Resultat 1 till 10 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #11
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lus Visa inlägg
    Hej! Lite kul mellandagsfix, var på kjell company idag och köpte en raspberrypi3, hade en smartreader v2 liggande. Följde denna mycket bra skrivna guide, tack atomized.
    Det var inga problem att få igång server med mitt nya viasat 0940!! Fast IP-addres, skapa en egen användare gick mycket bra.
    Komplettera med srvid fil gick också bra, men srvid2 fick jag inte till kan givetvis kopiera in färdig srvid2 från tex kos.hdsat.pl/menu-37.html! Men nu vill man ju ha pricken över i et. Då atomized även fixat detta script, make_srvid22. Nu har jag stångats med putty lika länge som det tog att få igång server, skulle bli tacksam om ett förslag hur jag kör detta script.
    Well, det är på mitt dåliga samvete och på min todo-lista att fixa till en version av make_srvid22 anpassad till min Raspberry Pi guide. Men tyvärr har det inte blivit av ännu.
    Men har man bara lite Linux-kunskap så är det fullt möjligt att köra make_srvid22 som den är på Raspberry Pi men man får fixa lite för hand. Filerna läggs inte automatiskt in på rätt ställe.

    Gör så här:
    1. Ladda ner filen srvid_script2.2.zip från filarkivet. Den finns här https://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1468

    2. För över den till din Raspberry Pi och lägg den i /tmp mappen. Använd t.ex. WinSCP programmet https://winscp.net/eng/index.php

    3. När den ligger i /tmp på din Raspberry Pi så gå vidare med nedanstående kommandon (som root):
    Gå till /tmp mappen:
    cd /tmp

    Packa upp zip-filen:
    unzip srvid_script2.2.zip

    Gör scriptet körbart:
    chmod +x make_srvid22.sh

    Kör scriptet:
    ./make_srvid22.sh

    Byt namn på din gamla oscam.srvid fil:
    mv /usr/local/etc/oscam.srvid /usr/local/etc/oscam.srvid.old

    Lägg den nya filen på plats:
    mv oscam.srvid2 /usr/local/etc

    Starta om oscam:
    /etc/init.d/oscam restart

    Nu borde det funka!


    Uppdatering:
    =========

    Vill man göra det ännu bättre och få ordning på å, ä och ö kan man editera scriptet make_srvid22.sh innan man kör det. Ändra raden:
    OSCCS="ISO-8859-1"
    till:
    OSCCS="UTF-8"
    så ska å, ä och ö stämma bättre på Raspberry Pi.
    Senast redigerad av atomized den 2016-12-30 klockan 14:53.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss