in i Oscam, Nix! Forsätter ändå med CSP och samma sak igen kommer inte in i CSP när jag ska prova. Installerar klart allt stänger av raspberryn med Putty. Startar upp, och hittar den inte??kommer till CSP login ruta. Pingar i cmd inget svar. Oscam svara inte alls.
    Varför kan jag kommunicera med raspberryn, via Putty när jag håller på med installationen. Men sen är den mer eller mindre död. Hårdvarufel, mjukvarufel, skit bakom spakarna???? Kan minnes kortet göra så att det blir fel?
    Tacksam för kloka tips från proffsen. När det väl börjar strula så strular det överallt!
    Tomtitt😁😁😁😁

  8. #258
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av TomTitt Visa inlägg
    Varför kan jag kommunicera med raspberryn, via Putty när jag håller på med installationen. Men sen är den mer eller mindre död. Hårdvarufel, mjukvarufel, skit bakom spakarna???? 
    Det skulle kunna vara så att den byter IP-adress efter att installationen är klar. Prova att titta i routern och se om den har fått en annan IP-adress.

    Annars återstår väl bara att tillfälligt koppla in bildskärm och tangentbord till Raspberry Pi och gå in den vägen för att se vad som händer. Det kan ju vara så att den av någon anledning hänger sig i starten eller att nätverksinställningarna blir fel.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #259

    Lightbulb Raspberry strul.

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det skulle kunna vara så att den byter IP-adress efter att installationen är klar. Prova att titta i routern och se om den har fått en annan IP-adress.

    Annars återstår väl bara att tillfälligt koppla in bildskärm och tangentbord till Raspberry Pi och gå in den vägen för att se vad som händer. Det kan ju vara så att den av någon anledning hänger sig i starten eller att nätverksinställningarna blir fel.
    Hej!
    tack för försök till svar. Jag har gett den en fast ip adress under installationen. När man har installerat klart Oscam så ska man kunna prova, men jag kommer inte in. Samma sak med CSP?
    har provat flera ip adresser. Varför kommer jag till log in på CSP, via den ip adress det bör vara?
    Har funkat klockrent tills nu. Köpte den i feb/mars kopplade in i april.
    kan man klona en installation? Dvs du har ett fungerande kort på en annan raspberry! Dum fråga kanske, men varför skulle man inte kunna? Skulle spara en massa tid.

  10. #260
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Prova starta upp den utan att ansluta kortläsaren.

    Min RPI fungerade tills man startade OSCam..
    Provade att starta OSCam utan att låta kortläsaren vara ansluten, då gick det bra..
    Nu har jag inte det problemet längre efter ominstallation (säkert fel i den versionen av Linux)..
    Prova en annan version av Linux och ev. en annan version av OSCam.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss