Sidan 13 av 82 FörstaFörsta ... 311121314152363 ... SistaSista
Resultat 121 till 130 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #121
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av balob Visa inlägg
    Hur kan man se var man har för version på linuxen ??
    uname -a
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #122
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    9. Start/stopp av CSP.
    Tack vare startscriptet vi gjorde kommer CSP att startas vid boot av servern. Om du vill starta/stoppa CSP för hand kan du använda nedanstående kommandon:

    /etc/init.d/csp start
    /etc/init.d/csp stop
    En undring angående vad man ser i ett terminalfönster/alternativt putty.
    För att kunna underhålla i min dator m CSP när jag inte är hemma så loggar jag in via Putty och kör
    Kod:
    ps -A
    får ju då alla processer som är igång.
    Känner ju igen Oscam, då den syns som just "Oscam", men CSP skrivs tydligen inte som"CSP".

    Så min undring, vad heter CSP processen?
    Finns flera "kworker/" med olika slut som tex. 3:2, 3:1 m.fl.
    Har de möjligen med CSP att göra?

    Eller finns det nåt Linux kommando som man kan använda för att se att CSP är igång OK?
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  3. #123
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    En undring angående vad man ser i ett terminalfönster/alternativt putty.
    För att kunna underhålla i min dator m CSP när jag inte är hemma så loggar jag in via Putty och kör
    Kod:
    ps -A
    får ju då alla processer som är igång.
    Känner ju igen Oscam, då den syns som just "Oscam", men CSP skrivs tydligen inte som"CSP".

    Så min undring, vad heter CSP processen?
    Finns flera "kworker/" med olika slut som tex. 3:2, 3:1 m.fl.
    Har de möjligen med CSP att göra?

    Eller finns det nåt Linux kommando som man kan använda för att se att CSP är igång OK?
    Kör du ps -A så ser du CSP processen bara som "java".
    Kör du istället ps kommandot som ps ax så ser du att det är cardserverproxy som är igång:
    Kod:
    root@lucid:~# ps -A | grep java
    24284 pts/0    00:00:10 java
    root@lucid:~# ps ax | grep java
    24284 pts/0    Sl     0:10 java -Dsun.net.inetaddr.ttl=0 -jar lib/cardservproxy.jar
    24408 pts/0    S+     0:00 grep java
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #124
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av MrPotatoHead Visa inlägg
    Provade precis, och enligt mina tester behövs enbart följande:

    subversion cmake libssl-dev libusb-1.0-0-dev libccid pcscd pcsc-tools libpcsclite-dev

    Dessa var redan installerade:

    libpcsclite1 patch make tar bzip2 gcc g++ wget openssl gzip build-essential pkg-config ncurses-bin

    och dessa verkar inte behövas:

    cvs libpng3 flex bison automake autoconf libtool gettext
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Intressant!
    Jag funderar på att göra om min installation med senaste versionerna av Raspbian och oscam och se om jag får några problem...?
    Får se om jag får tid till det.
    Om ni tror att det är CSP som ställer till det så är det ju bara att avaktivera CSP. Det går ju lika bra att köra med bara oscam i mitt tycke.
    Har ikväll installerat om min Raspberry Pi med senaste Raspbian (2014-01-07-wheezy-raspbian.zip) och oscam (9334) för att se om det gör någon skillnad på stabiliteten. Tidigare har ju min Raspberry Pi varit 100% stabil men några inlägg i denna tråden menar på att senare versioner av mjukvarorna inte skulle vara lika stabila. Vi får se, jag återkommer med rapport om hur det går.

    I samband med detta verifierade jag också det som MrPotatoHead skrivit om att inte alla mjukvarupaket som listas i guiden behövs. Det stämmer precis som han skriver och jag kommer att ta bort de onödiga paketen från guiden. Tack till MrPotatoHead för hjälpen med detta!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #125
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Kör du ps -A så ser du CSP processen bara som "java".
    Kör du istället ps kommandot som ps ax så ser du att det är cardserverproxy som är igång:
    Kod:
    root@lucid:~# ps -A | grep java
    24284 pts/0    00:00:10 java
    root@lucid:~# ps ax | grep java
    24284 pts/0    Sl     0:10 java -Dsun.net.inetaddr.ttl=0 -jar lib/cardservproxy.jar
    24408 pts/0    S+     0:00 grep java
    TACK, som vanligt bra förklarat!
    Förstod att det skulle gå med nåt kommando.
    (Får lära mig nåt nytt om Linux hela tiden!)

    Och om man då får detta svar så innebär det att CSP processen rullar på, antar jag.

    Om den inte är igång, vad svara Linux då?
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  6. #126
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    TACK, som vanligt bra förklarat!
    Förstod att det skulle gå med nåt kommando.
    (Får lära mig nåt nytt om Linux hela tiden!)

    Och om man då får detta svar så innebär det att CSP processen rullar på, antar jag.

    Om den inte är igång, vad svara Linux då?
    Om du skriver
    ps ax
    och tittar på utskriften.
    Det finns en rad med "cardservproxy.jar" = CSP är igång.
    Det finns ingen sådan rad = CSP är inte igång.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #127
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Om du skriver
    ps ax
    och tittar på utskriften.
    Det finns en rad med "cardservproxy.jar" = CSP är igång.
    Det finns ingen sådan rad = CSP är inte igång.
    OK, då var det som jag trodde

    Ursäkta att jag klampar in i denna artikel men har även en undring om Alias;
    Skulle vilja lägga till några alias. (Då behöver jag inte söka i mina anteckningar vilka kommandon jag behöver)
    Kör nämligen ofta "SSH" med min mobil Nokia (med Windows mobile 7.) och där har jag inte "pil upp" som man har på en dator.
    (Då har man ju historiken på använda kommandon, som ju är bra när man som jag inte är så haj på Linux)

    Har googlat men inte fått fram nån förklaring/guide hur man gör för att få dem "att fastna".
    Jag kan skapa dem när jag kör putty (eller i terminal läge) men nästa gång jag startar putty är de borta
    Har läst nånstans att man måste spara dem i nån "bash"-fil , men banne mig, går bet...
    (Jag kör med Ubuntu 12.04 om det är skillnad på olika Linux.)

    Tacksam för några konkreta tips
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  8. #128
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    OK, då var det som jag trodde

    Ursäkta att jag klampar in i denna artikel men har även en undring om Alias;
    Skulle vilja lägga till några alias. (Då behöver jag inte söka i mina anteckningar vilka kommandon jag behöver)
    Kör nämligen ofta "SSH" med min mobil Nokia (med Windows mobile 7.) och där har jag inte "pil upp" som man har på en dator.
    (Då har man ju historiken på använda kommandon, som ju är bra när man som jag inte är så haj på Linux)

    Har googlat men inte fått fram nån förklaring/guide hur man gör för att få dem "att fastna".
    Jag kan skapa dem när jag kör putty (eller i terminal läge) men nästa gång jag startar putty är de borta
    Har läst nånstans att man måste spara dem i nån "bash"-fil , men banne mig, går bet...
    (Jag kör med Ubuntu 12.04 om det är skillnad på olika Linux.)

    Tacksam för några konkreta tips
    Ta en titt i din hemkatalog. Där finns en fil som heter .bashrc Om du tittar i den så ser du att där redan finns förslag på några alias. Fast de är bortkommenterade med #-tecknet.
    Kod:
    # some more ls aliases
    alias ll='ls -al'
    #alias la='ls -A'
    #alias l='ls -CF'
    Om du gillar något av de alias som redan finns förberedda kan du helt enkelt ta bort #-tecknet framför den raden. Det går också bra att lägga till nya rader med fler alias eller att ändra någon av de föreslagna raderna så att de passar.

    Ovan ser du en del ur min .bashrc där jag tagit bort #-tecknet framför aliaset ll och samtidigt modifierat det till alias ll='ls -al'. Jag klarar mig inte utan att kunna skriva ll för att lista filer...

    Om du ändrar .bashrc så måste du logga ut och in igen för att ändringarna ska slå igenom. Eller också kan du läsa in den nya .bashrc genom att stå i hembiblioteket och skriva:
    . .bashrc

    Ett annat litet tips är att du kan skriva:
    history
    för att få en lista på dina senaste kommandon. Den listan blir ganska lång men du kan ju söka i den med grep kommandot. Om du t.ex. vill se ett kommando du tidigare har slagit och du vet att ordet chmod fanns med:
    history | grep chmod
    så får du en lista på dina tidigare kommandon som innehöll ordet chmod.
    Senast redigerad av atomized den 2014-01-15 klockan 10:58.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #129
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Ta en titt i din hemkatalog. Där finns en fil som heter .bashrc Om du tittar i den så ser du att där redan finns förslag på några alias. Fast de är bortkommenterade med #-tecknet.
    Kod:
    # some more ls aliases
    alias ll='ls -al'
    #alias la='ls -A'
    #alias l='ls -CF'
    Om du gillar något av de alias som redan finns förberedda kan du helt enkelt ta bort #-tecknet framför den raden. Det går också bra att lägga till nya rader med fler alias eller att ändra någon av de föreslagna raderna så att de passar.

    Ovan ser du en del ur min .bashrc där jag tagit bort #-tecknet framför aliaset ll och samtidigt modifierat det till alias ll='ls -al'. Jag klarar mig inte utan att kunna skriva ll för att lista filer...

    Om du ändrar .bashrc så måste du logga ut och in igen för att ändringarna ska slå igenom. Eller också kan du läsa in den nya .bashrc genom att stå i hembiblioteket och skriva:
    . .bashrc

    Ett annat litet tips är att du kan skriva:
    history
    för att få en lista på dina senaste kommandon. Den listan blir ganska lång men du kan ju söka i den med grep kommandot. Om du t.ex. vill se ett kommando du tidigare har slagit och du vet att ordet chmod fanns med:
    history | grep chmod
    så får du en lista på dina tidigare kommandon som innehöll ordet chmod.
    TACK,du är en klippa!!
    (Blir lite annorlunda att skriva kommentarer när det är till en artikel och inte en foruimtråd.)

    Kanske denna konversation skulle vara till hjälp för andra i forumet om det låg i en tråd, (man ser ju inte lika tydligt nya inlägg till en artikel som till en forumtråd) men jag vet inte om man kan kopiera över denna på nåt vis.
    (Hur bär du dig åt Atomized, för att veta att det kommit nya kommentarer? Att du alltid kan svara så fort, skannar du av alla artiklar och forumtrådar eller "prenumererar" du på alllt?)
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  10. #130
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, denna tråd (eller artikelkommentar som det egentligen är) har fått en del sidospår...

    Jag tycker inte det gör så mycket då tanken med hela detta projekt är att hjälpa nybörjare på traven. Och då kommer det upp många frågor av olika slag.

    Sedan är väl inte forumet 100% välorganiserat för övrigt heller. Under "Dreambox" t.ex. dyker det ju upp alla möjliga frågor...

    Hur jag gör för att se allt nytt? Tja, jag tittar in ganska många gånger per dag. Lite beroende på vad jag har att göra. När jag kollar forumet trycker jag bara på knappen "Nya inlägg" så får jag upp alla nya inlägg och även dessa artikelkommentarer.

    Jag brukar läsa alla inlägg i forumet för jag tycker det är kul och jag har tiden att göra det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss