Observera att dett skett en viktig förändring av Raspbian i version 2016-11-25 och senare!
Jag var själv ovetande om detta och satt två timmar och felsökte ikväll innan jag jag förstod vad som hänt. Raspberry Pi stiftelsen har beslutat att fr.o.m. version 2016-11-25 av Raspbian så skall ssh inte vara aktiverat som standard. Läs punkten 3 på denna sida:
https://www.raspberrypi.org/document...te-access/ssh/
Det gör att min installation som den beskrivs i guiden inte fungerar på Raspbian 2016-11-25 och framåt...
Jag kommer att uppdatera guiden med en beskrivning av hur man gör för att aktivera ssh men tills vidare gäller att om man vill använda Raspbian 2016-11-25 eller nyare så måste man antingen koppla bildskärm och tangentbord till sin Raspberry Pi. Eller så kan man skapa en tom fil med namnet ssh på boot-partitionen efter man har bränt kortet men innan man startar installationen. Det är det jag kommer att beskriva i guiden.
Enklast är att när Win32diskimager bränt färdigt kortet så använder man den filhanterare som brukar komma upp automatiskt eller så startar men helt enkelt en filhanterare och navigerar till kortet. Det som då syns i filhanteraren är kortets DOS-partition = bootpartitionen.
Där högerklickar man och väljer att skapa ett nytt text-dokument. Ändra dokumentets namn till ssh (utan ändelsen .txt).
Windows kommer att klaga på att du tar bort ändelsen men gör det i alla fall. Se till att den nya filen heter enbart ssh utan någon ändelse. Du behöver inte skriva in någon text i dokumentet utan det kan vara helt tomt.
Efter denna manöver går det att stoppa kortet i Raspberry Pi och följa min guide som vanligt.