Sidan 4 av 82 FörstaFörsta ... 234561454 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #31
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Har nyligen (i helgen) installerat efter din instruktion och med samma hårdvara som du nämner, PSU etc.
    Gjorde en installation tidigare men misslyckades med AD-tekniks kortläsare.
    Allt verkar dock snurra nu sedan jag raderat innehållen i logfilerna. Kan vara att det var logfilerna som ätit upp minnet.
    Tyvärr så kollade jag inte storleken men det var MASSOR där.
    Jag avvaktar och ser om den somnar in igen...Tack för gott stöd i alla fall!

  2. #32
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    OK. Vi hoppas på det bästa!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #33
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Nää, nu dog den imorse iaf. dog kring 5-tiden.
    Den har tappat nätverket och går inte att nå. Får nog inrikta mig på att börja byta hårdvara.
    Knycker min väderstation-pi för att se om det hjälper sätta upp den, som har gått klanderfritt i 2 år.
    ...
    Hittar detta i /var/log/syslog1:
    Nov 26 01:11:51 raspberrypi pcscd: winscard.c:321:SCardConnect() Card Not Powered
    Nov 26 01:11:52 raspberrypi pcscd: winscard.c:321:SCardConnect() Card Not Powered
    Nov 26 01:11:52 raspberrypi kernel: [27125.958149] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: Failed to write register index 0x00000014
    Nov 26 01:11:52 raspberrypi kernel: [27125.958197] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: Failed to write HW_CFG_LRST_ bit in HW_CFG
    Får nog börja med att byta PSU iaf.
    Senast redigerad av yxoman den 2013-11-26 klockan 06:40.

  4. #34
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    27
    Tackad
    1 gånger
    Hmm!
    Har Du testat att byta "hårddisken" (SD-kortet).
    Jag kör en PI med AD-läsare sedan en tid tillbaka (enligt atomized guiden) och den har nu snurrat utan problem i några veckor.
    Känns nästan som ett HW fel.

  5. #35
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    @ yxoman
    Du kan ju börja med att låna PSU från din väder-Pi, om den gått stabilt så är det nog en bra PSU.

    Sedan kan det ju vara idé att prova med att köra kortläsarna via en USB-hub med egen strömmatning. Raspberry Pi:s interna strömmatning till USB-portarna är väldigt klen och om man lastar ned USB-portarna på en Raspberry Pi så minskar eller försvinner spänningen för hela Raspberry Pi...

  6. #36
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Jaa jag är inne på att det är hårdvara och troligen då att kortläsarna skulle vara boven i dramat. Gillar inte alternativet med USB-hub....Sladdar och elände.
    Men som test är det ju en bra ide.
    Byter hellre ut läsarna mot den dyrare varianten Omnikey 3121... Raspen har för övrigt gått sedan 5-tiden imorse och loggar inget onormalt....ännu.... Håller tummarna.
    Är tyvärr inte hemma så jag får be frugan att bryta och sätta i spänningen när raspen dör. Svårt att fjärravläsa en "död" Rasp..
    Hann inte mer än skriva detta så dök raspen. Nu fick jag frugan till att byta PSU, få se om det förändrar det hela. Loggarna sa detta:
    Nov 26 19:50:41 raspberrypi pcscd: winscard.c:321:SCardConnect() Card Not Powered
    Nov 26 19:50:42 raspberrypi pcscd: winscard.c:321:SCardConnect() Card Not Powered
    Nov 26 19:50:43 raspberrypi pcscd: winscard.c:321:SCardConnect() Card Not Powered
    Nov 26 19:50:43 raspberrypi kernel: [45893.637980] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: Failed to write register index 0x00000014
    Nov 26 19:50:43 raspberrypi kernel: [45893.638012] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: Failed to write HW_CFG_LRST_ bit in HW_CFG
    Senast redigerad av yxoman den 2013-11-26 klockan 19:05.

  7. #37
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    OK, jag trodde du hade Omnikey läsare redan. Att ha två AD-Teknik läsare direktkopplade till Raspberry Pi kan troligen vara ett problem. Det beror på att strömmatningen till Raspberry Pi (från micro-USB kontakten) går över en s.k. polyfuse som begränsar strömmen till hela Raspberry Pi och USB-portarna. Detta gör att man kan inte ansluta något särskilt strömkrävande till USB-portarna på en Pi för då blir spänningsfallet över denna polyfuse så högt att det blir problem med matningsspänningen för hela Pi:n.

    Och AD-Teknik läsarna är tyvärr kända för att dra rätt mycket ström.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #38
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Jag har Omnikey 3021 men tänker byta till 3121 om det visar sig att Pi:n dyker med nya PSU'n.
    Och det gjorde den...död nu på morgonen, logfilen får berätta när den somnade in (När jag får spänning på den igen)
    Innan jag köper 3121 och byter ut 3021 så testar jag med USB-hub för att säkerställa att det är läsarna som lastar ned Raspen.

  9. #39
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av yxoman Visa inlägg
    Jag har Omnikey 3021 men tänker byta till 3121 om det visar sig att Pi:n dyker med nya PSU'n.
    Och det gjorde den...död nu på morgonen, logfilen får berätta när den somnade in (När jag får spänning på den igen)
    Innan jag köper 3121 och byter ut 3021 så testar jag med USB-hub för att säkerställa att det är läsarna som lastar ned Raspen.
    Jag tror inte att det skiljer något speciellt i strömförbrukning mellan Omnikey 3021 och 3121. Jag tror att det är ungefär samma elektronik i dem och att det mest är höljet som skiljer.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlägg
    69
    Tackad
    3 gånger
    Jag har den här: http://www.clasohlson.com/se/Batteri...ag/Pr364446000 och 2 st Omnikey 3021 direkt in i RPI:n (utan hubb) och det har snurrat klockrent i flera månader.

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss