Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
Ta en titt i din hemkatalog. Där finns en fil som heter .bashrc Om du tittar i den så ser du att där redan finns förslag på några alias. Fast de är bortkommenterade med #-tecknet.
Kod:
# some more ls aliases
alias ll='ls -al'
#alias la='ls -A'
#alias l='ls -CF'
Om du gillar något av de alias som redan finns förberedda kan du helt enkelt ta bort #-tecknet framför den raden. Det går också bra att lägga till nya rader med fler alias eller att ändra någon av de föreslagna raderna så att de passar.

Ovan ser du en del ur min .bashrc där jag tagit bort #-tecknet framför aliaset ll och samtidigt modifierat det till alias ll='ls -al'. Jag klarar mig inte utan att kunna skriva ll för att lista filer...

Om du ändrar .bashrc så måste du logga ut och in igen för att ändringarna ska slå igenom. Eller också kan du läsa in den nya .bashrc genom att stå i hembiblioteket och skriva:
. .bashrc

Ett annat litet tips är att du kan skriva:
history
för att få en lista på dina senaste kommandon. Den listan blir ganska lång men du kan ju söka i den med grep kommandot. Om du t.ex. vill se ett kommando du tidigare har slagit och du vet att ordet chmod fanns med:
history | grep chmod
så får du en lista på dina tidigare kommandon som innehöll ordet chmod.
TACK,du är en klippa!!
(Blir lite annorlunda att skriva kommentarer när det är till en artikel och inte en foruimtråd.)

Kanske denna konversation skulle vara till hjälp för andra i forumet om det låg i en tråd, (man ser ju inte lika tydligt nya inlägg till en artikel som till en forumtråd) men jag vet inte om man kan kopiera över denna på nåt vis.
(Hur bär du dig åt Atomized, för att veta att det kommit nya kommentarer? Att du alltid kan svara så fort, skannar du av alla artiklar och forumtrådar eller "prenumererar" du på alllt?)